/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
hunde menstruationssmerter 300 point
Fra : babee
Vist : 6174 gange
301 point
Dato : 06-06-04 23:06

hejsa
mit spørgsmål er om min hund kan have smerter af menstratuion? hun har ondt i maven kan jeg se men jeg kan ikke bedømme hvorfor. hun fik lov til at få resten af min is her til aften og derefter fik hun ondt i maven. men skyldes det isen eller menstration. ps den har hun lige fået i dag altså menstrationen. håber på gode svar.

hilsen babee
svaret der accepteres får 300 point men kun for et godt svar.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 311 point
Dato : 06-06-04 23:28

Hvis din hund ikke er vant til at spise is, er det sandsynligvis den kolde is der har givet hende ondt i maven. Jeg har aldrig hørt at hunde skulle få så ondt i maven af at komme i løbetid, at man ligefrem kan se det på den, men hvis det fortsætter burde du spørge dyrlægen. Det kunne tænkes at den evt. har betændelse i livmoderen der gør at det gør ondt nu den er i løbetid.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 07-06-04 00:09

Hvor gammel er hun. Hvordan kan du se hun har ondt i maven? Er du sikker på hun er i løbetid, kan det være udflåd. Umiddelbart virker dine udsagn lidt besynderlige. du bliver nødt til at komme lidt nærmere ind på det.

Kommentar
Fra : babee

Dato : 07-06-04 00:12

hun er 10 år og hun går med krum ryg og har en lille tyk mave. det er en dansk svensk gårdhund. jeg er helt sikker på det er løbetid for hun bløder, det er ikke bare udflåd. jeg tror selv det er den kolde is for det var umiddelbare der det kom. men hun plejer at få det sidste af min is.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 07-06-04 00:15

Jeg tror ikke du har ret. Du skal kontakte din dyrlæge snarest. Der er stor risiko for hun har livmoderbetændelse. Jeg er desværre næsten sikker på det er det.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 07-06-04 01:14

Hej Babee.
Ja undskyld det sene tidspunkt.
Ved du hvad? Din hund har IKKE menstruantionssmerter, det har mennesker IKKE hunde, som andre spørger om, hvordan ved du at din hund har ondt i maven?
Har du børn? Giv ikke din hund IS når den har ondt i maven !!!!
Jeg tror du har flere problemer end din hund - god bedring

mvh Benny

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 07-06-04 06:30

Hvis du ikke allerede har haft ringet til dyrlægen, skal du gøre det nu.

Jeg tror din hund har livmoderbetændelse.

Hunden har i givetfald mange smerter, og en ubehandlet livmoderbetændelse er livstruende.

Kommentar
Fra : babee

Dato : 07-06-04 09:03

hejsa igen
nå jeg havde ret
kender trodsalt min hund
nu her til morgen hvor hun var ude og skide og tisse har hun det godt igen hun spiser og leger og ligger med bagbenene bagud igen.

og lige en kommentar til benny læs nu spørgsmålet først inden du spiller smart jeg gav ikke min hund is da den havde ondt i maven det fik den først bagefter.jeg er jo ikke dum

hun er vand til at blive forkælet og jeg tror det var den kolde is efter den varme mad. ja isen var jo dessret.

men tak for de mange svar

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 07-06-04 09:26

Det var da godt at høre.

Men hunde får ikke lige ondt i maven efter at have spist noget, som vi andre.

Vær opmærksom på om hun begynder at drikke og tisse lidt oftere.

Viser hun igen tegn på smerte, bør du som sagt konsultere en dyrlæge. Du kan evt tage hendes temperatur. Den skal være 38,5.

Kommentar
Fra : babee

Dato : 07-06-04 09:55

qfha
jeg har lige snakket med dyrlægen og hun siger at hunde godt kan få ondt i maven af mad og også is da det er koldt.
jeg snakkede med hende om livmoderbetændelse, og det kommer ikke de første dage af en menstratution først senere. men nu får vi hende steraliseret, så skal vi ikke tænke på det mere. men kan dog først steraliserer efter 4 mdr.

Godkendelse af svar
Fra : babee

Dato : 07-06-04 09:56

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 07-06-04 09:58

Hej babee - min hund er også lige pt i løbetid. Hun viser ingen tegn på smerter, men hendes aktivitetsniveau er bestemt faldet. Hvorfor skulle en hund ikke også kunne have smerter i forbindelse med løbetiden ligesom mennesker.
På den anden side, så har du jo haft hunden i 10 år, så du må jo bedst selv vide om den tidligere har vist tegn på smerter - hvis ikke, så er det en god ide ( som andre allerede har nævnt ) at kontakte dyrlægen
mvh
krakgt

Kommentar
Fra : babee

Dato : 07-06-04 12:17

Livmoderbetændelse er en alvorlig, behandlingskrævende sygdom. Risikoen er større, jo ældre hunden bliver. Sygdommen kommer oftest 2 - 6 uger efter en løbetid. Der er to former: En åben form med pudsagtigt eller blodigt udflåd fra skeden og en lukket form hvor betændelsen i større mængde samles i livmoderen, den såkaldte "pyometra".

taget fra :http://www.aarhusdyrehospital.dk/livmoderbetaendelse.shtml

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-06-04 12:36

Godt at høre at hunden er frisk igen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-06-04 17:07

En hund har ikke menstruationssmerter, for det er ikke en menstruation, hun har. Hos et menneske bliver hele slimhinden i livmoderen jo afstødt under menstruationen, og det kan godt give smertefulde kramper, -dog især i de allerførste dage, eller lige inden menstruationen.
En hund har jo bare en beskeden mængde blodigt udflod...
Men hunden kan da helt klart være påvirket af situationen, fordi hun fornemmer jo, at hun lugter anderledes og "tiltrækker drengene". Dog ville jeg nok mene, at en 10 årig tæve næppe skulle være påvirket af sin løbetid.
Og hun har sikkert også fået is før...

Så et eller andet er anderledes, siden du mener, at hun har smerter, og jeg ville også gætte på at det kunne være optakten til en livmoderbetændelse. Selv om dyrlægen siger, at I helst skal vente med sterilisation til om 4 måneder, så må du IKKE tøve med at kontakte dyrlægen igen, hvis der kommer flere symptomer.:

Læg mærke til, om hun drikker meget.
Prøv at tage hendes temperatur.
Hold øje med, om floddet forsvinder helt efter løbetiden, og ikke kommer igen.
Og læg mærke til, om hun er øm i maven når du mærker på hende.

Hvis du undersøger disse ting jævnligt, så ved du hvordan hun reagerer når der ikke er noget i vejen. Og så kan du hurtigt se, om der pludselig er noget galt.
Livmoderbetændelse er dødsensfarlig og enormt udbredt blandt gamle usteriliserede tæver.

Kommentar
Fra : babee

Dato : 08-06-04 21:48

hejsa birgitta

jeg er godt nok utrolig over aller der tror de er dyrlæger og siger det er livmoderbetændelse. jeg var ved dyrlæge i dag for smerterne var trukket op i nakken. dyrlægen sagde at ældre hunde godt kunne få lænne smerter og de kunne sætte sig i nakken. hun fik et stik med smertestillende medicin og skal derefter have piller i et stykke tid ca 6 dage. grunden til at man først skal steraliserer efter 4 mrd. er at hvis hun bliver falsk gravid kan man fastholde den tilstand i længerer tid end normalt.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 09-06-04 10:42

Babee....

Alle tror ikke de er dyrlæger, nogle her er sikkert, visse har konkret viden, andre erfaringer. Det er hvad vi deler i dette forum.

De symptomer, som du har beskrevet for din hund er klassiske for en livmoderbetændelse. Og jeg er stadig af den overbevisning, at det er hvad der ligger tilgrund for din hunds problemer. Samt at den såkaldte menstruation kunne være en blødende åben livmoderbetændelse.

Alle de øvrige nævnte ting, som kold is, flyvende smerter fra lænd til nakke, er i mine gamle "hundeører" noget snak.

Hvis din dyrlæge ikke har taget en scanning af livmoderen, er jeg ikke utilbøjelig til at mene du har fået en sludder for en sladder. På en eller anden måder oplever jeg, at du blot ønsker at blive beroliget og bekræftet i din egen opfattelse af situationen. Det er måske hvad dyrlægen har gjort for dig.

Skidt, hvis det kan komme til at gå udover hunden. Så vær opmærksom på situationen.

Kommentar
Fra : babee

Dato : 09-06-04 10:46

qfah så kig det link jeg har lagt ind.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 09-06-04 11:07

Hvad vil du sige med det?

Kommentar
Fra : babee

Dato : 09-06-04 17:26

at det først kommer 2 til 6 uger efter løbetid

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 09-06-04 18:03

Det må du bestemt ikke hænge dig i. Det er vidt forskelligt.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-06-04 18:17

Hej, babee. Som du selv skriver, så opstår livmoderbetændelse oftest 2-6 uger efter en løbetid..

"Oftest" betyder jo, at betændelsen også KAN opstå på andre tidspunkter...

Jeg tror ikke, at der er EN ENESTE af os her i tråden, der "leger dyrlæger". Ikke ET ENESTE indlæg er der kommet om, at du bare skal gøre sådan og sådan!! Tværtimod, så har vi næsten enstemmigt rådet dig til at få din hund undersøgt grundigt af en dyrlæge!

At dyrlægen så finder en anden årsag til smerterne, det er jo bare ovenud lykkeligt. Og så sandelig tillykke med det!

Men som qfha også siger, -Vær opmærksom. Min dyrlæge siger, at det er næsten HALVDELEN af alle usteriliserede tæver, der får livmoderbetændelse hvis de lever længe nok.