/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
efterløn
Fra : grausen
Vist : 429 gange
200 point
Dato : 06-06-04 19:57

Hejsa
Kan nogen herinde fortælle mig om det får nogen indvirkning på efterlønnens størrelse hvis man har været ledig umiddelbart før overgangen til efterløn?
Set i forhold til hvis man var i job umiddelbart inden overgangen til efterløn.

Eller hvor kan man læse noget om det?

På forhånd tak hvis nogen kan hjælpe

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 06-06-04 20:00

http://efterlonsberegning.netborger.dk/

Her kan du læse om det

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 06-06-04 20:04

Hej Better_performance.
Jeg kan ikke umiddelbart se,ud fra det link du gav, om der er forskel i efterlønsbeløbet i forhold til om man er ledig eller i job........

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-06-04 20:06

Jeg mener ikke der er forskel, du får 90 % af dagpengesatsen.
Din fagforening kan svare med sikkerhed.

Accepteret svar
Fra : Lexi

Modtaget 210 point
Dato : 06-06-04 20:07

Hvis man er ledig før man går på efterløn, har man allerede en beregnet dagpengesats og den er den der bliver brugt til din efterløn.
Du vil derfor, som 60 årig, få 91% af din beregnede dagpengesats.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-06-04 20:11

Husk du skal have dit efterlønsbevis før du fylder 60.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-06-04 20:12

Er du arbejdsløs som 60-årig bliver du flyttet over som efterlønner efter nogle måneder.

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 06-06-04 20:16

Teil -> hvis man går på efterløn som 60 årig, er der ingen grund til at få udstedt et bevis. Hvis man derimod vælger at vente, er det rigtigt at man skal huske efterlønsbeviset - som kun kan gives den dag man fylder 60 år.

grausen -> jeg forudsætter i mit tidligere svar, at du er på "almindelige" dagpenge - altså ikke på overgangsydelse (så ser svaret noget anderledes ud). Jeg forudsætter også, at du skal på den fleksible efterløn (den nye).
ps. den gamle efterløn er den hvor man må arbejde 200 timer pr. år uden fradrag.

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 06-06-04 20:17

hej Lexi.
Ved du, om hvis man så er i job inden man overgår til efterløn, er det så 91% af max dagpengesats man får?
hvis du forstår hvad jeg mener......

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 06-06-04 20:23

Hej lexi.....
Sagen kort:
min far er i job nu (han er 57 år gammel) vil gerne på efterløn når han fylder 60 år, han trives dog ikke så godt med sit job og overvejer at sige op til oktober. Han blver 58 til febuar og mener han har læst at de 58-59 årige ikke vil blvie sendt i aktivering og så går spørgsmålet på om hvis han siger sit job op (ved godt han får karantæne) og så går ledig til han bliver 60 hvor stor forskellen vil blive i beløbet i forhold til hvis han blvier i sit job.
Og nej han er jo så ikke på overgangsydelse men almindelige dagpenge.

Godkendelse af svar
Fra : grausen

Dato : 06-06-04 20:34

1000 tak for svaret Lexi.
Det var lige det han skulle vide.

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 06-06-04 20:39

Ja - jeg forstår det godt.
Når han siger sit job op og går på dagpenge, får han beregnet en dagpengesats udfra de sidste 3 mdr. arbejde. For at få den højeste sats (641 kr. pr. dag) skal han i gennemsnit tjene ca. 16.800 kr. brutto i 2004.

Det er rigtigt, at 58-59 årige kan søge AF om fritagelse for aktivering og de behandler ansøgningen om fritagelse og tager stilling til det alt efter hvad din far kan arbejde med og hvad der er brug for af arbejdskraft i området. Hvis der i forvejen er mange ledige indenfor din fars arbejdsområde, vil han blive fritaget, men skal stadig være til rådighed og aktivt arbejdssøgende.

Når han bliver ledig har han ret til at få dagpenge i 208 uger, men når han fylder 60 år vil hans dagpengeret blive reduceret til 130 uger - minus det forbrug han har haft inden han fyldte 60.

Da han jo vil have brugt dagpenge i ca. 2 år (104 uger), vil han altså kunne fortsætte med at få dagpenge i ca. ½ år (til fuld dagpengesats), eller vælge at gå på efterløn til 91%-satsen.

Han skal dog være opmærksom på, at hvis han vælger at fortsætte med at få dagpenge, skal han have et efterlønsbevis og han vil også skulle aktiveres.

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 06-06-04 20:42

Tak skal du have - jeg håber også min sidste kommentar kan hjælpe. Ellers er mit bedste råd, at han skal kontakte sin a-kasse - de ved precis hvordan reglerne er.
For selv om lovene er ens for alle, kan der godt være specielle ting der gør sig gældende i din fars situation.
Ellers spørg gerne igen.

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 06-06-04 20:47

Hej Lexi
Også tak for dit sidste svar, nu har han fået svar så det er til at forstå