/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bilen rumler
Fra : jysch
Vist : 1820 gange
100 point
Dato : 06-06-04 13:49

En dag jeg kørte i min bil lød der et smæld ( som et elastik der sprang ) og nu er bilen begyndt at rumle når jeg kører ca. 80 og derover.

For mig lyder det som om det er i højre side eller midt for - men jeg har haft den over en grav og en bekendt sagde at der ikke så ud til at være noget galt, men jeg er ikke så sikker på om det er helt rigtigt.

Jeg kunne tænke mig at det måske var et ophæng, som var sprunget - men har har ikke for 2 øre kendskab til de dele.

Er der en som kan give et godt råd ( I behøver ikke skrive at jeg bare kan køre på værksted med den - det kan jeg godt finde ud af selv ) men der er måske en som har noget erfaring om dette.

Mvh. Jysch

Kommentar
Fra : Zufra

Dato : 07-06-04 01:09

Hejsa

Hvis du prøver at løfte hjulene fri af vejen/gulvet/liften og prøver at tage fat i hjulene en efter en, og vrikke lidt med dem, så kan du mærke om der er slør i en af hjulene. Det kunne godt være et leje eller en styre kugle, der er stået af.
Gennerelt set må der helst ikke være noget slør i hjulophæng og lejer. Prøv det.

MVH Søren

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 07-06-04 10:07

Det lyder mest som om der er gået et ophæng til udstødningen?! Måske pga af tæring i selvsamme...hvorved den rumllende lyd fremkommer.
Så når du alligevel har bilen løftet ved Zufras kommentar så check lige udstødning samt ophæng.
Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-06-04 01:52

Ud fra det du skriver gætter jeg på at din bil er forhjulstrukket? Er det rigtigt tror jeg du har en defekt kardan. Det kan også forklare den knagende lyd fra styretøjet i dit næste spørgsmål.

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 08-06-04 09:44

Hej Dova!

Det er 2 forskellige biler

Mvh. Jysch

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-06-04 10:56

Okay så, men prøv alligevel med kardanen.

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 08-06-04 17:09

Min første tanke, var at der er sprunget en tråd i dit dæk!
Efter at have kørt over en kloakdæksel, der lagde forkert, sprang der en tråd eller flere i et fordæk, på en af mine tidligere biler!
Den fik også en rumlen, når den kørte over 80-90 km/t

Gert

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 08-06-04 19:49

Hej Gert!

Det er også først når jeg kommer op omkring 80 - > km i timen at rumlen lyder.

Vil prøve at få checket det.

Mvh. Jysch

Accepteret svar
Fra : alimak

Modtaget 100 point
Dato : 08-06-04 23:52

Det er let og se om det er er sprunget en tråd i dit dæk. Løft bilen op og læg noget mellem jorden og hjulet og drej rundt, da kan du se om dækket er urundt.Det kan være hjullejeret, det trænger ikke være slør selv om det er defekt. Løft bilen op og drej hjulet hurtig rundt, så kan du høre om det er en ulyd. Du kan sammenligne med den andre side.
alimak

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-06-04 01:20

Efter at have tænkt lidt over det, tror jeg det er hjullejet i højre side. Prøv at dreje på rattet når det rumler. hvis lyden så forsvinder og kommer igen ved ligeudkørsel, er det et leje.

Godkendelse af svar
Fra : jysch

Dato : 12-06-04 10:50

Tak for svaret alimak.