/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Konstrktive kommentarer udbedes
Fra : hansemor
Vist : 787 gange
500 point
Dato : 06-06-04 11:40

To ting.
Nu er det hansemors tid til at sætte en smalltak tråd igang, pointene skal jo bruges til noget, de samler jo kun støv på hjernen.

Har lavet hele min hjemmeside om og ønsker nu nogle kommentere til opsætning, venlighed ol. til siden. Den er dog langt fra færdig endnu, men hvis der er noget nogen mener jeg allerede nu bør/skal ændre, er alle forslag velkomne.

www.ellebyes.dk

//hansemor/ellebye

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-06-04 11:49

Fjern "Vælg sprog / Select language"...... lad flagene blafre alene, det ser mere profesionelt ud.

Alt i alt en flot og enkel opbygget hjemmeside(r).

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-06-04 11:50

Du kan jo begynde med at angive en DOCTYPE på dine sider, så en browser der bare nogenlunde overholder standarden kan tolke resten af koden korrekt : http://www.htmlhelp.com/tools/validator/doctype.html

Det skal være allerførste linje i din kode FØR <htm>...</html> !!!

Farverne ellebye !!!
http://susanne.list.person.emu.dk/farvel.htm ...og http://www.idamarie.dk/idamarie/Farvelaere/kompendium.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-06-04 11:51

Der sker noget med teksten/links i venstre side når min side rulles op og ned.
Men flyttes den til skærm 2 og tilbage retter den sig igen.
Emesen.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 06-06-04 12:01

Hvorfor skifter tekstfarven?! det ser besynderligt og rodet ud..!

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-06-04 12:01

"Lidt om vores rejser"
Sæt dem i rækkefølge efter årstal.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-06-04 12:02

Afsnittet under Interesser ...

Citat
Jeg har også arbejdet en del med lyd,...

..er så godt som ulæseligt med dit farvevalg : Brug sort på cyan ....til nød mørkeblå.

Saml al din CSS i et externt stylesheet, så skal du kun rette ét sted.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-06-04 12:07

molokyle> Jeg kan godt se teksten. Måske er det øjnene der ser

Det selvfølgeligt være forskellen på hvilken skærm der bruges !!

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-06-04 12:09

Med det valgte tegnsæt : <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1252">

..bør du nok benytte :

Citat
Æ skrives &AElig;
æ skrives &aelig;
Ø skrives &Oslash;
ø skrives &oslash;
Å skrives &Aring;
å skrives &aring;

..eller :

æ &#230;
Æ &#190;
ø &#248;
Ø &#216;
å &#229;
Å &#197;

Du må sørge for at have den rigtige encoding som bestemmer tegnsættet der skal bruges, det er jo ikke alle der kan vise æ,ø,å.

I nogle tegnsæt er de pladser som æøå optager erstattet af forskellige rammetegn.

Brug <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-2"> som skal placeres i headdelen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-06-04 12:13

jakjoe -> Jeg ser skam udmærket (..bruger ikke briller), men hvis jeg skulle læse mere end 25 linjer ville jeg nok få en knaldende hovedpine

Sikre Web farver : http://www.w3schools.com/html/html_colors.asp

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : hansemor

Dato : 06-06-04 12:18

jakjoe
Det vil jeg gøre, de fleste forstår vel nok også betydning af flagene.

Lige en bemærkning. Som alle kan se, har jeg også sat Banglades flaget på. Dette på grund af, at min datter i over 15 år, fast har skrevet med en penneveninde her, så jeg giver min datter en mulighed for at komme med nogle dugfriske hilsner til "Lena".

Mole
Det første kan jeg se nu. Jeg kørte lige det først link du gav igennem, og sikken masse fejl jeg fik.
Til det andet, ja, det er pokkers svært at vælge farve man burde have nogle farveblinde til at se på siden. Jeg studerer farvekombinationerne,

Emesen
Jeg forstår ikke helt det du skriver, kan du ikke prøve "at skære det ud i pap", hansemor er lidt langsom i opfattelsen.

Bliv endelig ved med at komme med forslag.

mvh
/hanse/ellebye

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-06-04 12:46

ellebye -> Det hedder Accessibility : http://www.w3.org/WAI/

Kundu.dk er iøvrigt også elendigt i dén henseende. Man kan ikke ændre skriftstørrelse med CRTL+ 'rullen' på en 'Wheel Mouse'. Det kan man på din side : Flot !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : hansemor

Dato : 06-06-04 12:47

mole
Nu lige afsnittet "interesser" er jeg ikke nået til med at rette, det er simpelthen kopieret fra "den gamle side" over i den ny, og hele indholdet skal renoveres.
Men hvis jeg forstå dig ret, bør jeg gå ind og skrive karaktersættene for æøå, i stedet for bogstaverne ??, er det rigtigt opfattet??

Og så lige, vel nok et stort problem farverne. Er der nogle forslag til hvordan jeg bedst kan se kontrasten??, etv. fjerne farverne på skærmen så alt kun er sort/hvid??, ville det være en ide.

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 06-06-04 13:31

Den bedste kontrast og bedst læselige side får man vel ved kun at bruge sort/hvid, men det gør ofte en side mere kedelig.
Hvis det skal bruges til informativ tekst (love, regler osv.) foretrækker jeg sort/hvid, hvorimod der gerne må være nogle farver på, hvis det er sjov eller underholdning.

Jeg har selv eksperimenteret en del med min hjemmeside og har prøvet med mange forskellige farvekombinationer, men er alligevel endt med at vælge sort/grå/hvid som gennemgående farver - men når jeg bliver træt af at se på det, eller keder mig en dag, så laver jeg det sikkert om igen.
www.x-perience.dk

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-06-04 14:36

Jep ellebye -> Dette er korrekt opfattet Tjek koden på min egen hjemmeside

Omkring farver -> Hvis du vil ha' at alle skal kunne læse din side bør du holde dig til nuancer af grå : Sort, Mørkegrå, Lys grå og Hvid. Dette 'kan' laves interessant og flot , men nu er de færreste brugere der er totalt farve-blinde !

Hold dig til de sikre Web-farver, som angivet tidligere.

Se et eksempel her : http://www.counter-strike.net/

Billeder er selvfølgelig gengivet i de farver de nu repræsenterer.

Denne side holder farvevalget nede på et minimum (..bruger dog RØD), men er bestemt IKKE kedelig at kigge på !

http://www.boomtown.net/da_dk/index.php

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-06-04 15:18

Da ingen andre har bemærket det, så er det måske min skærm.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-06-04 15:23

emesen -> Jeg tror det. Du bruger så vidt jeg husker også IE 5.5 eller tidligere

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 06-06-04 15:30

Hej hansemor - det er en flot hjemmeside, jeg savner muligheden for at andre kan se, hvad der er skrevet i jeres gæstebog. Ligeledes bemærker jeg " at det er godt at JEG har" ~ ikke vi, hvis det er en familie side, mener jeg at den bør skrives i familie vendinger
Men et godt & flot initiativ
mvh
krakgt

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-06-04 15:49

krakgt -> Rigtig godt observeret !!! : Kommentar til sprogbruget. Altså : Os, vi/voresle ; i stedet for mig, min og jeg.

Fik du dén ellebye

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 06-06-04 16:29

hansemor

nu laver i sådan en fin hjemmeside, men hvofror fan kan i ikke stave til Menorca ????

mvh
Per

Kommentar
Fra : hansemor

Dato : 06-06-04 16:44

bibsaime
fordi menorka er det spanske ord for øen.
Man kan bruge begge navne Menorka/Menorca de er lige gyldige.

krakgt
Jeg tror du har ret. Jeg vil ændrer jeg-formen til vi-formen. Som mole skriver, godt set.
Med hensyn til gæstebogen burde man kunne se hvad andre har skrevet, blot ved at gå til gæstebogen.
Jeg skriver lige et par ord, så kan du se.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 06-06-04 17:40

hansemor

sikke dog en gang baljepis, på spansk er det Menorca og intet andet, en del tyskere bruger Menorka ligeså hollænder

per

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-06-04 17:54

bibsamie>
Jeg er ikke spanioler, men finder mange sider med begge stavemåder.
"baljepis" er det spansk ?

http://ecuador.indymedia.org/es/2003/02/1680.shtml
http://www.excite.es/tiempo/search?cities=103987010042300082

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-06-04 17:55

bibsamie>

SPANSKE sider, for at undgå enhver diskution.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : hansemor

Dato : 06-06-04 17:55

For mig ser dette meget spansk ud:

MENORKA, isla de la calma, con el indice más elevado de suicidios de toda España, la reserva de la billetera, con el lema "no veo, no oigo, no ablo" el peor engaño de un estado, CALLAR!!,,,,, por más pequño que sea

du kan jo blot søge under google og på menorka, og du får ikke andet end spanske sider frem. Så hel baljefis er det nu ikke.

/hanse/ellebye

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 06-06-04 18:14

hansemor/ellebye

når du henviser til kandu så siger menorka 2420 hits og menorca 2.350.000 hits og prøv at læs hitsene under manorka det meste er tyrkisk,Polsk og andet østeuropæisk

jeg har til din orientering boet 2 år på Menorca i hovedbyen Mahon
per

Kommentar
Fra : hansemor

Dato : 06-06-04 18:45

bibsaime
Pyt det skal ikke skille os ad, jeg retter til menorca.
Er der ellers ikke bare skønt dernede??.

Vi lejede bil, som vi plejer når vi tager på charterferie, og store dele af øen er fyldt med den ene strand bedre end den anden. Hvornår boede du dernede??

Kort tid efter 81 lukkede de danske rejseberauer rejser derned, men man har genoptaget ture derned. Det skulle efter sigende være for at skåne naturen for nedslidning, og mange af vejene den gang var grusveje.

Den tur kunne jeg takke min salige far for, da han døde i 80, og vi tog, dengang denne noget utraditionelle tur, til menorca.

ellebye

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 06-06-04 18:56

hansemor

jeg havde bårværft i 88 - 90 og solgte en del hurtiggående motorbåde til Menorca, til på øen boende tyskere, og for at kunne opfølge leveringer og service boede jeg på bådværftet som ligger ved lystbådehavnen i Mahon i ca 2 år, jeg har aldrig oplevet bedre strande end de der lå i lagunaerne på Menorca.

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 06-06-04 18:58

hansemor

jeg husker især lufthavnen, som næsten var et stort telt, vi fløj fra barcelona til Menorca med spansk indenrigsfly, jeg tror sku aldrig jeg har været så nærvøs.

per

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-06-04 20:17

Jeg kan se på dine billeder, at du også har været i æblebyen.
Emesen.

Kommentar
Fra : hansemor

Dato : 06-06-04 21:58

emesen, æblebyen????????

ellebye

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-06-04 22:11

ellebye -> Der er flere ting der ikke hænger sammen i din kode. Specielt mht. din CSS.

Du angiver egenskaber for BODY i din <style>...</style> i <head> ... </head> og alligevel bruger du style i <body...> ???

Lav dog istedet en id selector #SELECT du kan smide i diverse elementer med id="SELECT" eller en selector klasse body.SELECT du kan bruge i <body..> og kun i <body...> med class="SELECT"

http://www.w3schools.com/css/default.asp

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : hansemor

Dato : 06-06-04 22:28

Lille poul er ved at blive forvirret. Meget forvirret.

(måske er det letter at sige hvad der er rigtigt, men hvorfor virker det???)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-06-04 22:41

Hvis du laver en CSS egenskab for et HTML element som <body> i <head> eller i en extern CSS fil, er det den der tæller ..MEDMINDRE du laver en inline kode direkte i elementet med en style="..." i selve tag'et.

Hvis du laver en class selector gælder denne kun for HTML elementet, hvis du angiver class="..." i det refererende HTML elementet.

Hvis du laver en id selector virker den på ALLE HTML elementer, hvori du angiver id="..." !

Piece of cake

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-06-04 22:48

body{
...;
}

gælder for <body>

body.select{
...;
}

gælder for <body class="select">

#select{
...;
}

gældert for <body id="select"> ..OG <div id="select">, <p id="select"> osv...

...MEDMINDRE du angiver <body style="..."> for nogle af egenskaberne.

Du må boge den lidt

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-06-04 17:28

Molokyle..........................du hjælper ikke - du driller.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 08-06-04 20:25

Ja det tror jeg også. Jeg kan slet ikke finde ud af dette her, og overhovedet ikke hvorfor det fungerer.

Molo
Jeg har ikke gjort noget specielt. Selve grundbilledet består af 2 billeder, og al hulumhejet bag med diverse tabeller eller celler, var der bare da jeg startede.
Jeg redigerer online via frontpage 2000 og redigerer på selve det seete, billedet ikke i selve sproget, det har jeg ikke en dyt forstand på, tror jeg på det punkt er ved at blive gammel. Giv mig hellere et dobbelt integrat, det ved man da hvad er.

>GAMLE POUL<

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 08-06-04 20:56

Hej ellebye
Tillyke med dit nye layout - jeg syntes det er flot. Der kan altid være småting der kan rettes, men de generelle linier er gode. Bare klem på og så vil jeg følge udviklingen på din side og evt. supplere med råd "hvis jeg kan" og hvis det er nødvendigt !!

//bentjuul

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 08-06-04 22:03

Tak skal du have bentjuul. Men ham mole skriver at der er noget forkert, og "jeg higer og søger i ældgamle bøger", men ligemeget hjælper det, det er det rene volapyk.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-06-04 15:43

Jamen ellebye; overlader du det også bare til ræven at vogte høns ?

Selvom frontpage og lignende værktøjer får tingene til at 'tage sig meget godt ud' ville det jo være rart om alle også forstod koden. Især hvis du gerne vil have hjælp til at lave en 'flot' hjemmeside, som både familien og du kunne være stolte af

....hvisker [hør] Pssstt... emesen si'r jeg bare driller !!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-06-04 15:52

Pas på mole, jeg sender hele mit site i licitation. Du vil måske gerne byde på den???

PS! Det er alvorligt ment.

>POUL IKKE FORSTÅ<

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-06-04 15:59

Så så lille Ellebye ikke så ked af det - ham molokodekyle mener det jo i virkeligheden godt.
Men jeg vil lige spørge om noget.
Kan du oploade din hjemmeside via FrontPage.
Har du startet med at oprette et websted på din egen comp.
Eller redigerer du hjemmesiden i FP direkte online.
Emesen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-06-04 16:09

ellebye -> Konsulent virksomhed holder vi hos Kandu.dk (..der har jeg også kompetente sparrings partnere ) !

Fonpage er da et udmærket 'legetøj'

...nej : Helt ærlig; man skal kravle før man kan gå og derfor er det en god idé at holde legetøjet inde i sandkassen (..din egen computer) og når man så har lært at få det til at spille, uden der kommer grus i maskineriet, da kan man prale over for naboen (..lægge det på nettet)

..så kommer der heller ikke en eller anden dum unge og sparker til sandslottet

Undskyld ellebye. Jeg ku' bare ikke la' vær'

</DRILLE PIND>

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-06-04 16:35

emesen
Jeg redigerer direkte online. Der er kun eet bibliotek, CGI-BIN, jeg er nødsaget til at uploade til, Dandomain kom med en sludder for en sladder, men ellers online.

Det gode ved det er, at jeg kan have hjemmesiden "kørende" samtidig, så jeg kan se hvordan det KOMMER til at se ud med det samme, og undgår konflikter med min egen computer, hvis jeg også havde siderne herpå. (Det har jeg prøvet før)

Og molo, hvad mener du med at frontpage er et "legetøj" ??? et sted skal man de begynde.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-06-04 16:42

Nå - ok så har jeg ikke noget forslag.

Og så lige noget andet:
Citat
emesen, æblebyen????????
ellebye

Du har billeder fra Fuerteventura og oppe på spidsen mod Lanzerote ligger Æblebyen.
Jeg kunne ikke huske hvordan det staves men her er det
http://www.fuerteventura-maps.com/corralejo/corralejo1.2.swf
Emesen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-06-04 17:14

Jamen det var jo der vi boede corralejo beach.

Næste gang går turen til Lanzerote, vi har fundet et rigtigt godt sted hvor der skulle være roligt og fredeligt.

Om 2 år, når jeg runder de 60, så tager vi sammen med børn og børnebørn, en tur til menorca igen.

ellebye

<SOM EN REJSELYSTEN FLÅDE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-06-04 19:07

ellebye -> Korrekt. Man skal starte et sted : http://html.dk

...og notepad.exe kan alle bruge

Frontpage er som at tage en bybus og så sige man har lært at køre bil

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-06-04 19:15

Jeg kan godt li' FrontPage, men har taget nogen bybus - ikke endgang lånt en.
Det er altså lækkert at kunne se html koderne når man lige har lavet noget.
..........................nemlig

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-06-04 19:25

emesen -> Jeg kan nu bedre at at skrive koderne og så se noget blive lavet

Smag og behag

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-06-04 19:36

.. bedre lide at at skrive koderne... skulle der ha' stået

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-06-04 19:37

..og så skal jeg vist tidligt i seng i dag. For nu vrøvler jeg også

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 09-06-04 20:28

Ellebye > Jeg faldt over en lille detalje som virker mærkeligt. Når man i menuen vælger "Lidt om os" og siden kommer frem, så kan man gå op i topbjælken der her virker som et link. Men det eneste der kommer frem når man trykker på den er den selvsamme bjælke, men nu alene på en blank side og uden "Ellebyes".

I øvrigt må jeg indrømme at jeg bruger ikke frontpage men Dremweaver - der i princippet arbejder ligesom frontpage, men jeg syntes at html koden bliver bedre og mere enkel med Dreamweaver og er til at forstå.
Jeg er enig med molokyle i at www.html.dk er en fremragende side som jeg ofte besøger.

//bentjuul

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-06-04 20:50

Undskyld mit fravær, men min nakke kræver lidt hvile en gang imellem.
Du har ret bentjuul, jeg startede med een side og kopierede den, dog glemte jeg at se efter da topbilledet på en eller anden måde havde fået et hyperlink.

Jeg troede jeg havde fået "renset" ud, men der er åbenbart nogle tilbage.

Så tror jeg vil begynde at studere nævnte side.

ellebye

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-06-04 22:14

Jeg har taget en lur

Så vil jeg til gengæld give bentjuul ret i at Dreamweaver laver betydlig kønnere kode end Frontpage. Er man total ligeglad med, hvordan koden er sat sammen og ligeglad med at andre end en selv kan se den tolket og præsenteret korrekt, kan man ligeså godt lave sine dokumenter i Word og gemme som HTML. (...men så skal man til gengæld også være stærk i XML, hvis man bliver nødt til at rette den til i hånden).

Generelt vil jeg sige; man spænder ben for sig selv og scorer selvmål, hvis det er af 'dovenskab' man bruger WYSIWYG
værktøjer til at udvikle sine HTML, (D)HTML, XHTML, XML og CSS dokumenter. Vedligeholdelse, fejlfinding/-retning bliver lidt af et mareridtsagtigt gætværk.

Lidt som; hvis man skulle lære at skrive og vil forlade sig på at stavekontrollen klarer arbejdet.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-06-04 22:19

Stones Webwriter er nu også et meget brugt (..og gratis) værktøj. Jeg mener dog det danner kode der 'næsten' lige så rodet som Frontpage's.

</NOTEPAD>

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 09-06-04 22:41

God morgen Molo
Det er såmænd ikke af dovenskab man bruger WYSIWYG, men i min høje alder er indlæringen sværere men man prøver, så er WYSIWYG en god måde at se lige netop den kode man har brug for blive genereret. Jeg har på den måde lært meget suppleret med litteratur og de site's som html.dk og andre lignende sider.

Stone's WebWriter 4 er også fantastisk god og har også en WYSIWYG editor. Programmet er helt gratis, men skal dog registreres og er absolut et godt alternativ til de øvrige, idet den også laver en god kode.

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 09-06-04 22:43

Sorry Molokyle, havde ikke set dit indlæg om Stone's.

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 09-06-04 22:48

Jeg kan se ellebye at du har fået fjernet det hyperlink

//bentjuul

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-06-04 22:55

Er der slet ingen der syntes at frontpage er et godt værktøj ??, altså andre end mig Om det hele er "rodet" er vel underordnet, blot det virker, eller hvad ??

Jeg kan da bare sige at det er krypteret

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-06-04 22:57

Du skal da ikke undskylde noget bentjuul Frontpage, Stone's og DreamWeaver er skam udmærkede værktøjer ..også for kodenørder. Eller ville de heller ikke være så populære

Jeg påpeger blot at det kan være svært at afkode i hånden, når man som ellebye gerne vil have forklaret, hvor der er problemer (diskrepans og dobbeltkonfekt) i koden.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-06-04 23:08

"diskrepans" ????????? hvad i alverden betyder det.

Jeg kan forstå at jeg er HÅBLØS bagud, hjernen er stået af, rammen virker ikke, og cpu-en er nede på 1. Herudover er der også kredsløbsproblemer, der skaber kortslutninger, de sidste 2 hjerneceller sover.
Og så har jeg lige igen igen fået bladet METAL, skønt jeg ikke er medlem der.

Men det er en helt anden historie.
Faktisk var vi på et tidspunkt 2 personer i danmark med samme personnummer, jeg var/er den ene, og en svensker i Frederikshavn den anden. Hvordan kan dette lade sig gøre??

Tror I på den?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 09-06-04 23:33

Nu er det vel ikke dig der er svenskeren ellebye Vi er ikke håbløse bagefter, men vi var allerede i en vis "høj" alder da PC'erne tog sit indtog i begyndelsen af 80'erne.

Men det vigtigste er, at vi har lysten til at være med.

Men som Molo skriver er det rart at man kan følge med i koden - derfor bruger jeg Dreamweaver.

Jeg vil prøve at lave en meget enkel side i de tre programmer vi har talt om, og så mailer jeg dem til jer, og så kan vi prøve at sammenligne dem.

//bentjuul

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-06-04 23:35

ellebye -> Uoverensstemmelser ..men det er et meget længere ord at skrive

Udlændinge får tildelt et personmnummer, når de opnår Dansk statsborgerskab. Så der er muligvis en 'smutter' dér.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-06-04 23:39

Du behøver ikke sende mig emiler med kode bentjuul. Jeg har set elendigheder nok

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-06-04 23:43

Apropos 'mystiske' oplysninger : Jeg har meldt mig ind i et politisk parti idag

...men sikkert ikke dét I tror

</BEVAR CHRISTIANIA>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-06-04 23:46

Mine venner frygter nu, de også skal høre på mig i både radio og tv. Forresten var en af dem i tv idag, da overborgmester Kramer var i profilen. Ikke den gamle hjemløse med det hvide skæg, men den anden

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 09-06-04 23:50

Jamen, velkommen i partiet MOLOKYLE

//bentjuul

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-06-04 23:57

Tak bentjuul.

</R>

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-06-04 00:02

Så rejser du måske snart til Brüssel??, ny computer, en dejlig sekretær, mange flyveture, osv., husk nu at stemme nej, ligegyldigt til hvad bare nej.

Historien er faktisk sand. Kommunen havde taget et tilfældigt personnummer, uden at undersøge at det var i brug, og da Metal går efter personnummer så fik jeg en overgang hans kontingent til betaling. Jeg kontaktede selvfølgelig metal og de skrev et meget pænt brev tibage og undskyldte mange gange på kommunens vegne, men nu er den altså gal igen.

Gad vide om ham svenskeren får min efterskat?? sidste år var den over 100.000 kr. og i år lidt over 40.000 kr., lige beløbet af hvad vores nye tag har kostet.

PS! Håber du har meldt dig ind i et parti der går imod skat, så skal jeg nok stemme på dig, for det er vel pensionistpartiet??

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-06-04 11:19

ellebye -> Bemærk min 'underskrift' i min forgående kommentar

Du spurgte på et tidspunkt :

Citat
(måske er det letter at sige hvad der er rigtigt, men hvorfor virker det???)

kan slet ikke finde ud af dette her, og overhovedet ikke hvorfor det fungerer

..og

Om det hele er "rodet" er vel underordnet, blot det virker, eller hvad ??

Jeg er nu ikke så sikker på det virker. Betragt dette :

Kode
<html>
<head>
<style>
<!--
body {
background-color: yellow;
}
-->
</style>
Sludder !
</head>
<body style="background-color: red;">
<sludder>..mere sludder !</sludder>
</body>
<html>

1.) Virker denne kode ?
2.) Virker den korrekt ?
3.) ..er den korrekt ?

De to første spørgsmål kan slet ikke besvares. Det sidste kan besvares med et rungende NEJ !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-06-04 13:00

molo, du er meget opmuntrende at høre på.

Jeg er ved at gå i gang med at lære brugen af .php, så er det blot om jeg kan få det til at virke, og ja, jeg afprøver det hele på computeren, inden jeg uploader noget som helst.

Jeg kan godt begynde så småt at se, at alt det med tabeller, celler osv. virker helt uoverskueligt, jeg har ligesom ikke rigtig styr på, hvad jeg laver. Det bliver i hvert fald ikke som jeg forestillede mig det skulle se ud. så

<DER ER HÅB FORUDE>

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-06-04 13:02

PS! I øvrigt nogle meget lærerige links I har givet mig.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-06-04 13:16

ellebye -> Skal du lave kode i PHP/ASP/PERL/osv.. kræves det at du har installeret en Webserver på din maskine, hvis du skal teste det 'hjemme'. Derudover skal du oprette en OBDB datakilde via DSN til datadasen. Ellers kan du ikke få din kode til at virker før den er oploaded til en server der understøtter SSI/CGI.

Hvis du har det fint med engelsk, kan jeg kun anbefale denne meget pædagogiske og omfangsrige side : http://www.w3schools.com/

Det er nok der jeg har suget mest viden til mig omkring HTML og CSS

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-06-04 13:50

Så er det nok bedst at jeg "leger" med det online.
Den side du refererer til, har jeg "lagt på skrivebordet" og det er en rigtig god side, med en form for eksamen på.

Det er også den side der har givet mig mod på at gå videre, for, som du selv skriver, er den meget pædagogisk.

Og jeg skal som bekendt have det hele skåret ud i pap, og bøjet i neon.

>HÅB FORUDE<

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-06-04 13:52

PS! Jeg lukker spørgsmålet når jeg "har lavet en eksamensopgave" du har godkendt.

Bare rolig, der går kun et par år.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-06-04 14:10

Er der nogen af jer der kan hjælpe her : http://www.kandu.dk/dk/spg/42447

Hér er jeg nemlig lidt på glatis

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-06-04 14:42

..og her er en god side også : http://www.htmlgoodies.com/

Den er måske lidt mere sprogligt 'underholdende', men god til at lære fra sig ...også i javascripts, hvis du har lyst at rykke op i DHTML klassen efter sommerferien.

</SKOLEKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-06-04 16:58

>>Lukker når molokyle har godkendt<<
Så kan du ligeså godt vænne dig til at lave det i Linux programmer.
For når molokyle endelig er tilfreds "kører" vi alle Linux.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-06-04 17:29

Her er så din hjemmeside vist i FrontPage (importeret af frontPage)
Vist i normal redigering
http://www.hirsenet.dk/ellebye.htm
Og i HTML
http://www.hirsenet.dk/ellebye2.htm
Emesen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-06-04 17:47

emesen -> Fy føj ..nej : Jeg er først tilfreds; når JEG får påængenøeh...

..uanset LINUX, UNIX, MULTIX, WINDOWS_XXX, CPM, DOS, SYSTEM 'X' og andre 'kloner' !!!

..og esoteriske sytemer, som bemærket i : http://cyber.law.harvard.edu/events/ACSmeeting.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-06-04 17:50

Ps. emesen -> Link's : Meget illustrativt .og fuld af 'fejl' ...som 'vi andre' selvfølgelige ikke kan tyde ! (..tak Frontpage )

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-06-04 21:48

Sikken nogle flotte billeder emesen, og hvor er det let (ui)gennemskueligt

mole du skriver "fuld af fejl, som vi andre ikke kan tyde", hvordan kan du så se der er fejl ?

Bruger I begge linux ??, så hellere kravle til månen.

Jeg arbejder stærkt på min eksamensopgave, og jeg skal nok få 6 (bestået), eller mg-set med emesens øjne. Hvem ved, måske "opfinder" jeg noget helt nyt og får 13.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-06-04 22:13

I min skole havde vi ingen eksamen. (friskole)
Jeg bruger en slags Linux til server (SME red hat)
Men ellers køre jeg med 98/2000/XP - mest 2000
En dag kører jeg også med linux - nemlig.
Emesen.
Molokyle bruger '98 så han stadig har sin DOS til at kode i - tror jeg nok

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-06-04 22:19

IBM 300 GL, 233 MHz., 64 Mb RAM, 4+4+2 Gb Hardiske, 50X CD-ROM, Win98 SE ver. 6.0.2800.1106 hér

Fejl ? Frontpage ? Behøver jeg virkelig at gentage mig selv ? ? = (Dato : 06-06-04 11:50 & Dato : 06-06-04 12:09)

Det er GAS ! ..men tydeligt at emesen bruger Frontpage

Kode
<meta name="GENERATOR" content="Microsoft FrontPage 4.0">
<meta name="ProgId" content="FrontPage.Editor.Document">

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-06-04 22:24

..og DOS !!!

</>

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-06-04 23:39

Efter en lang og anstrengende dag, hvor intet ville lykkes, ikke engang denne enkle prøve, siger jeg god nat og sov godt.
------------------------------------
<html>
<head>
<title>PHP Test</title>
</head>
<body>
<?php echo '<p>Hello World</p>'; ?>
</body>
</html>
----------------------------------------------------

Use your browser to access the file with your web server's URL, ending with the "/hello.php" file reference. When developing locally this URL will be something like http://localhost/hello.php or http://127.0.0.1/hello.php but this depends on the web server's configuration. Although this is outside the scope of this tutorial, see also the DocumentRoot and ServerName directives in your web server's configuration file (for Apache, this is httpd.conf). If everything is configured correctly, this file will be parsed by PHP and the following output will be sent to your browser:

<html>
<head>
<title>PHP Test</title>
</head>
<body>
<p>Hello World</p>
</body>
</html>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-06-04 23:50

Det er også helt i skoven ellebye !!!
Vend tilbage i morgen, når du har sovet. Så møder du frisk og udhvilet til MOLOSKOLE's forelæsning i PHP

</LÆRER-BLÆRE>

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 13-06-04 10:21

Jeg kunne jo også starte helt forfra, jeg har fundet et layout her og det gode er, at forsiden er "prælavet" så man kun skal ændre de enkelte sider.

Hvad er kommentarerne hertil???

http://www.ellebyes.dk/index3.html

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-06-04 19:29

Estetisk ...? MEGET bedre . En Fryd for øjet !!!

..men jeg synes ikke du lytter og lære ???

(Du kan jo begynde med at angive en !DOCTYPE på dine sider.. ! )

..og husk at være varsom med 'gammel' kode :

Kode
<table ... align="center" > ... </table>

Citat
The "align" and "bgcolor" attributes of the table element were deprecated in HTML 4.01.

The "align" and "bgcolor" attributes of the table element are not supported in XHTML 1.0 Strict DTD.

Depricated ...?

Citat
Deprecated :
A deprecated element or attribute is one that has been outdated.

Deprecated elements may become obsolete in the future, but browsers should continue to support deprecated elements for backward compatibility.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 13-06-04 22:13

Jamen jeg KAN ikke finde ud af det, (tramp, tramp i gulvet), går ud i haven og graver mig et hul.

Alle disse koder har programmet jo selv "fundet" ud af, det er jo ikke noget jeg lægger ind. Det kan da ikke være meningen at man selv skal ind at "håndrette" bagefter, så er hele foremålet med frontpage jo mere eller mindre ubrugeligt/dårligt.

Fordelen skulle jo være, at komplet idioter som jeg, blot kan redigere "det man ser" og at koder og ligende selv generere sig som de skal. Hvad kan jeg bruge som alternativt software?, for selv om jeg nu har studeret koder, koder og atter koder, forstår jeg lige så meget (læs lidt) som da jeg startede. Hulk, og ikke filmen hulk.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-06-04 22:26

Molokyle....................du er en hård mand.
Se nu hvad du gør - Ellebye går ud og graver et hul.
Hvis han falder i får vi ikke set den hjemmeside.
Du kunne starte med at fortælle præcis hvor denne skal være på xxx.htm siderne
>>>(Du kan jo begynde med at angive en !DOCTYPE på dine sider.. ! <<<
Og hvordan den ser ud.
Emesen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 13-06-04 22:46

Tak skal du have emesen, du skal få lov at arve min computer (3200). Så kan mole nøjes med den "lille".(1200)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-06-04 23:12

Jeg skal da gerne prøve, men jeg ved jo udmærket godt, det er en af disse koder Kandu.dk er uvenner med :

Kode
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

Denne !DOCTYPE fortæller en validator/browser parser, der er tale om et HTML 4.01 dokument. DTD'en er 'Data Type Definitionen' der hører til og den overholder standarden STRICT (...imodsætning til en transient = overgangs definition)
der er defineret LOOSE :

Kode
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

DTD = http://www.wordiq.com/dictionary/Document+Type+Definition.html

Alt dette kan læses i : http://www.htmlhelp.com/tools/validator/doctype.html ..præcis som jeg angav (Dato : 06-06-04 11:50)

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 500 point
Dato : 13-06-04 23:36

ellebye -> Korrekt !!!

Citat
...hele foremålet med frontpage jo mere eller mindre ubrugeligt/dårligt

Derfor skal man for at få et brugbart resultat bruge notepad.exe og ikke en eller anden tosset WYSIWYG ting og så forvente at koden der dannes bare er tipper-topper. Der eksisterer næppe et eneste Web udviklings firma i Dannevang der kræver kørekort til Frontpage af deres ansatte. Hvilket der nok er en grund til

Næppe noget mere frustrerende end spørgsmål alá : Jeg har lavet denne side. Hvordan får jeg sat et felt ind midt på siden, hvor brugeren kan up-loade nye billeder til min side ...billederne skal godkendes af Admin. så derfor skal de sendes automatisk pr. E-mail til denne. Kan jeg bruge PHP ??? Det skal helst virke i Frontpage.

Joeh... ; Go' dav do...! Du gør således : START FORFRA

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-06-04 23:47

Jeg skriver ikke dette for at gøre dig 'ked' af det ellebye, men for ; som bentjuul så rigtigt skriver :

Citat
...det rart at man kan følge med i koden

Det kan være mere end svært, når den er dannet af Frontpage ...for slet ikke at snakke om Word !!!

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : hansemor

Dato : 14-06-04 13:42

Lukker og slukker nu.
Formentlig en ekstraordinær god besvarelse, blot stadig, poul ik´forstå.

Pointene kan ikke andet end gå til molo, men emesen du får lidt for at have trøstet mig.

Kan du anbefale en god lærerig bog, helst på dansk pris underordnet, ikke at jeg ikke forstår engelsk, men for at det bedre kan sive ind.

PS! Jorden var desværre for hård til at grave i, så jeg vil begynde at studere i stedet for.

Med tak for i det mindste jeres prøve på at aktivere nogle af mine slumrende hjerneceller.

/hanse/ellebye

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-06-04 14:28

Jeg har et lille ambivalent forhold til det molo skriver med hensyn til at bygge hjemmesider fra bunden - jeg elsker frontPage........................men,
jeg ville aldrig finde på at bygge en database i access med en af de færdige templates,
men altid bygge den fra grunden, så jeg selv kan styre og bestemme.
Emesen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 14-06-04 14:39

Jeg tror nu også at "projekt Ellebyes hjemmeside" kommer til at gå i arv til næste generation. Men lige nu må den være som den er. Og så lige den drillepind til molo.

Access så er jeg på hjemmebane, den har jeg brugt rigtigt mange gange, men jeg giver dig ret, at opbygge den fra grunden selv, ellers mister man helt overblikket over databasen.

Men hvordan jeg bygger en database ind på hjemmesiden, der går vel et par år.

ellebye

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-06-04 20:31

Er det sådan du mener </Molokyle\>
http://www.hirsenet.dk/moloside.htm
Emesen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-06-04 20:41

emesen er måske mere diplomatisk end jeg

..og alligevel :

De der skod ting :

Kode
<!--webbot bot=" ... " -->

Hører altså kun hjemme i Frontpage emedreng

Bare rolig... I ska' nok komme efter det med tiden !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : hansemor

Dato : 14-06-04 20:48

Undskyld at jeg ikke har kunnet følge med, men der har været serverfejl så jeg har ikke kunne logge mig på. Grrrrr

Uforbedrelige molokyle

Kunne du anbefale en bog molo ???

ellebye

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-06-04 21:32

Hmmm.................
http://www.hirsenet.dk/moloside.htm
Emesen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-06-04 21:58

Jeg ved ikke lige hvad du har lavet dér emesen :

Citat
Please wait while http://www.hirsenet.dk/moloside.htm is downloaded to our server and checked...

And the Results Are...
CSE HTML Validator Professional v6.50 generated 0 error messages, 2 warning messages, and 15 other messages when checking this web page. These problems may damage this web page's search engine rankings as well as cause viewing problems for visitors. It is highly recommended that any problems be corrected.

ACCESSIBILITY INFORMATION: Of all the messages generated, 3 messages had to do with accessibility. While this page did not generate any accessibility errors or warnings (Congratulations!), it is very likely that there are opportunities to improve this web site's accessibility. Consider reviewing this web site for accessibility issues. CSE HTML Validator can help.

..men der er rum for forbedringer

Kode
align="center"

..har jeg jo advaret imod

>/MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-06-04 22:00

Ingen fejl ...i det mindste

...kun lidt inkonsistens

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : hansemor

Dato : 14-06-04 22:05

Knock knock, molo, kan du anbefale en god lærebog om programmering, gerne på dansk, men ikke et krav, så jeg kan lære det hele helt fra begyndelsen. ??

emesen
Hvad skal eyvind med point ??

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-06-04 22:26

Måske lavede jeg den om mens du kiggede
Ok - det er måske ikke nøvendigt med et billede i FED udgave.
Kode
<tr align=center>

Fra molokyle's egen side................nemlig eller er det bare dem her " "

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-06-04 00:29

Mine 'hjemme-sider' er IKKE et eksempel til efterfølgelse. Blot lidt 'leg' !!! Så hvis du s'uger' kode fra mine hjemmesider skal du IKKE regne med korrekt kode (Dét ta'r jeg nemlig PENGE for )

Hvis du vil vide præcis, hvad problemet er i dit eksempel bør du hente : http://www.htmlvalidator.com/lite/

..som er den 'lille' version. Når man tjekker syntax og semantik med dette program dannes der en *.val fil, der fortæller ALT !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-06-04 08:52

Ok - så suger jeg ikke noget - men prøver selv.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-06-04 09:11

Har molo, jeg fik kun een fejl. da jeg kørte ellebyes igennem, det var noget der manglede i linie 2.

Kom så ikke og sig at jeg ikke kan, eller kan man stole på programmet ???

MOLO ANBEFAL MIG NU EN BOG.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-06-04 09:53

Ok. ellebye.

http://www.webdesign101.dk/gen/numedbog.php

Jørgens side er også god : http://www.webdesign101.dk/gen/intro.php

Han er en dygtig mand ...der

</MOLOKYLE>