/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Nyt gevind på krumtap, hvordan?!
Fra : chinabox
Vist : 2985 gange
30 point
Dato : 05-06-04 13:05

Hej!

Har en RMS Racing plus krumtap på min Neo's... Men idag da jeg skulle have spændt min møtrik ved vario, blev gevindet ødelagt. Men jeg har set at man kan få en gevindskærer hos thansen, http://www.thansen.dk/products.asp?c=263420876&n=1067419139#xy . Min krumtap er 10mm(ihvert fald min krydspind) så jeg har tænkt på at købe en 8mm "snitbakke" og så skære et nyt gevind og købe en 8mm møtrik, så burde det køre igen?! Eller kan det overhovedet lade sig gøre at skære et nyt gevind? Og hvordan skal jeg gøre?

Kommentar
Fra : chinabox

Dato : 05-06-04 13:50

Mangler virkelig hjælp, så håber nogen kan hjælpe! Pallebhansen du må da vide det :) !

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 05-06-04 14:01

Du kan ikke umiddelbart gøre det! Du skal først have drejet noget af gevindakslen, da du ikke kan skære direkte fra 10mm til 8mm! I en gevindtabel kan du se, hvor meget der skal drejes af! Hvis det er muiligt, skal du anvende M9 - selv om det nok bliver svært at støve op.
Der findes også skæremøtrikker, du kan prøve at "reparere" gevindet med! (Altså i 10 mm - hvis det ikke er meget beskadiget!)
Ved ikke lige, hvor dyr sådan en krumtap er, men muligvis ville jeg tage den med til den lokale maskinsmed, hvor det nok skulle kunne lade sig gøre for en billig penge - jeg ville i hvert fald ikke satse på T-hansens snitbakker - og slet ikke, hvis du ikke har prøvet at skære gevind før!
Held og lykke - Andreas.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 05-06-04 14:01

Du kan ikke umiddelbart gøre det! Du skal først have drejet noget af gevindakslen, da du ikke kan skære direkte fra 10mm til 8mm! I en gevindtabel kan du se, hvor meget der skal drejes af! Hvis det er muiligt, skal du anvende M9 - selv om det nok bliver svært at støve op.
Der findes også skæremøtrikker, du kan prøve at "reparere" gevindet med! (Altså i 10 mm - hvis det ikke er meget beskadiget!)
Ved ikke lige, hvor dyr sådan en krumtap er, men muligvis ville jeg tage den med til den lokale maskinsmed, hvor det nok skulle kunne lade sig gøre for en billig penge - jeg ville i hvert fald ikke satse på T-hansens snitbakker - og slet ikke, hvis du ikke har prøvet at skære gevind før!
Held og lykke - Andreas.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 05-06-04 14:02

Du kan ikke umiddelbart gøre det! Du skal først have drejet noget af gevindakslen, da du ikke kan skære direkte fra 10mm til 8mm! I en gevindtabel kan du se, hvor meget der skal drejes af! Hvis det er muiligt, skal du anvende M9 - selv om det nok bliver svært at støve op.
Der findes også skæremøtrikker, du kan prøve at "reparere" gevindet med! (Altså i 10 mm - hvis det ikke er meget beskadiget!)
Ved ikke lige, hvor dyr sådan en krumtap er, men muligvis ville jeg tage den med til den lokale maskinsmed, hvor det nok skulle kunne lade sig gøre for en billig penge - jeg ville i hvert fald ikke satse på T-hansens snitbakker - og slet ikke, hvis du ikke har prøvet at skære gevind før!
Held og lykke - Andreas.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 05-06-04 14:02

HOV X 3!

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 05-06-04 14:03

HOV X 3!

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 05-06-04 14:04

Damn!

Kommentar
Fra : chinabox

Dato : 05-06-04 14:09

Gevindet er ikke specielt meget ødelagt, så måske kan en skæremøtrik gøre det! Hvor kan man købe sådan en?!

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 05-06-04 14:47

Du skal nok til et værktøjsfirma! Og der skal en ny møtrik på - håb, at det er den der er mest beskadiget!
Du skal nok låse møtrikken bagefter med Locktite eller hvad det nu hedder - spørg også i forretningen, hvad der skal bruges til netop dit gevind.
Den bedste løsning ville nok være at høre den lokale maskinsmed - da de laver ting som det mange gange om ugen. Tror ikke det bliver særligt dyrt!
Mvh. Andreas.

Kommentar
Fra : chinabox

Dato : 05-06-04 14:54

okay vil prøve at gå ned til vores smed som ligger i den by hvor jeg bor..... og høre om han kan lave det! :) tak for hjælpen! SÅdan en skæremøtrik koster 300 kr(ja du læste rigtigt)!

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 05-06-04 14:56

Damn - det var dyrt! Men kvalitetsværktøj betaler sig også i længden - men i dette tilfælde er der nok ingen grund til at give 300 kr for noget man nok kun skal bruge én gang!
Men mon ikke smeden kan lave det billigere end en ny krumtap!?
Mvh. Andreas.

Kommentar
Fra : chinabox

Dato : 05-06-04 15:34

Jo det håber jeg også han kan! Som sagt fejler min krumtap jo ikke noget, andet end at gevindet er lidt ødelagt he he

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-06-04 16:24

Det har ikke noget med din krydspind at gøre, for gevindet er nok nærmere 12 mm, men det er nok ikke normalt gevind, men fin-gevind, og målet kan du jo måle med en skydelære.
Det er så godt som umuligt at skære nyt gevind i en krumtap, da den er utrolig hårdt hærdet, efter der er skåret gevind.
Det fornuftigeste er:
1. Ved en smed eller maskinværksted at opskære/rette "rillerne", med samme gevind.
2. Få en ny møtrik, og prøve meget præsis at få den til at tage rigtigt fat.
3. Slibe de yderste riller væk, og med en ny møtrik ....
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : chinabox

Dato : 05-06-04 23:00

Okay jeg regner også med at gå ned til vores smed og se om de kan lave gevindet! Ellers må jeg have en ny krumtap, det er bare så dyrt at få sat i :(

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 07-06-04 11:14

Hvis du ikke har fået løst dit problem (endnu) kan du prøve at henvende dig her: Petry Motor Imp.: 65361753 (Preben)

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : chinabox

Dato : 08-06-04 17:53

Hej!

Jeg for sat en ny krumtap i på torsdag.... køber en ny til 600 kr, en Top Racing Evo og for den sat i for omkring 400 kr

Kommentar
Fra : ydderf

Dato : 09-09-04 10:11

Jeg har været udsat for samme problem!
Jeg fik lavede et nyt 10 mm gevind (ikke fin gevind som det orginalt var).
Den 10mm bold som blev brugt var en selvlåsende hvor der blev lavet et 6mm gevind huld til en pinolskrue. Dette for at låse den 10mm møtrik yderlig til akslen. Jeg har nu kørt med dette i 14 dage uden problemer.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-10-04 12:18

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles.
Og du har jo allerrede brugt og mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at klikke på accepter ude til højre for det svar du syntes.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-02-05 08:59

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at klikke på accepter ude til højre for det svar du syntes.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen