/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
havebassin
Fra : SACA2
Vist : 2687 gange
100 point
Dato : 04-06-04 23:29

Jeg påtænker at lave et lille havebassin i min have....450 l formstøbt.. Er det nok til 2 guldfisk og et par åkander..
og er det andet end strøm til pumpen jeg skal tænke over????

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 04-06-04 23:59

Du skal have planter nok til at rense og ilte vandet. Sørg for skygge, så der ikke kommer for mange alger. Går du ind for Feng shui, er der også regler for placeringen i forhold til huset. Du kan få flydende solcellelys til bassinnet. Du kan med fordel sætte nogle dafnier ud i søen, de vil både være føde og skrællemænd.lad søen stå med planter i mindst en uge, eller brug kemi til at få vandet i balance. vandet skal helst være svagt surt, pH 6,5, det er bedst for fiskene.

Kommentar
Fra : plask

Dato : 05-06-04 01:05

Jeg har selv et bassin på samme størelse og der har jeg 6 guldfisk i, og der er de i året rundt, så det kan lade sig gøre, selv om mange sikkert vil sige at det dur ikke. Begrundelsen for at det ikke skulle være godt, er at temeperaturen svinger mere i et lille bassin end i et stort. Derfor er det også nemmere til at fyse til, om vinteren. Det sidste problem kan løses ved at lave et lille tag af klare trapezs tagplader, til at lægge over når det fryser. Jeg havde også selv åkander i mit bassin i starten, men det syntes mine guldfisk ikke jeg skulle have, for de bed stænglene over ligeså snart der var kommet et nyt blad op til overfladen, jeg spurgte derfor min forhandler om han havde hørt om det problem før, og det havde han ikke, så om jeg er den eneste der har haft det problem, det ved jeg ikke.
Hvad skal du så tænke over når du anlægger dit bassin? Jo før det første så skal du have et filter som dur til noget, så dine fisk har nogle gode forhold at leve i. Jeg har selv lige skiftet mit filter ud fordi at det gamle ikke fungerede ordentlig, og det gjorde det ikke fordi at filtermaterialet var alt for groft i det, og derfor så vandet altid grumset ud. Jeg købte et Hozelock bioforce 2200 filter ( http://www.superkoi.dk/Produkter/produkt_vis.asp?CategoryId=23&ProductId=118 ) og som pumpe dertil købte jeg en som kan give 1000 liter i timen, og det fungere bare så godt. Fordelen ved det filter, er at det er nemere at gemme af vejen, og så er der uvc lys indbygget, så slipper du med garanti for alger. Når du køber pumpe skal du huske på at de liter som de opgiver er ved ubelastet drift og derfor skal du købe den større end man lige regner med, jeg vil anbefale at købe en på ca. samme størelse som jeg købte. Som du sikkert har bemærket så er Bioforce 2200 UVC beregnet til bassiner op til 2200 liter, men der er min opfattelse at det er alt for stort et bassin, med mindre man gerne vil rense filtret hver anden dag, 500-1000 liter passer meget bedre. Jeg har haft det i ca. 4 uger og har renset det 2 gange. Når du så har fået vand i bassinnet så vent en lille uges tid inden du sætter fisk i det, fiskene er ikke så glade for helt frisk vand. Når så du har fået fiskene i, så skal du holde øje med ph-værdien, så køb derfor et test sæt af den slags hvor man putter nogle dråber i et lille prøveglas, de andre som er lavet af papirstrimler de holder ikke så længe og du risikerer at få et forkert resultat. Grunden til at jeg nævner ph-værdien er fordi at jeg selv har haft problemer med at holde den på det rette niveau. Jeg løste min høje ph-værdi (9-10 som er alt for højt) ved at lægge lidt byghalm i en gammel kartoffelsæk, og siden har den ligget stabilt på ca. 7.( Se beskrivelse her http://www.nielsennatur.dk/halm.htm )

Hvis du har flere spørgsmål eller der er noget du ikke helt forstår, så bare spørg løs
m.v.h.
Per

Kommentar
Fra : plask

Dato : 05-06-04 01:27

I bogen Havedammens forunderlige verden står der " Det har længe været en generelt fejlagtig opfattelse, at havedamsvandets pH-værdi skulle være under neutral- altså i det sure område. Mange havedamme har desværre drukket i spandevis af pH-sænker i den gode tro, at de sure forold i havedammen var ideelle. De fleste fisk trives bedst ved pH-værdier mellem 7,0 og 8,5"

Det der med at bruge en masse kemi i dit bassin vil jeg fraråde, med mindre det lige drejer sig om bassin-start, som er bakterier som sætter gang i den naturlige balance, eller hvis du har en helt forkert pH-værdi, hvor det haster med at få den på det rette niveau, eller hvis dine fisk er syge og behøver akut hjælp. Brug endelig ikke kemi til at fjerne alger med, det er da det værste man kan gøre efter min mening.

m.v.h.
Per

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 05-06-04 18:08

Det er nogen rigtig fine svar du har lavet plask...Jeg vil bare lige spørge inden jeg lukker dette ? om det er rigtigt at formen altid skal lægges i grus...I dag jeg stod i et byggemarket og kiggede på en 450 liters bassinform, kom der en anden kunde hen og fortalte mig om at jeg skulle grave hullet meget større og putte grus i, så sten osv ikke kom tæt på bassinet da det kunne lave huller..Så er det bare jeg tænker på...Hvordan kan man plante stauder osv. langs kanten når de skal stå i det rene grus??? Og er det ikke kun når man lægger plast selv at faren for evnt. hul i bassin er der???
mvh SACA1

Accepteret svar
Fra : plask

Modtaget 100 point
Dato : 05-06-04 21:37

Jeg lige læst i en af mine bøger hvordan det anbefales at udføre arbejdet med at grave et formstøbt bassin ned. Det skriver godtnok at der skal bruges sand. Først skal man lægge et 5 cm lag sand i bunden. Herefter fylder man vand i, samtidigt med at man fylder sand i rundt om bassinet. Husk endelig at fylde vand i ellers risikerer du at bassinet pludselig ligger skævt. Men som du skriver så er sand jo ikke lige det bedste til at plante i. men om sten kan lave hul i bassinet det ved jeg faktisk ikke, jeg har ikke selv haft det problem. Jeg tror faktisk hvis jeg var dig, så ville jeg bare bruge et lag spagnum på ca. 5 cm, længst inde ved plastiken og så bare bruge alm. havejord yderst. Men jeg tror du skal bruge sand som bund længst nede, for det er vigtig at du har en stabil bund så det hele ikke kommer til at lægge skævt til sidst. Der er lige en ting jeg vil gøre dig opmærksom på, det er at de "hylder" som er beregnet til at plante vandplater i, de kan være svære at få ordentllg understøttet med jorden. Jeg opdagede selv efter et par måneder efter jeg troede jeg var færdig, at jeg ikke havde gjordt det ordentlig, så jeg måtte starte med skubbe noget mere jord ind under, med enden af et bræt. Og så lige en sidste ting, brug vaterpasset fittig, der skal nemlige ikke meget til før det pludselig ligger skævt.

Skulle du have flere spørgsmål nu eller senere så må du gerne skrive til mig på Mail: SLETper.andersen@sol.dk Husk at slette det "SLET" der står med store bogstaver, det har jeg tilføjet for at undgå spam mail.

Held og lykke med det
m.v.h.
Per

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 05-06-04 23:31

Hej Per .

tusind tak for din hjælpsomhed mht. mit kommende bassin....Jeg ved ikke om jeg pt har flere spørgsmål men så skriver jeg til din mailadr...
sommerhilsner fra Saca2

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 05-06-04 23:33

Hej per....Hvordan gir jeg dig point og lukker ???

Godkendelse af svar
Fra : SACA2

Dato : 05-06-04 23:34

Tak for svaret plask.