/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vinduer og maling mm
Fra : ulrik1976
Vist : 3256 gange
200 point
Dato : 04-06-04 20:25

Hej alle på kandu...

Jeg er endnu en af dem der skal købe nye vinduer til mit gamle hus...
lige et par spørgsmål:
1: Giver det det bedste resultat hvis man selv maler vinduerne? (Bliver malet af en prof maler) eller skal man vælge de vinduer der er malet fra fabrikken?

2: Hvilke vinduer skal man vælge..
Har idag kigget på 2 slags vinduer www.nb-vinduer.dk som er dansk produceret (rødbo) og www.vi-ka-vinduer.dk som vist nok er produceret i polen.
pris forskellen er ca 1000 kr pr vindue!

nogle der har gode erfaringer med disse 2 firmaer?

Håber på mange gode svar.
Mvh Ulrik

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 04-06-04 20:33

FÅ dem ENDELIG malet fra producentens side....inden der kommer glas og gummilister på!!!
Jeg har ikke selv erfaring med de to ovennævnte firmaer, men du skal ikke være så nervøs for produkter fra specielt Polen.
Det er faktisk (i langt de fleste tilfælde) rigtig godt håndværk der kommer fra den kant.

Jeg kan evt. give dig en (dansk) person bosiddende i det nordlige Polen som muligvis kan formidle (personlig) kontakt med polske vinduesproducenter....hvis det skulle blive aktuelt.

Mvh
Palle jensen

Kommentar
Fra : sm7sgb

Dato : 04-06-04 21:08

Har ikke kiget på disse to link, men man kan sige>> er det kærnetræsvinduer så kommer du ikke galt afsted.

Hilsner

//SGB

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 04-06-04 21:40

Godaften Ulrik:

Nogle folk køber problemer, Dem der køber kvalitet køber eks: rationel eller UD vinduer
U står iøvrigt for Ulrik og D står for Dalmose, Jeg har været heldig at handle begge produkter som er i den dyre ende, men til favørpris grundet mængden...med hensyn til malede vinduer er det selvfølgelig nemmest med færdigmalede produkter... det er absolut kærnetræsprodukter med velrennomerede selskaber i baglandet... spørg endelig igen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-06-04 22:47

Rationel, laver nogle kanon gode vinduer, jeg har dem selv, de er med aluindækning, og var 15% billigere en rene trævinduer, og så er det total færdige, og du skal ikke røre en finger.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 05-06-04 01:49

J.P vinduer i Jylland var de billigste jeg kunne finde sidste år og de lå 8.000.-kr under de andre jeg søgte på samlet 8 vinduespartier og et dørparti med allubundlister kernetræ og virkelig god kvallitet

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 05-06-04 07:18

Pas meget på, med nye vinduer. Du kan nemt spare nogle tusinde kroner, men hvad hjælper det hvis vinduerne ikke dur.
Allerførst skal du kun købe vinduer fra en fabrik som har certifikat. Du kan læse alt her:
http://www.dvc-vinduer.dk/
I øvrigt skal du altid købe industrilakerede vinduer fra fabrik. Malingen er bedre udført, samt vinduerne bliver også malet i alle kroge, idet dette sker inden disse bliver samlet. Forøvrigt kan prisforskellen ikke betale timelønnen til en proff. maler.
Man har set eksempler på vinduer, som påbegynder forrådnelse allerede inden de er ti år gammel.
Jeg kender ikke personligt de to nævnte firmaer, selvom jeg køber mange vinduer (har byggefirma), men kik efter DVC mærket, denne omfatter også en garantiordning.
MVH
JMS

Kommentar
Fra : chste

Dato : 05-06-04 11:32

Hej Ulrik.

Som flere af de øvrige, vil jeg råde dig til at købe vinduer som er industrilakerede (jf. jmsgruppens svar) industrilakerede vinduer er sprøjtemalede hvilket giver en klart flottere finish end hvis du selv går igang med penslen.

Mht. hvilke vinduer du skal vælge syntes jeg at det er en rigtig god idé at undersøge de enkelte vinduer´s U-værdier. I den forbindelse skal du træde varsomt da de enkelte producenter ofte finder på at "vildlede" folk ( de kludrer rundt i hele vinduets varmetabsramme kontra selve rudens, hvilket bestemt ikke er det samme!).
Du kan evt. prøve at besøge www.raadvad.dk, som er et videncenter der bla. har en helt del materiale ang. udskiftning/renovering af vinduer.

Held og lykke.

MVH
chste

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 05-06-04 17:58

Tja det burde være logik at der er kvalitetsforskel på 1 vindue til 898.- og et tilsvarende til 1898,- men idag er salgs og serviceleddet et forstummet debat idet vores kunder tænker med baglommen, og leveringstiden... førhen kunne vi få en saglig debat med vore kunder om det behov de havde - vi kunne præsentere varen og de fordele som kunderne opnåede i relatioon til andre varer, itakt med at der blev mange billig-gør-det selv butikker som mere eller mindre er baseret på PRISEN... og som der faktisk står på nogle af de brochurer jeg til daglig får serveret på mit kontor: ingen kørsel... ingen betjening osv..i lyset af det reduceres faghandelen, jeg er personligt kommen i den ende af alderen hvor det for mit vedkommende kan være skide ligegyldigt... men takket være udviklingen er der ikke plads til fagfolkene længere.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 05-06-04 23:17

jeg kan selvfølgelig kun anbefale de vinduer der bliver produceret der hvor jeg arbejde, nemlig "kernevinduet" og hvor du for 25 års garanti...men kig selv efter ...

www.kernevinduet.dk

mvh. Melander

Kommentar
Fra : ivan153

Dato : 07-06-04 23:37

Det er vel bare for han er for nærig til at købe et dansk prudukt. Skal vi nu til at havee reklame for Polsk arbejdskraft fø da.

Accepteret svar
Fra : ymot

Modtaget 200 point
Dato : 13-06-04 20:14

Brug aldrig vandbaseret maling til dine vinduer eller andet udendørs, idet du opdager rådet når det er for sent, da plastik maling er elastisk så man ikke kan se råd inden under malingen!!!

Brug olie baseret maling,fordi oliemaling slipper træet når træet er fugtigt og derefter skaller det af!! Så kan man se at der er fare på færde.

Der er ikke den store prisforskel fra hvid malede vinduer til mahogni hvorfor ikke mahogni??Da jeg købte vinduer gav jeg et tillæg på15% for maghogni det synes jeg ikke er galt .

Du skal bare sikre dig at vinduerne er lavet af kernetræ gerne med et højt hapiks indhold!

Nogle vinduesfirmaer "gemmer"dårlige knaster m.m bag malingen (træ som ellers skulle være kaseres vis det var rå vinduer,men biver repareret ).

Ta ud for at se vinduer hos de forskellige vinduesproducenter og få så en pris.Du vil opdage at der kan være stor forskel på prisen!!

Vis det var mig ville jeg vælge at male dem selv med en god olie maling.

M.v.h ymot

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-06-04 21:37

ymot: Det er efter hånden mange år siden at man fandt ud af at lave en maling der er baseret på en emulsion af både ole og vand, det er almindelig kendt at det er den bedste udvendige behandling, selvfølgelig efter en trægrunder med virkning der hindrer råd mm.
Men det er et helvede at så og male vinduer efter glas er kommet i, da man skal passe på ikke at spilde mm, endvidere kan man ikke komme ind bag glaslister mm, og det er netop her træet rådner.
SÅ en rigtig behandling fra fabrikken før glas kommer i, kan ikke gøres bedre.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ymot

Dato : 14-06-04 09:01

Vinduerne idag er jo vakumimpregneret og har været det de sidste 15 år

Jeg skal lige hilse at sige at det er total ligegyldigt om det er det "nye" plastik/olie eller det "gamle" plastik maling!!! Træ & plastik det høre ikke sammen!!!

Hvordan i alverden skal det kunne lade sig gøre at der kommer vand ind bag ved glasliste & gummiliste????

Den eneste grund til at malerne fremhæver plastik maling er, at de ikke må male med det på oliebasis ,for dem med den grønne hat(Arbejdstilsynet)

Men jeg kan da også være ligeglad, det giver jo bare mere arbejde til os tømrer.

M.v.h Ymot

Kommentar
Fra : ymot

Dato : 14-06-04 09:05

PS. Hvorfor ikke købe platik vinduer istedet ,de er da hvide ,og skal ikke males *ss*

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-06-04 09:16

Ulrik!!!! Har du købt vinduer ????
Mvh Sune

Kommentar
Fra : permaler

Dato : 16-06-04 19:40

Hej! Jeg er både for og imod færdigmales vinduer! det maling de bruger er udemærket på indvendige side,
men udendørs er det ikke meget bevendt. det er et meget tydt lag de har fået od du skal regne med at skulle
male senest efter2år. men til gengæld er det et være bøvl at male dem selv da der i moderne vinduer er en masse skindevær i falsen. desuden er fabriksmalede vinduer ikke knast forseglet de "slår hurtigt igennem" med brune pletter.

Kommentar
Fra : permaler

Dato : 16-06-04 19:40

Hej! Jeg er både for og imod færdigmales vinduer! det maling de bruger er udemærket på indvendige side,
men udendørs er det ikke meget bevendt. det er et meget tydt lag de har fået od du skal regne med at skulle
male senest efter2år. men til gengæld er det et være bøvl at male dem selv da der i moderne vinduer er en masse skindevær i falsen. desuden er fabriksmalede vinduer ikke knast forseglet de "slår hurtigt igennem" med brune pletter.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-06-04 20:57

Fuldstændig rigtigt, at det ser herrens ud med det harpix gennmslag, derfor køb, som jeg siger:
"Rationel, laver nogle kanon gode vinduer, jeg har dem selv, de er med aluindækning."
Der er ingen gennemslag af "knaster", og det er et godt tykt lag, flot hvid maling indvendig.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : permaler

Dato : 16-06-04 21:04

Helt enig med pallebhansen. træ med alulister er det helt rigtige. nogle fabrikker sømmer trælister på efter de er malet
og der hvor der er søm er malingen jo brudt og vanden kan lige trænge ine. (Har sen vinduer på ½år hvor afskalling ved sømmene var godt igang..

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 16-06-04 22:22

hej palle, jeg giver dig ret dem der i Sønderfelding de har et rigtigt godt produkt, og erfaring med tingene men desværre opgiver vi dem ofte ikke grundet prisen men leveringstiden, med hensyn til forsegling mod harpiks, det er umuligt - det er kun et bevis på at det er nodt gedigent kernetræ - - jeg har hørt en eller anden af mine tønrersvende fable om at pletterne kan tages af med sprit, hvorefter der slibes og males på ny - - er der noget om snakken

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-06-04 23:15

Nej der er "ikke" rigtig noget om snakken, men lidt, da der for en tid kan skjules at knasterne sveder.
Den rigtige behandling er stadig som i gamle dage: Affedtning af knasten med selolosefortynder, og forsegling med shellak (Nu om dage kan fåes andre forseglere)
Men godt træ kan da udemærket indeholde knaster med harpix, det ser bare ikke skide godt ud på en fordør, hvor malingen ikke hæftede og bliver skudt ud af den "levende" harpix.
NB: Jeg havde en gl. brugs hvor der var billeder fra 1912, hvor man kunne se vinduerne tydeligt, jeg talte også med de familier der havde boet i det. Der var aldrig blevet skiftet vinduer (Bondehusvinduer). Da jeg savede dem over for at få den ud, løb harpixen ud, og træet var helt frisk. Hvorfor spurgte jeg naboen? Fordi de har fået Esbjerg oliemaling, hvert 5. år. (Brugsen havde altid solgt det mærke) Det var det svar jeg fik.
Morale: Brug den moderne opfindelse af blandingen olie/vand/svampedræber (emulsion), hvor der teknisk er lavet vanddråber der binder sig med olien, og brug så oliemaling de andre gange. Men forlang at vinduerne først er vaccum behandlet eller har lagt i Gori 22 eller lign. da træ ikke er hvad det har været.
Eller gør som mig, få alu/træ vinduer, endda billigere end rene trævinduer, og behold så hænderne i lommen, og så smil overbærende til naboen der er ude og male hans mørke teaktræsvinduer, som ikke kan farves, og slet ikke står til hans farve på hans hus.
VH Palle Hansen

Eller

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 17-06-04 00:25

jUhuuu Ulrik er du gået på druk for alle pengene????????

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 20-06-04 15:36

Hej igen , nej har ikke drukket penge op (selv om jeg har været til kløften festival...)
har besluttet mig til at købe de dyre fra nb-vinduer. så får jeg dem malet i 2 farver(indvendigt og udvendigt)
var nede og se på vika-vinduet, men kunne ikke lide deres butik(vinduer var ved at falde ud af butikken og døren bandt.....) havde en tømrer med, han synes at de dyre så bedst ud...så jeg har besluttet mig for de dyre. har dog ikke bestilt endnu da vi ikke lige kan blive enig om farve på vinduet...
mvh ulrik

ps, vil lige kigge svarerne igen og uddele pointene...

Godkendelse af svar
Fra : ulrik1976

Dato : 25-06-04 12:25

Tak for svaret ymot.

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 25-06-04 12:27

Har idag bestilt fra nb-vinduer i haderslev, vinduerne er fra rødbo- vindues fabrik...

t<k for mange gode svar...