/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Det hyler fra motoren
Fra : gusmusen20
Vist : 867 gange
150 point
Dato : 04-06-04 10:46

Efter jeg har været til syn med min Rover 400 i går er der begyndt at komme en underlig lyd fra motoren (ikke at de behøver at have noget med synet at gøre).

Lyden kommer kun når jeg kører i gear og ikke hvis jeg triller i frigear. Det er ikke en konstant lyd men en regelmæssig kortvarig hylen . Illustreret således whiiiiit - pause - whiiiiiiit - pause - whiiiiiit....osv.

Jeg fik skiftet toppakningen i bilen for nogle måneder siden, men der har ikke været problemer umiddelbart efter dette.

Er der nogen der har en idé om hvad hyleriet kan skyldes?

Til synet fik jeg at vide at jeg skulle have skiftet venstre styrekugle. Er der nogen der ved hvad sådan en udskiftning står i hos en mekaniker.

Håber mine problemer er tydelige ellers må I lige bede mig uddybe.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-06-04 10:57

Undersøg kileremmen til generatoren.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 04-06-04 11:05

Det lyder som om det er under belastning lyden fremkommer?! det er selvfølgelig svært at stille en præcis diagnose uden selv at høre/køre bilen. Det kunne være et udrykkerleje i koblingen. Eller slidte knokelled i trækakslerne (somk måske har "fremskyndet" noget efter de har myret og regeret med disse i synshallen). Det kan dog (måske det mest sandsynlige?!) være syncromessen i din gearkasse.

At skifte en styrekugle er ikke det sværeste, selv for en "perlestensmekaniker", men et gæt hos en mek. vil vel ligge på omkring en tusse. Spørg først om de har "faste priser" for sådanne reperationer....så løber du ikke ind i nogle overraskende (og ublu) regninger.

Mvh
palle Jensen

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 04-06-04 11:09

Det kunne måske også være din vandpumpe som er ved at stå af. Det kan du undersøge ved at afmontere din kilerem (hvis den på din bil altså ikke er trukket af din tandrem...fanden forbyde dette) og så mærke omder er slør når du "rokker" med den!

Palle

Kommentar
Fra : gusmusen20

Dato : 04-06-04 11:22

Det er ikke kun under belastning lyden forekommer, men bare på forskellige tidspunker (er der ikke konstant). Jeg har ikke problemer med at få den i gear og lyden forekommer i alle gear. Giver det lidt mere at arbejde ud fra?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-06-04 12:14

Siden man kan stille dette spørgsmål (som er besvaret ved "kilerem" - vandpumpe, generator, servopumpe), så HUSK ikke noget med at jokke fingerne ned til kileremmene, for at se om de skal strammes, alt imedens motoren køre. Din motor SKAL være stoppet! Ellers mister du pølserne.
Tommel-regen: Kileremmen skal være så stran, at den KUN giver sig 1-2 gange kileremmens brede (når man trykker midt imm. kileremsskiverne på remmen).
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-06-04 12:17

Ups! :-| tastaturvirus - du fanger nok meningen

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 150 point
Dato : 04-06-04 13:21

Jeg forstod bare på dit spørgsmål at den ikke sagde noget i frigear?! Følger den motorens omdr. eller hastigheden?
Og gør selvfølgelig som CLAN KRAFTIGT påpeger: INGEN LEGEMESDELE I MOTORRUMMET NÅR BILEN ER STARTET!!!!

Palle

Godkendelse af svar
Fra : gusmusen20

Dato : 07-06-04 16:11

Tak for svaret pallenoc.