/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Frokost buffet....! forslag til retter!
Fra : gert_k
Vist : 4120 gange
45 point
Dato : 04-06-04 08:46

Jeg skal holde en lille havefest til sommer, og i den anledning vil jeg gerne lave en buffet!

Det kommer til at foregå i haven og midt på dagen, så det er frokostretter jeg søger, gerne "sommermad" og meget gerne noget man kan lave i god tid og fryse ned!

Deller og lun leverstohej er vel obligatorisk eftersom det skal foregå i DK men alle forslag er velkomne!

Det skal være noget man kan lave i store mængder uden af gå fallit, da vi bliver ca. 70 personer

Kommentar
Fra : lykkebo4

Dato : 04-06-04 08:56

hvad med at stege nogle små frikadeller og give en let kartoffelsalat til. små nemme retter små mørbradbøffer. Leverpostej som så lige kan lunes i ovnen, Røde pølser til hvis der er børn imellem. Og en masse salater med forskellige ingredienser. i. det er kun fantasien der sætter grænser . hilsen Karin

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 04-06-04 09:20

Jeg serverer tit en oste/bacon quiche, som altid vækker lykke. Den kan fryses ned og bages færdig lige før servering.
Til tærtedej kan du bruge Maizenas grønsags tærte blanding, som kun skal blandes op med lidt vand, og tærteformen skal ikke smøres.
Fyld:
4-5 æg
1 dl fløde 13%
1-1½ dl piskeføde
200g reven ost (evt. cheddar/mozarella blanding eller emmenthaler)
150 g stegt og fedtafdrypet bacon skåret i tern
1/4 tsk karry
godt med friskkværnet peber
et drys timian (meget gerne frisk)
et lille bitte nip salt (bacon'en giver salt)
Blandingen hældes i tærteformen, som er beklædt med tærtedejen. Bages ca. 20 min. ved 175-200 grader og fryses ned, når den har kølet af. Så mangler den kun ca. 10 min. i ovnen før servering. Den skal være smukt gylden ovenpå.

Tun-æg er også fantasisk lækre til frokost buffet:
Lav så mange hårdkogte æg, som du vil servere. Skær dem over i halve. Løft blommerne ud og læg dem i en skål. Bland op med tun fra dåse, økologisk mayonnaise(den smager absolut bedst - Irma har den. Eller lav mayonnaisen selv), lidt salt, peber og citronsaft. Fyldes i æggene, hvor blommerne lå.

Du kan også servere stegte kyllingelår. Enten bare krydrede med salt og peber, eller også kan du marinere dem natten over i forvejen, inden du steger dem i ovnen.
Jeg kan godt lide denne marinade:
Olivenolie
Ketjap Manis (indonesisk sød soya sauce, - fås i de fleste supermarkeder)
Chilisauce
Salt
Frisk presset hvidløg
Marinaden skal være mørk og "grumset" af ingredienserne. Hæld kyllingelår og marinade i nogle store plastikposer og bind knude på. Med hænderne kan du sørge for, at marinaden fordeler sig på alle kyllingelår.

Du kan også lave en indisk variation (som iøvrigt passer udmærket til både leverpostej og "deller". Det er sjovt med flere forskellige smagsoplevelser på en buffet.
Køb et glas Tandoori Pasta (fås i de fleste indvandrer-butikker her i København - nu ved jeg jo altså ikke, hvor du bor!). Bland nogle skefulde op med yoghurt naturel samt frisk reven ingefær og evt. et par spsk. sirup. Brug marinaden til kyllingelårene på samme måde som den ovenfor beskrevne marinade.

Og så har Netto iøvrigt lige nu tilbud på en rigtig god italiensk Mortadella pølse skåret i skiver. Mortadella er normalt dyr, men denne er billig. Du kan købe nogle pakker og fryse ned.
God fornøjelse!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-06-04 09:42

..som en tilføjelse kan jeg varmt anbefale at servere en lun sommerskinke til kartoffelsalaten.
Det kræver heller ikke den store forberedelse: Kog skinken ved svag varme med hele pebberkorn, lauerbærblade og lidt løg en time til havanden ved svag varme. Den passer stort set sig selv og lav kartoffelsalaten dagen i forvejen. Server rosé- eller hvidvin til.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-06-04 09:51

..en time til havanden.. ???? Der er nu ikke tale om havænder !

..halvanden ...selvfølgelig

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : lykkebo4

Dato : 04-06-04 09:57

ang. sommerbuffeten, vil jeg foruden som molokyle henviste til sørg også for koldt drikkevand, som bliver brugt meget og også alkoholfri vine, og en masse sodavand - der er jo mange som ikke kan tåle vin.
Og sørg for at have noget sukkerfrit drikkelse hjemme, også ang, det der skal bruges til kaffen bagefter. og hav også en del frugt liggende.
hilsen karin

Kommentar
Fra : gert_k

Dato : 04-06-04 10:06

havænder...? er det sommermad?? HAHA!

takker for forslag indtil videre, lader det stå åbent lidt endnu!

Hvor meget mad ville i regne med til 60 voksne og 14 børn? bare ca. det er ret svært, har fået styr på væsken, ellers tak molokyle!

Der skal jo være nok til at alle kan smage alt, men hvis der fx. "kun" er 2 deller til hver er der 4 der spiser 3 og så er der 2 der ikke får nogen... jeg er bange for at der kommer ALT for meget mad......hvad plejer i at gøre?

Kommentar
Fra : lykkebo4

Dato : 04-06-04 10:43

man kan købe små frikadeller i de forskellige supermarkeder, ellers plejer at jeg at købe dem i Aldi og Netto- det er de steder hvor jeg handler mest. Men prøv at snak med den lokale slagter om beregningen til så og så mange mennesker, og så kun de se hvad der skal bruges. De er altid flinke både i Brugsens slagterafdeling og hos den lokale slagter
hilsen fra Karin

Kommentar
Fra : Hondaen

Dato : 04-06-04 10:45

Hej Gert_K
Dt er altid svært at beregne - Karolines Køkken siger 600-800 gram per person ved en 3 retters menu, men det er jo svært at sige til buffet, da det afhænger af, hvor lang tid den tager....(jeg giver gerne gæsterne en pose med, hvis der er en masse rester) Karoline har også en del buffetforslag.
http://www.karoline.dk/sw391.asp
Har du overvejet at grille, det er altså hyggeligt, hvis vejret er godt...Personligt må jeg indrømme, at jeg er godt træt af traditionel dansk mad - det skal virkelig være en god kartoffelsalat, før jeg har lyst til at spise den;)
Jeg ville nok også lave nogle grønsagstærter, som kan fryses, nogle spændende salater med nogle anderledes ingredienser (f.eks. cous-cous med grillede grønsager, en salat af zucchini/æbler med æbleeddike/sennepsdressing (smager sindssygt godt)), måske noget hommus/tapenade og pitabrød, lasagne - evt. med spinat og ricotta kan også fryses...
Held og lykke med det og god fest...

Kommentar
Fra : gert_k

Dato : 04-06-04 11:16

...ja, jeg har overvejet at sætte min gamle far til at grille lidt godt som en af retterne, men jeg er desværre kommet til at inviterer ham som gæst...! hehe! men det bliver ikke REN grillmad!

>>Hondaen: De mere danske retter er også tiltænkt de ældre gæster, jeg er meget åben overfor specielle/eksotiske retter til os andre!

her er min liste indtil videre:

Tærter &#8211; spinat &#8211; løg &#8211; ost
Græske æg &#8211; tun &#8211; rejer - muslinger
Skinke &#8211; honning øl?
Kartoffelsalat
Kyllingelår &#8211; salt & peber &#8211; safran &#8211; tandori pasta & yoghurt
Frikadeller
Leverpostej
Ribbenssteg
Salater
Brød

Kaffe &#8211; kager &#8211; småkager &#8211; frugt

flere idéer modtages stadig!

Kommentar
Fra : gert_k

Dato : 04-06-04 11:18

ved ikke lige hvad der skete der....! cut'n paste er ikke min bedste ven!!
(næstbedste)

Kommentar
Fra : Hondaen

Dato : 04-06-04 12:12

Altså, jeg synes jo godt, man kan sætte gæsterne til at grille - det er mænd da vilde med - men ok, det kommer an på, hvad det er for en slags fest - og hvordan vejret er - under alle omstændigheder ønskes du en god fest!
Hondaen

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-06-04 12:50

Molo... havænder og strandkantsskum passer ellers godt sammen, måske sammen med lidt tordenvejrssky

Gert... forslag er der mange af, men du siger sommer-haløjsa i haven. Husk på at fisk (på nær røget) ikke liiiige er sagen i se sommer-lummer have.
Pastasalater, diverse blandet salater, forsk. dressinger, sandwich, forsk. slags brød og kryddersmør, de "obligatoriske" osv. osv. Et lille fif hvis du ikke har adgang til et isværk - frys en hulens masse isterninger eller blokke af is i tomme mælkekartoner. isterningerne i flamingokasser/bakker (m. drænhuller i bunden). Ny flamingo kasse/bakke oven i, og beklæd med sølvpapir - heri stilles dine "kreeringer".
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 04-06-04 12:55

Hvis du laver nok til 70 personer af alle retter, ender du med at få sindssygt mange rester. Det kan selvfølgelig være rart, hvis du har plads i fryseren og har lyst til at give folk en "doggy-bag" med hjem. Men det er jo også dyrt at købe så megen mad, og min erfaring er, at der så også bliver smidt meget ud. Folk spiser IKKE en fuld portion af alle retter. Hvis du regner med, at alle smager lidt af hvert, så er det SMÅ portioner. Jeg er en madgris uden lige og spiser som "et mandfolk", men hvis jeg skulle igennem alle dine retter, ville det max blive 1-2 små frikadeller, 1 kyllingelår, 1 lille skive tærte osv. Der hvor mange af os går galt i byen m.h.t. madmængder er, at vi ganger det hele op i forhold til, hvad vi ville spise normalt til en frokost eller til aftensmad af 1-2 retter. Og du er jo ude i et bredt sortiment af mange retter. Man plejer at gå ud fra 150 g kød til hver + brød og grønt. Hvis du så lægger lidt ekstra på og siger 200-250 g kød til hver (så lover jeg dig, at du har mere end rigeligt) + brød og grønt, så er det måske nemmere at regne ud? Og skal de have dessert? Det skal du også tage højde for.
Hvad er "græske æg"?

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 04-06-04 12:57

Børn spiser iøvrigt sjældent ret meget. Det kan være en god idé at lave agurke- og gulerodsstænger til dem at gnave på. Så spiser de måske en delle og lidt brød og måske et kyllingelår. Afhængig af hvor gamle de er selvfølgelig.

Kommentar
Fra : gert_k

Dato : 04-06-04 13:10

"græske æg" er dem Axelise kalder "tun æg" piller blommen ud af halve hårdkogte æg, blommen kan så blandes med hakket tun/muslinger/rejer/oliven/(efter smag) mayo, citron, purløg/dild/persille, (igen eftersmag) puttes tilbage i de halve æg......det smager bare namnam, og er nemt at lave!

Jeg har et "isværk" stående i køkkenet......lækkert amerikanerskab...men har tænkt mig at lave en masse STORE poser med is i fryseren, og så fylde øl/sodavand/dkvand osv. i store baljer med isen....!

Axe: ja god idé til børn, og andre slikmunde sådanne stænger er altid gode..!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-06-04 13:14

En lille kogt/røget skinke koster ca. 40 kroner i Netto og rækker vel til ca. 6 personer. 60 personer = 10 stk. = 400 bobs.

De kan alle koges på en gang, blot gryden er stor nok

Skulle der mod forventning blive rester, kan kogt skinke holde sig på køl i mindst 8 dage og kan spises kold til middag med sennep, kogte kartofler og stuvet spinat/grøn langkål ...blot benyttes som pålæg med italiensk salat eller bruges i sandwich.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : gert_k

Dato : 04-06-04 13:29

...jep, skinke er også på min liste!!!

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 45 point
Dato : 04-06-04 13:37

gert_k -> Jeg kommer...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : gert_k

Dato : 04-06-04 14:04

haha, en fra eller til når der kommer så mange er vel ligemeget, så bare kom!!

vi har inviteret et par og 80, og håbet på at en del ikke kom...... "desværre" er der ikke nogen der har meldt afbud endnu..! :D:D:D:D:D

Hehe, det er godt vi har en stor have, det er bare noget lort hvis det ikke bliver godt vejr.

Alle er velkomne til at komme med, hvis i medbringer en ret får i adressen...!

Godkendelse af svar
Fra : gert_k

Dato : 11-06-04 09:09

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-06-04 10:42

Har ikke tid alligevel; jeg er inviteretl til Skt.Hans bål af en anden Kandu.dk bruger, der tilbyder frisk landlig luft

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : gert_k

Dato : 11-06-04 11:13

haha, det er bare i orden!! :D hygge

Kommentar
Fra : gert_k

Dato : 11-06-04 11:14

ps. der er su her den 15. og der er kun én der har sagt "nej tak" HJÆÆÆLP!!!!!!!!