/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
silikatmaling på gammelt gasbetonhus
Fra : tisvilde
Vist : 3106 gange
20 point
Dato : 07-06-02 14:36

Jeg har et sommerhus bygget i 1943 af gasbeton (el noget der ligner dette) Det er pudset og har været kalket, derefter plastikmaling flere gange. Det meste maling etc. er fjerne ved højtrykspuling, men ikke alt er væk, der sdder pletter med maling, men de sidder godt fast.
Jeg fik at vide at silikatmaling skulle være meget godt til at male med igen. Nogen har anbefalet at man maler ovenpå med murmaling (cempexo) Jeg har grundet engang med silikat, men er nu itvivl om hvordan jeg skal fortsætte.
Hvis al maling SKAL af er det så nødvndigt at sandblæse og kan et sådant gl. hus tåle det. ?
Marianne

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 20 point
Dato : 12-06-02 22:06

"tisvilde" <tisvilde.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:vH1M8.18960$N46.938864@news010.worldonline.dk...
| Jeg har et sommerhus bygget i 1943 af gasbeton (el noget der ligner
| dette) Det er pudset og har været kalket, derefter plastikmaling flere
| gange. Det meste maling etc. er fjerne ved højtrykspuling, men ikke alt
| er væk, der sdder pletter med maling, men de sidder godt fast.
| Jeg fik at vide at silikatmaling skulle være meget godt til at male med
| igen. Nogen har anbefalet at man maler ovenpå med murmaling (cempexo)
| Jeg har grundet engang med silikat, men er nu itvivl om hvordan jeg skal
| fortsætte.
| Hvis al maling SKAL af er det så nødvndigt at sandblæse og kan et sådant
| gl. hus tåle det. ?
| Marianne

Gasbeton kan ikke lide sandblæsning, det burde heller ikke være nødvendigt.
Murmaling er en emulsionsmaling.
Cempexo er er cementpulvermaling (cement + kalk).

Du fjerner alt løstsiddende maling mekanisk (spartel/stålbørste)
silikat fra firmaet KEIM er bedst (og dyrest) fremgangsmåder kan ses på
http://www.keim.dk
Links til andre firmaer kan du finde på min hjemmeside under links
http://home19.inet.tele.dk/forlaget/

Cempexo ånder bedre end noget andet. Men silikat er heller ikke så ringe,
desuden sidder det godt fast.

Holdbarheden er væsentligt længere på silikat end cempexo, henholdsvis 10-15
år og 2-3 år.

Til gengæld kan man male meget hus for 500-1000 kr med cempexo.

John

Godkendelse af svar
Fra : tisvilde

Dato : 13-06-02 11:41

Tak for svaret John Vedsegaard.
Problemet er også hvad man forstå med at fjerne alt løssiddende maling. Der er noget områder hvor den gamle plastmaling ikke er til at få af. Kan man male ovenpå ?.
Efter grundingen med silkatmalingen, kan så skifte til det billigere Cempexo?
Marianne