/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Min kat er gravid! kost????
Fra : jjhj
Vist : 943 gange
100 point
Dato : 03-06-04 16:03

Hej...

Min kat er blevet gravid og alt går godt, men jeg vil gerne vide om man skal lægge kosten om, nu hvor den er gravid, og efter fødslen. og hvad med killingerne, hvad med deres kost..

bare kom med nogle links eller egne oplevelser...

hilsen JJHJ

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-06-04 16:39

En mus eller to mere om dagen.

Kommentar
Fra : jjhj

Dato : 03-06-04 16:40

ha ha .... meget sjovt... teil

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-06-04 16:48

På hjemmesiden "dyrlægevagten" er der en del om katte. Også om fodring af killinger under 12 uger.
Men jeg kan ikke se, at der står noget om specielt foder til den drægtige kat. Så hvis ellers din kat i forvejen får et godt og lødigt kattefuldfoder, så er det nok også det rigtige under svangerskabet... Sådan tror jeg, det er, men du kan jo selv nærlæse siden.. Måske har jeg overset noget.

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=1013/sprog=1/grp=2/menu=5/

Men når du er så sikker på, at din kat er gravid, så må du da haft kontakt til en dyrlæge? Kan du ikke bare ringe og spørge samme dyrlæge om dit nuværende kattefoder er godt nok?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-06-04 16:49

Undskyld jjhj, ku ikke la vær.

Kommentar
Fra : jjhj

Dato : 03-06-04 16:59

det er i orden teil....
jeg kan godt tage en joke....
hi .... ja..den var ok
hilsen jjhj

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-06-04 19:02

Fodringen skal øges gradvis i de sidste 3 uger til ca. 25% over normalt. De er en god ide at give flere og mindre måltider i den sidste drægtigheds tid, især hvis katten er meget tyk. Livmoder med fostre optager så meget af pladsen i bughulen at der kun er plads til lidt foder ad gangen.

Foderet bør være killingefoder eller specialfoder til drægtige katte. Der skal ikke suppleres med mælk hverken nu eller senere. Der skal, som altid, være fri adgang til frisk vand. Mange katte tåler ikke mælk .Der er risiko for, at katten kan få diarre, og det er et meget uheldigt tidspunkt at skulle igennem flere dage med den form for lidelse.

Fra denne side http://www.netdyredoktor.dk/Tema/Tema_Kat_Draegtighed_hos_kat/tema_kat_draegtighed_hos_kat.html

mvh ans

Accepteret svar
Fra : Frk_Laura

Modtaget 100 point
Dato : 03-06-04 19:09

Hej

Når jeg skal have hvalpe/killinger, så begynder jeg at give moderen killinge foder 1 månede før fødslen(hvis hun er meget tynd, da tidligere)
Når så killingeren er født, så får hun i staten stadig killinge foder, og senere voksen foder.
Killingen skal have killinge foder så snart de kan spise. I staren vil man bløde det op med lidt vand, eller modermælkeerstatning.
Det er vigtigt at de får det rigtige at spise fra starten, da de ellers kan få mangel sygdomme. Ved at give moderen killingemad, inden fødslen, giver hun de vigtige ting videre til killingeren, som hun bærer på.

Det er rigtigt vigtigt, at man foder rigtigt, for at undgå dødfødte, sygdomme, og små killinger.
Jeg bruger selv Nutro complete care kitten, og opdrætter som jeg kender bruger Royal canin baby cat. Det er begge 2 rigtig gode produkter, det er bare et spørgsmål om hvad katten kan lidt :)
Du kan finde produkteren og kan læse mere om dem på www.loppetjansen.dk(et sted jeg selv handler) www.royalcanin.dk og www.nutro.dk
Jeg håber at du har fået svar på dit spørgsmål

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-06-04 19:35

Frk_Laura
Er det ikke dig, der har loppetjansen?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-06-04 20:53

ans
Frk_Laura har ikke tjansen, kun lopper.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-06-04 20:54

Men hun benytter sig af alle muligheder for at reklamere for
loppefirmaet.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 03-06-04 21:19

Til ans og Teil

Enig med jer begge. Jeg kan ikke forstå, at KanDu accepterer indslag/Tips & Tricks med et kommercielt indlæg.
Frk_Laura, må da helt bestemt ha' interesser i "Loppetjansen". Jeg håber fremover, at KanDu's administratorer, udelukker/sletter kommercielle indlæg, hvor det tydeligt fremgår, at det er for egen vindings skyld.

mvh - til jer begge
Frank

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 03-06-04 21:24

Iøvrigt, bør Frk_Laura ikke skrive hendes/hans indlæg i Tips & Tricks. Da, andre ikke, direkte kan kommenterer indlægget. Jeg ville foretrække det som et spørgsmål/indlæg i "smalltalk". Frk_laura, har du tænkt på det?

De venligste hilsener, også til Frk_Laura

Frank

Godkendelse af svar
Fra : jjhj

Dato : 09-06-04 17:40

Tak for svaret Frk_Laura.