/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
lønudbetaling???
Fra : sofla
Vist : 1316 gange
100 point
Dato : 03-06-04 15:38

Hej
Er startet på ny arbejdsplads d. 18.. lønperiode slutter åbenbart d. 20.. Har fået udbetalt løn for d. 18. og 19.
Mangler udbetaling for 56½ time for d. 20. til d. 31.
Er det ok at arbejdsgiver i princippet tilbageholder 56½ time ?? jeg mangler dem jo li'som i mit månedsbudget ??
Jeg er ansat på fast månedsløn. Skulle jeg så ikke have haft en løn svarende til de antal timer der er arbejdet fra d. 18 til d. 31.?? Det er fultidsarbejde !!

HJÆLP!!!

hilsen Sofla

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-06-04 15:42

Du kan jo be om forskud for perioden.

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 03-06-04 15:52

Ja, det er desværre helt almindeligt at lønperioder slutter omkring den 18. i måneden. Så de løntimer der ligger i perioden fra den 18. og frem til lønudbetalingen sidste hverdag i måneden, kommer først til udbetaling den efterfølgende måned. Surt ! Men spørg om et forskud.

Kommentar
Fra : Hondaen

Dato : 03-06-04 16:16

Jeg har prøvet det samme flere steder, også hvor det var længere tid, det drejede sig om. Kan godt forstå, at firmaer behøver nogle dage til at udregne løn, når det drejer sig om større lønregnskaber med optælling af timer, overarbejde mm. Dog synes jeg det er mærkeligt, når det drejer sig om fast månedsløn -de har jo ikke nogen større udregninger at skulle lave - men det er vel kun lige denne måned, du har et problem? - Næste måned får du jo for en hel måneds arbejde...Siden du lige er startet ville jeg nok holde lidt lav profil omkring det, selvom det er irriterende...

Kommentar
Fra : sofla

Dato : 03-06-04 17:01

jeg kan da også godt forstå at arbejdsgiver har brug for lidt tid til udregning af timer, men som hondaen skriver.... når det er fast månedsløn så går det jo op i den sidste ende - altså - ved evt. opsigelse har man sidste arbejdsdag d. sidste hverdag i måneden - men får en fuld løn - det vil sige at man har arbejdet det ind fra d. 20 og måneden ud som jeg mener jeg skulle have udbetalt nu. Ellers har arbejdsgiver jo de penge og " lege " med i hele ansættelsesforløbet !!!

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 03-06-04 19:33

Man kan sige, at der er tale om enten moral eller princip.
Principielt har du ikke krav på de udestående penge før måneden efter, moralsk kunne din tidligere arbejdsgiver godt have afregnet med dig.
Der er ikke rigtigt noget at gøre, andet som tidligere foreslået, at evt. prøve at få et forskud. Men krav har du ikke. Surt sjov.

ellebye

Kommentar
Fra : McBaine

Dato : 15-09-04 21:55

Du kan jo også,såfremt du har en flink bank,spørge om det er ok med lidt overtræk da du har lidt penge tilgode.
Mon ik de vil hjælpe?

Kommentar
Fra : vivi1959

Dato : 30-06-05 11:39

Hej Sofia.
Godtnok et meget sent svar, men alligevel. Uanset hvornår på måneden, man bliver ansat, vil man aldrig få en hel månedsløn 1. gang. De fleste firmaer har en lønperiode, som hedder fra d. 15. i den ene måned til d. 15. i den næste måned. Det har bl.a noget at gøre med, at de færreste firmaer selv laver lønregnskab, men i stedet sender det ud i "byen". Derfor de 14 dages "efterslæb". Det er det samme på 14-dages løn. Der tilbageholder arb.giver en uges arbejdstimer. Men du har jo også fået udbetalt en restløn, enten fra det gamle firma, kommunen eller fagforeningen. Håber, at det var uddybende nok.
Venligst Vivi