/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Skat ved ejendomsavance
Fra : Michael_H
Vist : 1056 gange
220 point
Dato : 07-06-02 10:12

Jeg står og skal sælge en lejlighed igen som jeg for kort tid siden købte.
Den er steget 200.000 i værdi (jeg har forbedret den for ca. 70.000)

Hvordan bliver jeg beskattiget hvis jeg overhovedet skal beskattiges?

- tager de hele avancen som udgangspunkt eller avance - forbedringer?
- hvor meget bliver man beskattiget?

Nogen der kan ridse reglerne op?

Accepteret svar
Fra : IceCap

Modtaget 220 point
Dato : 07-06-02 12:08

Du bliver ikke beskattet af din fortjeneste på salg af lejligheden...... Men det kommer sq nok på et tidspunkt.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-06-02 10:53

Du bliver ikke beskattes af ejendomsstigninger.
Derfor bliver fast ejendom ofte beskrevet som "skattefri" opsparing...
Det er dog vistnok lidt tvetydigt, da du jo både betaler ejendomsskat og
ejendomsværdiskat.
Men stigninger i værdien bliver man ikke direkte beskattet af - i DK...!
Så vidt jeg har hørt gør man i Sverige.

Mvh
Henrik

"Michael_H" <Michael_H.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:NQZL8.44221$4f4.1575536@news000.worldonline.dk...
> Jeg står og skal sælge en lejlighed igen som jeg for kort tid siden
> købte.
> Den er steget 200.000 i værdi (jeg har forbedret den for ca. 70.000)
>
> Hvordan bliver jeg beskattiget hvis jeg overhovedet skal beskattiges?
>
> - tager de hele avancen som udgangspunkt eller avance - forbedringer?
> - hvor meget bliver man beskattiget?
>
> Nogen der kan ridse reglerne op?
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Michael_H

Dato : 07-06-02 13:07

glemte at skrive at jeg ikke selv bor/har boet i lejligheden.
Gør det nogen forskel?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-06-02 12:11

Henrik A wrote:
> Du bliver ikke beskattes af ejendomsstigninger.

Dette er ikke nødvendigvis korrekt. Der skal for eksempel betales skat,
hvis man ikke selv har boet i lejligheden.

Og så må du forøvrigt meget gerne klippe i det du citerer og så svare
under det citerede.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 07-06-02 14:25

Hej

Du kan forhøre dig ganske gratis omkring dine spørgsmål hos:
Danske Bolig Advokater dba@advocom.dk
http://www.danskeboligadvokater.dk/Default.asp?ID=15

Mvh
Parkenss

Godkendelse af svar
Fra : Michael_H

Dato : 07-06-02 14:25

Tak for svaret IceCap.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 07-06-02 15:35

Michael H, hvordan kan du lave et spørgsmål og så efterfølgende glemme det som er væsentligt ??

Som jeg skrev tidligere bliver du beskattet ved salg af ejendom, hvis denne er brugt til erhvervsmæssig udlejning.

Og det er jo netop dette svar du får herinde som du tidligere ikke ville acceptere. Men som du ser gav de andre herinde mig ret.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-06-02 18:18

Henrik A wrote:

> Du bliver ikke beskattes af ejendomsstigninger.
> Derfor bliver fast ejendom ofte beskrevet som "skattefri" opsparing...
> Det er dog vistnok lidt tvetydigt, da du jo både betaler ejendomsskat og
> ejendomsværdiskat.
> Men stigninger i værdien bliver man ikke direkte beskattet af - i DK...!
> Så vidt jeg har hørt gør man i Sverige.

Kun begrænset rigtigt, og farlig som generelt råd.

Der er en række betingelser, hvoraf enkelte kan være
fortolkninger.

Og se Kim's replik.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-06-02 20:58

Michael_H wrote:
>
> Jeg står og skal sælge en lejlighed igen som jeg for kort tid siden
> købte.
> Den er steget 200.000 i værdi (jeg har forbedret den for ca. 70.000)
>
> Hvordan bliver jeg beskattiget hvis jeg overhovedet skal beskattiges?
>
Hvis du ikke selv har boet i lejligheden skal du opgøre ejendomsavance.

Som udgangspunkt opgøres ejendomsavancen som salgssum minus købesum
minus forbedringer = avance.

Avancen skal på selvangivelsen som kapitalindkomst.

Du kan enten søge professionel hjælp til opgørelsen, eller selv læse i
ejendomsavancebeskatningsloven hvordan det gøres.

mvh. Karsten

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-06-02 21:53

Henrik A skrev:
> Du bliver ikke beskattes af ejendomsstigninger.

Hvis man har boet i lejligheden under en vis tid, bliver man beskattet.
Det er for at undgå, at boligspekulanter bor i 50 lejligheder på et år.

For nogle år siden var grænsen 2 år, jeg ved ikke hvad den er i dag.

Ivar

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-07-02 01:56

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> skrev i en meddelelse
news:3d011d69$0$58748$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Henrik A skrev:
> > Du bliver ikke beskattes af ejendomsstigninger.
>
> Hvis man har boet i lejligheden under en vis tid, bliver man beskattet.
> Det er for at undgå, at boligspekulanter bor i 50 lejligheder på et år.
>
> For nogle år siden var grænsen 2 år, jeg ved ikke hvad den er i dag.
>
> Ivar
>

Grænsen er 1/2 år nu

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-07-02 03:11

Tony Adams wrote:

>
> Grænsen er 1/2 år nu

Nej, alene reel beboelse, kan være en måned, eller mindre.
Men så skal der en god forklaring med.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.