/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Hvad er Bluetooth
Fra : trix86
Vist : 426 gange
70 point
Dato : 03-06-04 00:36

jeg skal eksamen i morgen...:( og skal dertil kunne forklare hvad bluetooth er.. jeg ved godt at det bruges i mobiltelefoner og andet kram... men jeg mangler at vide om det er radiobølger, lysbølger.. hvad det er.. så hvis nogle har links til sider som forklare dette(eller selv ved den del) vil jeg gerne have hjælp...
Venlig hilsen Martin

Kommentar
Fra : BEEAGLE

Dato : 03-06-04 00:37
Accepteret svar
Fra : bixen

Modtaget 80 point
Dato : 03-06-04 01:04

Bluetooth

Bluetooth er et revolutionerende kommunikationssystem, udviklet af Ericsson. Bluetooth sender radiosignaler på meget lav effekt (ca. 0,08 mW), hvor rækkevidden er cirka ti meter. Bluetooth har p.t. en båndbredde på ca. 1 Mb/s, men der arbejdes på Bluetooth 2. generation, som tillader højere båndbredder og rækkevidder på op til 100 meter. Sony Ericsson's T68i mobiltelefon har en Bluetooth funktion, der gør den i stand til trådløs kommunikation med eksempelvis trådløse headset eller en bærbar computer, så brugeren kan overføre data fra eksempelvis MS Outlook uden brug af kabler.
En del andre selskaber indenfor forskellige områder arbejder i øjeblikket med udstyr, som indeholder Bluetooth teknologi. Seneste beregninger viser, at der vil være ca. 3 milliarder produkter i verden, som indeholder Bluetooth inden 2005.

Bluetooth har p.t. en båndbredde på ca. 1 Mb/s, men der arbejdes på Bluetooth 2. generation, som tillader højere båndbredder og rækkevidder på op til 100 meter. Bluetooth benytter 2,4 GHz frekvensbåndet, som også benyttes af DECT-telefoner, WLAN, mikrobølgeovne m.fl., så der er meget støj, og dette går ud over Bluetooth's hastighed.

Hisen Byens bedste Unlocker

www.denlillebix.dk

Kommentar
Fra : Daniel_Bilstrup

Dato : 03-06-04 01:13

Lidt forenklet kan man vel sige at det er en form for kommunikation gennem en slags radiobølger og det smarte er at det er gratis og man kan overføre en masse data på den måde. Jeg har det selv på min mobil og det kan række op til 10 meter. Jeg kan sende billeder mm. til mine venners mobiler og det skulle vist også være muligt at styre stereoanlæg mm. ved hjælp at det.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 03-06-04 01:42

Du kan prøve at læse her på Logitech danske side hvor teknologien er beskrevet
http://www.logitech.com/index.cfm/products/features/cordlesstopics/DK/DA,CRID=1844,parentCRID=272,contentID=7255

//bentjuul

Kommentar
Fra : trix86

Dato : 03-06-04 10:04

fed nok... er der nogle som lige hurtigt kan fortælle mig... om alle med en bluetooth modtager/sender kan være med... da det jo er et globalt signal.. eller kan det lade sig gøre sætte en kode på.. så kun en bestemt grupper kan modtage ens signal...???

Kommentar
Fra : Daniel_Bilstrup

Dato : 03-06-04 11:20

Man kan søge efter enheder og så se alle de enheder som er "aktive på bluetooth" derefter kan man så vælge en enhed som man vil kommunikere med hvor man så vidt jeg ved også kan sætte en kode på.

Godkendelse af svar
Fra : trix86

Dato : 03-06-04 22:51

Jeg fik 10...

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 03-06-04 23:42

Tillykke med det trix86

//bentjuul