/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Regler for bagskærmslænger og støjniveau~
Fra : Psycho_Cowboy
Vist : 528 gange
50 point
Dato : 06-06-02 23:36

Jeg kommer lige ude fra Striben Midtsjælland, hvor politiet som sædvanlig var på jagt efter ulovlige køretøjer mm.
Der var 2 gutter på MC, som troede at de havde helt rent mel i posen, indtil æggeskallen to målebåndet frem og begyndte at måle længden på deres bagskærme. Det endte med at de hver kørte derfra med en bon!
Den ene MC var en Kawasaki ZXR 750, som havde fabriksmonteret bagskærm på og den anden var en gammel Honda 750 fra 81, også med en bagskærm monteret og godkendt fra fabrikken.
Mit spørgsmål er så hvad fa'en loven i grunden siger hvad angår bagskærme ??
Jeg ligger selv og kører rundt på en Suzuki GSX-R 250, som ligesom de 2 andre MC'er også "kun" har, hvad der er monteret og typegodkendt, da den kom til landet.
En anden ting, som jeg også kommer til at tænke på i denne sammenhæng er, hvor meget sådan en kværn i grunden må "larme" og hvilket regelsæt der findes omkring støj på motorcykler ??

Er der andre ting, som man skal være obs på, at de kan knalde en for ?? (ud over selvfølgelig det obligatoriske med bremser, dæk lys mm.)

Jeg håber at der er folk her, som kan hjælpe mig lidt med de her syge regler! - Jeg blev sgu paf, da jeg så hvor lidt der skal til før end sådan et par "cheks" bliver flået af blokken!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-06-02 08:13

Bagskærmen er lovlig hvis MC'en er godkendt i et andet EU-land, med den
bagskærm der sidder på. Hvis den ikke er EU-godkendt skal der være 15 cm fra
hjulnav og op til underkant af skærm. Bemærk her, at cyklen skal være
belastet. Så hvis den er lige på "kanten" kan der være en chance for at
vinde. Da det jo afhænger af hvem der sidder på den. Så hvis du en dag
bliver stoppet af en "stor" betjent, så bed ham om at sætte sig op, og
vupti, pludselig er den lovlig. Og du har ret, det er en syg regel. Som vist
mest bliver brugt til chikane.

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk/

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-06-02 14:03

Det er ikke usandsynligt at dine kammerater der, slipper for bøden, hvis de
påklager den. Ufattelig mange politi kender ikke "de rigtige" regler, eller
hvordan man måler korrekt. De skal feks måle med belastning. Jeg er sikker
på at de målte uden at køreren var siddende på...rigtig eller forkert?

.....se ellers tidligere tråd.

-james

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-06-02 14:11

"se ellers tidligere tråd"

Eller følg debatten i DMC, som jo netop har taget problemet op. Bl.a. efter
at det viste sig at nogle betjente ikke engang kendte de rigtige regler. De
gik efter den gamle regel om 10 cm, men denne lov blev ændret i starten af
80'erne, man kan kun frygte for hvor mange der har fået en uberettiget
bøde......

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk/

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Accepteret svar
Fra : zonker

Modtaget 50 point
Dato : 15-07-02 14:17

Hvis spørgsmålet er besvaret er du så ikke sød at lukke det ?