/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hjerteformet kage til hundebryllup?
Fra : Axelise
Vist : 1661 gange
100 point
Dato : 01-06-04 21:58

Jeg ved godt at dette lyder langt ude...men det er IKKE en joke. Min hund skal giftes. Ja altså, det er selvfølgelig for sjov og noget min venindes datter har fundet på, for min (han)hund skal giftes med deres (hun)hund. Det bliver det helt store tilløbsstykke for omegnens børn, og som Stellas kommende "svigermor" har jeg lovet at lave hunde-bryllups-kage til ca. 30 børn i 8-10 års alderen samt en håndfuld barnlige voksne, der ligesom jeg synes, at det bliver sjovt. Altså, - hundene skal nok få, hvad de skal have, så kagen er til mennesker og skal derfor hverken pyntes med tørrede griseører eller andet hunde-godt. Jeg er ikke ude i kage-overvejelser omkring noget i flere etager, - det må være nok med et par store, festlige, evt. hjerteformede kager, som er pyntet med noget fint. Og så skal det være noget, børn vil elske at spise. Jeg har fået besked på ikke at bage chokoladekager, da det åbenbart ikke er sagen. Så én eller anden form for sandkage med glasur og/eller anden pynt efterlyses. Det skal ikke være lagkage.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-06-04 22:01
Accepteret svar
Fra : wibbi

Modtaget 110 point
Dato : 01-06-04 22:01

en lækker brunsviger - kagemand/dame/hund! - vil helt sikkert være lykken!

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 02-06-04 20:56

Bag to lagkagebunde : http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=2528
eller køb dem så store som muligt. Skær dem ud i hjerteform, kom syltetøj, kagecreme og bananskiver imellem, pynt med glasur og flødeskum, det tager ikke lang tid.
Held og lykke med brylluppet.
mvh ahtn

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 02-06-04 23:17

Hej athn.
Det skulle lige netop IKKE være en lagkage, som jeg skrev tidligere....
Iøvrigt er jeg ret god til al slags madlavning og bagning, - hyrer mig selv ud som "kogekone" en gang imellem, så jeg har rigeligt med gode opskrifter - også på kager. Jeg mangler bare lige et par rigtig gode idéer til en hunde-bryllupskage, som skal være i 1 lag (god sandkage af én eller anden art) med glasur og pynt. Evt. også ideer til, hvordan man nemmest skærer sådan et par bradepander ud i hjerteform. Og hvilken slags glasur og pynt??? Jeg er vant til at lave fransk og italiensk gourmet-mad, ikke børne-kager.

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 02-06-04 23:27

jeg er pædagog og har derfor en del erfaring med, hvad børn kan lide. Brunsvigerkage skåret ud som hjerte eller hund - whatever...
og måske med friske jordbær udenom...

Kommentar
Fra : Hondaen

Dato : 03-06-04 09:53

Hvad med "den grønne kage", du ved den med den grønne frugtfarve - den er relativt fast i det, så udskæring skulle være nem, og børnene elsker den. Jeg ville nok lave en skabelon i bagepapir og skære ud efter den. Du kan også lave marcipanroser til, det er nemmere end man skulle tro - du farver marcipanen lyserød/grøn med frugtfarve, ruller til små aflange kugler, som du lægger mellem et stykke film og ruller ud - så tager du et rødt "rosenblad" og ruller sammen som en lille pandekage, og de resterende sætter du på rundt om, ligesom roser ser ud. De grønne blade ligger du nedenunder, kan evt. snittes lidt, så de ligner blade. Marcipanroser er i al fald meget bryllupsagtigt ;)

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 03-06-04 10:07

sorry - axelise
var vist ikke helt vågen der.
når vi holder børnefødselsdag laver vi kagemand af vandbakkelse. du kunne jo bage nogle bradepander vandbakkelse, de er forholdsvis nemme at skære i. pynt med glasur, flødeskum, frugt eller slik. evt kan du blande frugt i flødeskum.
mvh ahtn.

Kommentar
Fra : Frk_Laura

Dato : 03-06-04 21:58

Sandkage

250 gram smør
250 gram sukker
4 æg
250 gram hvedmel
1 tsk. bagepulver

Rør det blødgjorte smør med sukker, til det er let og smidigt. Rør æggene i ét ad gangen og rør godt mellem hvert.
Bland mel med bagepulver, sigt det i og rør dejen sammen.
Hældes i en smurt hjerte form (1½ liter)
BAges på nederste rille i forvarmet ovn ved 170 grader i ca. 1 time.
LAd kagen køle lidt af i formen før den vendes ud på en rist.

Glasur

Tyk cremet glasur
150 gram flødeost natural
100 gram smør
200 gram flormelis
1 tsk. vanillie sukker
Flødeosten røres med smør, flormelis og vanillie sukker til en ensartet masse og smøres på den afkølede kage.
Man kan evt. tilsætte lidt frugt farve, hvis det skal være lidt specielt.

Alm glasur
Flormelis
vand
frugt farve

HVis man har lyst, kan man også ligge frugter oven på den alm. glasur, så bliver det rigtig flot.

Jeg håber at du kan bruge opskriften

Godkendelse af svar
Fra : Axelise

Dato : 08-06-04 09:21

Tak for svaret wibbi. Jeg tror at dit forslag er den bedste løsning. Brunsviger skåret ud i hjertefacon og pyntet med jordbær og evt. lidt slik.
Venlig hilsen Malene

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 08-06-04 20:44

Selv tak - og godt bryllup!