/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Mad efter træning
Fra : Krassus
Vist : 369 gange
50 point
Dato : 01-06-04 21:31

Hvad er det mest fornuftige at spise efter træning ??

Skal helst være noget der mætter også, da man jo blir sørens sulten efter sårn en omgang =)

Kommentar
Fra : SonjaAS

Dato : 01-06-04 21:38

Citat fra http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=6915

[citat]
Kulhydrater efter træning:
Det er en fordel at indtage hurtigt optagelige kulhydrater.
De første to timer efter hård fysisk aktivitet er musklernes evne til at lagre kulhydrat som glykogen forøget i betydelig grad. Hurtige kulhydrater lige efter træning giver en stigning i insulinproduktionen, hvilket får stofskiftet til at skifte fra nedbrydende til opbyggende tilstand, hvilket kan forbedre restitutionsevnen og på længere sigt kan være med til at give bedre træningsresultater. Typen af kulhydrat der indtages er vigtig. Det skal som nævnt være kulhydrater der optages hurtigt og giver en høj stigning i blodsukkerkoncentrationen, og dermed en høj stigning i blodets insulinkoncentration. Her er det GI der er afgørende. Man skal vælge kulhydrater med højt GI. Eksempelvis vil både hvidt brød, cornflakes, hvide ris og kartofler give højere blodsukkerstigning end de simple kulhydrater sakkarose og fruktose. Lyst hvedebrød er en god kilde til hurtigt optagelige kulhydrater og derfor særlig godt at spise efter træning. Man skal vælge produkter med mange gram kulhydrat pr. 100 gram. Mængden af tilgængeligt kulhydrat er vigtig, da det ikke altid er overkommeligt at spise en stor mængde for at opnå det nødvendig antal g. kulhydrat.
Efter træning spises så hurtigt som muligt, der anbefales at spise inden for den første halve time. Indtag 1 gram kulhydrat pr. kg kropsvægt.
Kulhydratkilder med højt indhold af fruktose bør undgås.
Indtag væske sammen med kulhydrat da det fremmer optagelsen fra tarmen.
Indtag af protein sammen med kulhydrat øger insulin udskillelsen og fremmer optagelsen af kulhydrat til musklerne. Brug evnt. brug proteinpulver.
Udholdenhedstræning og styrketræning øger behovet for protein. En del af dette ekstra behov kan derfor indtages efter træning.
[/]

Du kan læse mere om GI (glykæmisk indeks) og se en oversigt over fødevarer her:

http://www.madogsundhed.dk/16_leksikalt/glykaemisk_indeks.htm

mvh
Sonja

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 01-06-04 22:20

Jeg er enig i at det er kulhydrater efter træning.
Det bedste er en gainer-shake lige efter træning. Det er en blanding af de rigtige kulhydrater og proteiner. Derefter et alm. måltid god mad.

Mordex.

Kommentar
Fra : Krassus

Dato : 01-06-04 23:27

Jeg skal sku bruge konkrete eksempler, lyst brød, og hva mer ???

det stuff var jeg sårn nogenlunde klar over, men tak alligevel =)

Konkrete eksempler =)

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 01-06-04 23:31
Accepteret svar
Fra : Mordex

Modtaget 50 point
Dato : 01-06-04 23:33

Især dette
Citat
Hurtige kulhydrater får du f.eks. fra rosiner, modne bananer, energidrik, energibar, juice, sodavand eller lyst brød med sødt pålæg.

Godkendelse af svar
Fra : Krassus

Dato : 01-06-04 23:46

Tak for svaret Mordex.