/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Svinemørbrad
Fra : 888
Vist : 20579 gange
100 point
Dato : 01-06-04 20:10

Kunne godt tænke mig at lave en svinemørbrad med bacon om, men hvor længe skal så'n en fætter have i ovnen, og skal den brunes først??? Tænkte på at smøre pesto mellem bacon og kødet- kan man det??

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 01-06-04 20:15

Du behøver ikke at brune dem først og du kan da sagtens smøre pesto imellem!

Mit skud er ca. 3/4 time i en 200 grader varm ovn, men hold lige øje med det! Når bacon er færdigt er mørbraden det osse!

Accepteret svar
Fra : wibbi

Modtaget 110 point
Dato : 01-06-04 20:18

jeg tror hellere jeg ville skære en "lomme" på langs i kødet og komme pesto heri. Derefter sno bacon om, så alt kødet er dækket og så i ovnen ved - tja- sådan ca 160 i omkring 35 min. Eller til baconen er fint brunet og sprød.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 01-06-04 20:19

Hejsa
Hvad angår tid, så kan jeg ikke hjælpe dig, jeg "føler" mig frem. Det afhænger jo helt efter kødets tykkelse, temperatur osv.
Hvorfor dog ikke vikle din mørbrad med bacon, og så helstege den på panden? Udskæres herefter i mellemtynde skiver, dekoreret med grønne asparges (ferske og svitset af i pandens fedtstof - så bibeholder de smag og sprødhed).
Pesto... hmm! Det må være en smagssag, men jeg ville nok droppe det, da kødsmag og baconsmag er smagsindtryk nok (for mange smagsvarrianter efter min mening).
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 01-06-04 20:21

rettelse: (for mange smagsvarrianter efter min mening - på et sted!).

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 01-06-04 20:22

Ville osse hellere lægge lidt pikant ost inde i mørbraden. Mmmm!!!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 01-06-04 20:22

Tror sgu lige jeg tør en mørbrad op. Blev pludselig sulten hehe

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 01-06-04 20:28

NB: Hvis du har mulighed for det, så prøv at varmrøge krapylet (uden bacon, kun saltet), 'det er guf! Husk KUN at bruge bøgesmuld.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 01-06-04 20:29

Hej 888

Wibbi's opskrift, vil jeg "varmt" anbefale. Den bruger jeg selv. Temp. i alm. ovn = 160 gr. og i varmluftovn = 150 gr. Brug evt stegetermometer, det gør jeg.

mvh
Franksp

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 01-06-04 20:33

Hvorfor kun bøgesmuld, CLAN.
Har lige fået en grill-røger i bryllupsgave.
Hjælp, ikke megen brugsanvisning, men glæder mig meget til at eksperimentere.
Ellers nogle gode råd!!!!!

frieda

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 01-06-04 20:34

denne her er godt nok ikke beregnet til at lave i ovn - men har du en stegegryde - så bliver det altså rigtig godt:
Mørbrad stegt som vildt:
4-6 pers.
1-2 mørbrader
baconstrimler
røget bacon - (og det skal være rigtig røget bacon, som du skærer i tern og bruner sammen med mørbraden)
2. dl. rødvin
2 dl. vand
2 dl. piskefløde
salt - peber - evt. knuste enebær
ribsgele og jævning

kødet omvikles med baconstrimer og brunes i smør, sammen med bacontern. rødvinen hældes ved og når den er kogt lidt ind, tilsættes vand (og evt. lidt knust enebær) kødet snurrer (ikke koge helt vildt) under låg i ca 30 min. derefter tages det op og holdes varmt (pak det ind i stanniol). saucen koges lidt ind, tilsæt fløde, saucen jævnes og smages til. Der kan serveres bagt kartoffelmos til eller alm. kartofler, pommes frites eller evt. ris og en lækker salat.
det smager bare herregodt.
et tip: del mørbraden i 2 dele - ellers bliver den ikke ordentlig brunet i stegegryden.

mvh ahtn.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 01-06-04 20:34

tedd... slå dig lige i panden med den, inden den er helt optøet (fra et andet spørgsmål)

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 01-06-04 20:40

freida... du skal bruge bøgesmuld (i 99 ud af 100) bruger du fyr ja så er det uspiseligt. Jeg kan anbefale at låne eller købe Kringelbachs salte og røgebog fra Chr. Erichens Forlag ISBN 87 555 0241 5

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 01-06-04 20:43

Er du vims Clan!! Sådan en frossen mørbrad er sgu værre end en politiknippel

Mmmm!! Suger lige nogle opskrifter! Den der fra ahtn lyder bare mums!!!

Godkendelse af svar
Fra : 888

Dato : 01-06-04 21:05

Tak for en masse gode svar...