/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
kyllinge lår grill
Fra : 1133
Vist : 413 gange
200 point
Dato : 01-06-04 13:18

hej
er der nogen der har en god opskrift
enten til kugle grill eller alm. grill

Accepteret svar
Fra : grausen

Modtaget 210 point
Dato : 01-06-04 13:30
Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 01-06-04 13:38

Smør lårene godt med safran, salt og peber, og lad det stå i køleskabet en times tid. Njammm

Mordex.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 01-06-04 13:45

hej
hvad er safran?

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 01-06-04 13:49

Det er et rødt krydderi fra østen. Det er små tørrede blomster (tror jeg nok) der skal masses ud sammen med lidt vand. Så bliver det gult. Det koster ca. 20-50kr. pr. gram. Det bruges til ris m.m. Kan købes i østforretninger, Føtex m.m.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 01-06-04 14:47

1133... glem alt om Safran, det er kun et farvestof. Du kan lige så godt bruge Gurkemaje (også et krydderi).
Kog dine kyllingestykker først, så er de for det første møre og alle de der kedelige baktusser er slået ihjel. Du slipper også for rødt kød ved benene. Kog dem evt i en saltet og krydret lage. De kryderrier eller urter du benytter, er det kun smag og fantasi som sætter grænsen for.
Lad stykkerne afkøle, smør/pensel dem med BBQ dressing irørt lidt honning og evt. en anelse madolie.
Til sidst (på en kuglegril) kommer du lidt røgesmuld (bøgesmuld) på kullene, lukker for kuglegrillen i 5-10 min. (kødet hæves op så højt som muligt). Herved opnår du en røgsmag også... mums
Velbekomme
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 01-06-04 14:50

NB: En anden variant er at de kolde, men kogte, kyllingestykker frigøres for skind, sno bacon omkring og grill dem på vanlig vis. Serveres med løse ris (evt. Jasmin ris) og en let karrysovs + flütes samt masser af dugfrisk øl/fadøl.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 01-06-04 14:53

Mordex... safran er blomsterkrone støv
men bruges i mange opskrifter http://mp.sol.dk/madogvin/samlingen/i37.html

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 01-06-04 14:57

Se safran http://www.krystalkuglen.dk/data/688.htm
SAFRAN
Citat
Latinske navn: Crocus sativus.

Medicinsk:
Sveddrivende og menuetrationsregulerende.
God mod kronisk-underlivsblødninger hos kvinder.

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 01-06-04 15:00

Safran er ikke kun et farvestof. Det har sin smag.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 01-06-04 15:09

Sidste opskrift fra mine kyllinger
Rør smør og lime (saften fra lime frugter - en citrusfrugt), riv evt. lidt af den grønne skal med i blandingen.
Fjern skindet fra dine kyllingestykker (igen forkogte). Gril dem alt imedens du smøre med dit lime-smør. Vend og smør tit og ofte.
Nu blev jeg sg* helt sulten
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 01-06-04 15:12

Mordex... nu sidder jeg og er HELT gul i skuffen... og venter stadig på smagsoplevelsen (der er ikke meget af den)

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 01-06-04 15:16

>>CLAN
Nu vil jeg ikke diskutere med højere magter end mig men jeg mener og ved at ris med safran smager anderledes end ris uden safran.........

Mordex.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 01-06-04 15:19

Vin i rigtige glas smager også på en anden måde, end hvis du drikker den samme vin af et papkrus. Ris pilaw med eller uden safran smager "næsten" ens

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 01-06-04 15:24

NB: Mener stadig (mig) at Safran er noget opreklameret fis, og det koster en arm og en bondegård (kg/pris).
Gurkemeje f.eks fra SantaMaria gør det samme trick og koster under 1/10 del af Safran.
Men igen... det er jo kun min mening, og slet ikke det spørgsmålet går ud på
Søren

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 01-06-04 15:26

Det er nemlig det. Alle har sin mening, og min var kun et forslag. Så alle har i principet ret....
God dag.....

Mordex.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 01-06-04 15:31

Lige over til dig Mordex... og jeg skal da selvfølgelig prøve dit forslag en eller anden dag. Sådan var det heller ikke ment - håber ikke du tog det sådan
Søren

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 01-06-04 15:33

Overhovedet ikke. Jeg ved jo godt at du er ........ nå, ha´ en god dag

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 01-06-04 15:44

safran har en meget speciel smag - ret parfumeret. personlig bryder jeg mig ikke om den.
men apropos kylling, så er det en god idé at koge dem først og dernæst marinere dem, f.eks. med olivenolie, soya, peber, citron og ahornsirup - og eventuelt hvidløg. Det giver en god smag.

Godkendelse af svar
Fra : 1133

Dato : 01-06-04 17:22

Tak for svaret grausen.
SYOP
I ER BARE GODE
jeg havde ikke forvente så mange svar
hygge hejsa

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 01-06-04 23:59

Det var så lidt. Er glad for at kunne hjælpe