/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
ny computer
Fra : eln
Vist : 513 gange
100 point
Dato : 01-06-04 12:51

jeg har købt en ny computer , 512 MB DDR RAM , 80 GB harddisk , er det dumt at installere Windows 98 , som jeg bruger nu
findes der en adresse på nettet (dansk) hvor jeg kan se hvordan jeg får flyttet alt fra min gamle computer over på den ny
jeg har ikke fået computeren endnu , men jeg tror ikke brugsanvisningen fortæller hvordan man skal flytte filer og alt det andet

mvh eln

Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 01-06-04 12:55

Det vil være meget dumt at lægge Win98 ind på computeren da der slet ikke laves opdates til det længere.
Hvis du har råd til det skulle du tage at lægge 2000/XP ind på den.

Jeg ved ikke lige hvordan du kan fikse det med flytningen, men jeg ville bare lave et lokalt netværk og så smide de ting jeg skulle bruge ind på den nye.
Mener også at XP nævner emnet under installation, men har aldrig bekymret mig om at læse det :(

Venlig hilsen
Andreas1982

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 01-06-04 12:56

hej Eln

Du kan nemt bruge win98 bare husk at opdatere det på internettet ved windows, der er et link i din startmenu.

den nemmste måde at flytte alt det gamle på er ved at tage den gamle harddisk og fysisk flytte den over i den nye pc og så kopiere det hele.

ole

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 01-06-04 12:57

hej igen

Andreas har ret brug win 2000

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 01-06-04 13:20

Hej eln.
Som Andreas skriver er langt det bedste at vælge winXP, som du kan få virkelig gode opdateringer til, det er selvfølgelig en investering mere, men sammen med en ny PC er det en GOD investering. Ole har ret i af den nemmeste måde at flytte fra den gamle maskine (især når du gerne vil flytte alt) er ved simpelt hen at skrue harddisken ud af den gamle, og så montere den løseligt i/hos den nye, som slave, og herefter overføre hvad du har brug for, det kan også fint gøres via et lokalt netværk, men hvis du ikke i forvejen har et sådant kommer der jo en investering mere, og med en lille skruetrækker kan du nemt gøre det andet, og efter endt overførsel montere den i den gamle igen.
Held og lykke med det mvh Benny

Kommentar
Fra : kaptajnkaber

Dato : 01-06-04 14:02

husk dog at installere windows før du skifter harddisk! og hvis du ikke bruger den gamle pc mere, kan du jo lade den gamle harddisk sidde i den nye og bruge den til back-up.

Kommentar
Fra : kaptajnkaber

Dato : 01-06-04 14:04

hvis du vil have hjælp til installationen så se her: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18946&Installation=true

Accepteret svar
Fra : Camillasmoster

Modtaget 100 point
Dato : 01-06-04 14:08

Hej eln

Hvis du, som jeg, ikke er så stærk i at flytte den gamle harddisk over i din nye pc, kan du brænde dine filer på en cd.

Så har du også en back-up af filerne.

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 01-06-04 15:13

Nu vi er ved det....

Er der nogen der ved om en registrerings database nøgle fra Win98 kan bruges i XP?
Jeg spørger bare hvis det nu er programmer og scripts eln skal have med sig...

Venlig hilsen
Andreas1982

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 01-06-04 16:31

Win 95/98 og win2000/XP er to forskellige styreprogramtyper.
Du kan bruge filer fra win98.
Om din indstallerede win98 kan køre på din nye comp er ikke sikkert, da den nye comp kræver så mange ændringer som win98 indstallation måske ikke kan håndtere.
Men at prøve med en kopi på en ny HD kan der ikke ske noget ved.
Hvis du kopierer gammel win 98 til ny HD ville jeg gøre det på gammel comp og så flytte ny HD over på ny comp.
Denne diskette kan kopiere:
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
hent og læg den på skrivebord
dobbeltklik på den og vær parat med en diskette.
Boot med disketten og du kan se din(e) HD og evt. kopiere fra den ene til den anden.
Du kan godt have to partitioner (win 98 og win2000/XP) på samme HD, hvis de gøres plads til det.
Emesen.

Kommentar
Fra : petermadsen81

Dato : 06-06-04 21:06

kan win98 overhovedet udnytte den nye pc du har fået fuldt ud. Understøtter 98 så mange ram?

Godkendelse af svar
Fra : eln

Dato : 10-06-04 22:50

Tak for svaret Camillasmoster.
jeg trak lod om svarene jeg var nødt til at have hjælp herhjemme for jeg kunne simpelthen ikke finde ud af hvad jeg skulle gøre derfor varede det så længe inden jeg lukkede spørgsmålet det endte med at jeg købte windows xp pro og håber så at det er et godt program

mvh. eln