/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hundetegn
Fra : helge.t
Vist : 922 gange
20 point
Dato : 31-05-04 23:01

Egentlig er dette ikke et spørgsmål, men mere en fortsættelse af mit eget og DCH's tip ang. hundetegn.

Jeg har gjort mig de samme tanker som Mika om at have hundens navn stående på hundetegnet, men hvis man prøver at kalde på sin hund med et andet navn men med samme tonefald som man plejer at kalde med, vil de fleste hunde reagere.
Jeg tror at hunde hurtigt vænner sig til et andet navn.

Jeg har selv mit navn og telefonnummer på hundetegnet, gadenavnet er for langt til at det kan være der, og det var mest det der var pointen: at loven ikke har taget højde for hundeejere med lange navne eller adresser.

Mvh
Helge

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-05-04 23:03

Hunden reagerer fordi den genkender din stemme.

Kommentar
Fra : AnnNielsen

Dato : 31-05-04 23:05

Det kender jeg godt.

Jeg har en meget lille hund og en laaaang adresse. Det skal enten stå FOR småt, eller også skal den lille have et MEGET stort skilt på, som han nærmest skulle kæmpe med for at kunne gå med det :)

Hilsen

Ann

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 31-05-04 23:59

Til AnnNielsen
Så må du bruge de små runde rør med et stykke papir lagt inden i hvor adressen står på

Jeg har selv brugt initialer og gadenavn nr., postnr. tlf. og har udeladt hundens navn, mine skilte er på størrelse med en 2 krone og bliver brugt på 25-30 cm hunde uden at det generer dem.
Der kan stå ret meget på et sådan skilt hvis det bliver lavet rigtigt,
brug begge sider f.eks tlf. og bil tlf. på den ene side og initialer, vejnavn postnr. på den anden side - vejnavn kan evt. forkortes f.eks "Mikkel-Bryggers-Gade" det kan skrives under hinanden og der er stadig plads. Spørgsmålet er bare at få den rigtige smed til at lave det.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : AnnNielsen

Dato : 01-06-04 00:01

Okeeey..

Sådan et har jeg aldrig hørt om! Kan man kun få lavet det hos smeden? Eller kender du steder man kan henvende sig?

Med venlig hilsen

Ann

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 01-06-04 00:20

Du kan prøve en hælebar / (skomager) eller andre isenkrammere. Der er visse dyrehandler der tilbyder at lave det. Der er også en del her på nettet som tilbyder det.

Skrifttypen må ikke være mindre end 3 mm. i højden. Mit skilt's diameter er 26 mm. og der står 13 bogstaver i bredden. i 4 rækker. det kan der stå på den ene side og tilsvarende på den anden.

Så det er da til at gå i byen med som forklaring.

Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 01-06-04 01:01

Vores ville løbe hen til enhver, der kaldte på hende, uanset om de kender hendes navn, eller ej. Når de kalder, har de jo nok noget godt de vil hende. Enten lege eller give godbidder. Måske endda køre en tur med hende.
Det drejer sig vist mest om at holde øje med hunden, når den er ude. Jeg tjekker med jævne mellemrum, om hun nu også er der.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : lykkebo4

Dato : 01-06-04 01:21

til jernladyen- man skal aldrig lade en hund være uden snor, kun hvis man selv er omkring den, og hvor den kan få lov til at røre sig, Det er ulovligt efter hvad jeg ved ikke at have den i snor, Da jeg selv havde hund.,var den i snor da jeg boede inde i byen, men da jeg kom hertil hvor der næsten ingen trafik var, gik vi gerne en tur sammen med den og havde så snoren i hånden,
hilsen karin

Accepteret svar
Fra : creamygirl

Modtaget 20 point
Dato : 01-06-04 10:35

Jeg forstår ikke rigtig denne diskussion?!?...Hvis man på hundetegnet har hundens navn, samt telefonnr og mobilnummer må det da være nok. Alle hunde skal jo også øretatoveres eller have en chip - så jeg forstår ganske enkelt ikke det med adressen.
Finder jeg en løstgående hund med et hundetegn, vil jeg sikkert alligevel ringe førend jeg bare dukker op med hunden på en adresse - og mon ikke man ved denne telefonsamtale får udleveret ejerens adresse?!?

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 01-06-04 10:51

til creamygirl
Du skulle tage at læse hundeloven.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 01-06-04 12:36

Dette står der i hundeloven, ikke til at misforstå:

§ 1. Besidderen af en hund skal sørge for, at hunden, fra den er 4 måneder gammel, er mærket og registreret samt bærer halsbånd forsynet med et skilt, der angiver besidderens navn og adresse.

Hvad der så kunne være lettere, er en anden ting.

ellebye

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-06-04 17:07

Joo, der står i hundeloven, at det skal stå navn og adresse på skiltet... Så man risikerer en bøde, hvis det ikke står der...
Hvis det helt utænkelige skulle ske, at min Silke løber væk, så betaler jeg glad og gerne en bøde for at få hende hjem igen. Hvis der f. eks. sker et uheld, så jeg er "ude af cirkulation", så vil jeg gerne have, at det er nemt at læse hendes navn. Så det står med store, tydelige bogstaver. Derunder står mit telefonnr. -Også meget tydeligt. Min adresse er på 17 tegn. Og det er bare gadenavn og husnummer...

Det første år, jeg havde hende, da sled hun 2 hundeskilte op. De blev simpelthen revet af. Det, hun har nu, er et hårdt et af bronce, som hun har "tjent" ved at gå op til lydighedsprøve. Det fortæller jo samtidig, at hun er vant til almindelige ordrer som "sit", "dæk", "plads" og lignende. Det kan jo være afgørende, hvis hun farer forvirret rundt på et trafikeret sted efter et uheld.

Men hvis vi går tur i skoven, så har hun sletikke halsbånd på. Igen vil jeg hellere betale en bøde, hvis hun skulle rende ind i en betjent, -end jeg vil stå hjælpeløs på en søbred og høre hende drukne fordi hun hænger fast inde i et krat i søen. Men jeg véd, at det er ulovligt, så sig det ikke til nogen.....

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 01-06-04 17:11

JAGT HUNDE ER I JAGT SÆSON FRITAGET FOR AT HAVE SKILT PÅ NÅR DE ARBEJDER OG TRÆNER.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-06-04 17:52

HIHIHI... Hvorfor må man kun træne i jagtsæsonen??? Silke og jeg træner da året rundt...

Og hun er så sandelig da en jagthund!

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 01-06-04 18:07

Hej med jer !

Kun ejerens navn og adresse skal stå på hundetegnet. Og der er 2 sider at skrive på, så det skulle nok kunne være der, selv om vejnavnet er meget langt.

Men jeg synes også selv at et tlf. nummer er praktisk.

Karin

Kommentar
Fra : lykkebo4

Dato : 01-06-04 18:50

det havde jeg mit navn og tlf. nr. så kunne de komme i forbindelse med mig. Men nu har jeg ikke hund mere.
Hilsen fra Karin

Godkendelse af svar
Fra : helge.t

Dato : 01-06-04 23:49

Lov om hunde er fra 1969!!!

Jeg tror ikke at telefonen var så udbredt den gang, så derfor har det nok været naturligt at ejerens navn og adresse skulle være på hundetegnet.
I dag har de fleste telefon, og desuden skal hunde være mærket idag, og stå i hunderegisteret. (Der findes desværre også hunde som hverken har hundetegn eller er mærket).

Meningen med hundetegnet må være at man kan finde frem til ejeren, og det kan man også via et telefonnummer.
Måske trænger loven til en revision.

Da det ikke var et spørgsmål er der heller ingen svar, men tak for jeres kommentarer.
Jeg gi'r pointene til "creamygirl", da jeg selv synes at det er det mest fornuftige, uanset hvad loven siger.

Mvh
Helge

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 02-06-04 00:01

Få slået en metal plade på hundens halsbånd så er der intet der hænger og dingler en gravør kan gøre arbejdet færdigt.
Mvh Bevi54
God fornøjelse med jeres skilte

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 02-06-04 00:22

lykkebo4.
Vores hund går løs i haven. Men den ligger ud til fortovet, og alle kan kalde på hende. Mange gør det, for de synes, hun er så sød. (det er hun også). Og hun kommer hver gang - undtagen hvis de har kasket på.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-06-04 16:24

Hej, bevi54. Et halsbånd kan altså også hænge fast... min hund har da heller ikke halsbånd på i skoven...

Faktisk tager jeg altid snor og halsbånd af samtidig. Så JEG går hele tiden med hundetegn på i skoven, men min hund går ganske nøgen...