/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Ret til ferie?
Fra : binky
Vist : 3790 gange
75 point
Dato : 31-05-04 21:52

Indtil 1. juli 2003 var jeg på kontanthjælp. Mine forældre døde med 6 ugers mellemrum i foråret 2003. Jeg kom i jobtræning fra 7. juli 2003 indtil marts 2004.
1. december kom jeg under revalideringen, men tiden fra juli til december har jeg selv betalt, da jeg arvede nogle penge. Mit spørgsmål er, hvordan det ser ud med ferie, jeg har gået på kursus siden marts, men kunne da godt tænke mig nogle lovlige fridage. Er der nogen, der kan hjælpe med et svar?
mvh
binky

Accepteret svar
Fra : Lexi

Modtaget 85 point
Dato : 31-05-04 22:11

Det ser jo ret sort ud for dig med hensyn til feriedage. Man optjener ikke ret til ferie af kontanthjælp, så i tiden indtil den 1. juli 2003 har du altså ikke optjent ret til ferie.
Derefter betaler du selv (får ingen hjælp fra kommunen) - altså heller ingen ferie.

Fra 1. december er du kommet under revalidering skriver du - hvis du modtager løn under revalidering, har du optjent ret til ferie, men du skriver at du har gået på kursus og derfor antager jeg, at du får revalidering udbetalt gennem kommunen. Som ved kontanthjælp optjener du så heller ikke ret til ferie under din revalidering, men du har dog ret til stadig at modtage din revalideringsydelse i uddannelsesinstitutionens ferielukningsperiode.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 31-05-04 22:13

Det kursus, som du går på, hvornår ophører det? Og hvad skal der ske fremover?

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 01-06-04 00:05

ALLE danskere har retten til ferie (Pt 5 uger) .. og den ret har du OGSÅ .. men det kan være et spørgsmål HVEM der skal betale lønnen i ferieperioden.
/PG

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 01-06-04 08:50

Selvfølgelig har du ret til ferie, uanset hvad.
Nu skriver du ikke hvad du lavede op til 1. juli 2003, men de feriedage du har optjent fra 1/1-2003 - 30/6 - 2003 skal jo afvikles fra 2/5-2004 - 1/5-2005, så jo, uanset hvad har du i hvert fald optjent ret til ferie med løn/understøttelse til 12 1/2 feriedag.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 01-06-04 08:54

Jo du skriver, selvfølgelig, men ferie har du krav på. Du skal blot huske, at din kommune SKAL oplyses hvis du rejser nogen steder hen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 01-06-04 08:57

Og ellers kan jeg blive så rasende på hele systemet, at når man (uforskyldt) arver nogle penge, så tager de straks kontanthjælpen fra een. Der er jo betalt skat af de penge een gang, Grrrrrrrrrrrrr

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 01-06-04 10:30

Hmmm!
Prøv selv at se, hvor og hvordan du er stillet i din aktuelle sag via http://www.themis.dk/synopsis/docs/Lovsamling/Ferieloven.html
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 01-06-04 10:53

Kan denne § ikke bruges ??

§ 8. En lønmodtager har ret til 25 dages ferie om året, uanset om der er optjent ret til betalt ferie efter § 7.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-06-04 11:15

Det kursus, som binky går på holder sikkert sommerferie, så der har binky mulighed for at holde fri.
Binky, du skriver at du er under revalidering. Her kan du læse mere http://home20.inet.tele.dk/erikjapp/info/reva-penge.htm

mvh ans

Kommentar
Fra : binky

Dato : 03-06-04 16:56

Det kursus, jeg går på har ikke ferielukket.
Grunden til mit spørgsmål er også, at jeg kun har haft fri op til helligdage, og jeg ville gerne have lidt ferie sammen med min mand. Jeg synes, jeg også må have krav på lidt ferie, selv om jeg selv betalte for at gå på arbejde. I må undskylde, jeg ikke har været på siden, men jeg har ligget med lungebetændelse.
mvh
binky

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-06-04 01:59

Det er desværre sådan at folk på bistand og andre offentlige ydelser ikke har ret til ferie, medmindre man selv betaler. Et trick mange føler sig nødsaget til at bruge er : MELD DIG SYG, hvis du er i aktivering o.l.. Der er dog en mulig løsning : hvis man har "kontrakt" på aktivering af 1 års varighed, siger aktiveringsloven at man har krav på en måned fri , men man må dog ikke rejse udenlands.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-06-04 09:06

Binky
Du har ikke rigtigt defineret hvad det er for et kursus du går på.
Er det et du er sendt på gennem aktiveringen, eller hvad.?

Det er rigtigt som dova skriver, men aktivering plejer normalt ikke at tage hverken 1 eller 1/2 år, herefter vil man typiske blive "sendt i arbejde", ganske vidst som et led i aktiveringen, men så gælder ferieloven efter min opfattelse i h.t. § 8 i ferieloven.

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 15-06-04 17:26

Ja ellebye, men man skal passe lidt på med difinitionen af at være "sendt i arbejde".

§ 8 i ferieloven starter med "En lønmodtager", som du så rigtigt tidligere har skrevet og det er hér man skal passe på og holde tungen lige i munden. For hvornår er man egentlig lønmodtager - jo, det er man når man er ansat af en arbejdsgiver, der udbetaler en løn for udført arbejde.

F.eks. - Binky er i et revalideringsforløb i gang med et kursus- eller en uddannelse og modtager revalidering fra kommunen. Her er der ikke tale om en ansættelse hvor der bliver udbetalt løn for udført arbejde, hvilket igen resulterer i, at der ikke optjenes ret til feriepenge.

Hvis Binky derimod i forbindelse med revalidering "bliver sendt" i arbejde hos en arbejdsgiver der udbetaler løn på normal vis og arbejdsgiveren så modtager en refusion fra kommunen er det en anden sag. Så vil Binky være ansat på normale løn & ansættelsesvilkår og vil derfor komme ind under § 8 i ferieloven - altså optjene ret til ferie.

Det er helt rigtigt som dova skriver, at hvis man er i aktivering af 1 års varighed, skal man "friholdes" i en måned.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-06-04 20:01

Man kan roligt sige, at som bistandsklient, og revalident, er man frataget de fleste "normale" rettigheder, hvad enten man kan lide det eller ej.

Men som dova også var inde på, kan man jo blive syg, men selv her skal man også passe morderlig på, der kræves selvfølgelig en lægeerklæring, men hvis det kommer kommunen for øre at det er "skinsyge" så falder hammeren brat.

Kommentar
Fra : binky

Dato : 17-06-04 15:56

Hej igen.
Det er en lidt speciel situation, for for ca. 1 md. siden fik jeg besked fra min sagsbehandler om, at jeg var under AS/3's vinger (det kursus jeg går på) indtil 31/8, og igår fik vi at vide, at kurset lukkede den 16/7. Så det er så det. Jeg er under revalidering, men ikke medlem af en A-kasse, fordi jeg har været hjemmegående i mange år. Derfor kan jeg ikke søge job med løntilskud. Jeg synes, jeg lidt er på herrens mark, og det er virkeligt en fejler af rang, at politikerne i Esbjerg lukker AS/3, fordi det er alle tiders hjælp til arbejdsskadede. De skulle skamme sig. Så skal vi tilbage i det gamle med at komme på Frelsens Hær og bruge en hel dag på at hænge cowboy-tøj i farveorden. Ikke i størrelsesorden. Det har jeg prøvet 3 dage, så jeg vil sige hellere grave hulleer og dække dem til, fremfor det andet.
Undskyld min dårlige "udstråling", det er bare træls, når noget, der kører godt, skal ødelægges.
mvh
binky

Godkendelse af svar
Fra : binky

Dato : 18-06-04 18:17

Tak for svaret Lexi.

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 18-06-04 18:57

Selv tak - kedelig situation for dig men jeg håber du finder en løsning