/ Forside/ Teknologi / Internet / Browser / Spørgsmål
10  webnoob 2075
82GB bliver til 13GB?
Fra : 2mmy
Vist : 564 gange
420 point
Dato : 06-06-02 16:43

Jeg har købt en ny harddisk ved ITButikken A/S på 82GB.

BIOS kan udmærket finde harddisken og skriver da også, at den er på 82GB - det kan begge de computere jeg har haft den i. Så skriver jeg "fdisk" i DOS, for at gøre harddisken parat, men så nægter den, at lave en primær DOS-partition på over 13GB.
Hvad kan der være galt?

En BIOS-update burde ikke være nødvendig, den finder jo harddisken korrekt. Kan det være fdisk, der ikke kan finde ud af det?

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 430 point
Dato : 06-06-02 16:48

Du er nød til først at slette alle partitioner, og så lave ny(e). Du skriver ikke noget om hvilket styresystem du har,
hvilket kunne være til stor hjælp, når man skal prøve at hjælpe dig.
MVH
viskinge

Kommentar
Fra : 2mmy

Dato : 06-06-02 17:05

viskinge >> Det er da ligegyldig hvilket styresystem jeg kører (?) - hvordan skulle det ændrer noget? Sjovt nok kører jeg ikke noget styresystem eftersom at harddisken er blank - hvilket også overflødiggøre behovet for, at slette alle de partitioner der jo ikke er.

zonker >> Jumperne er sat korrekt. 16 heads som der står uden på harddisken, og så som Master.
Partition Magic koster vel kassen? Så det vil jeg gerne undlade i første omgang.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 06-06-02 18:04

Jeg undersøger en anden mulighed.....

Vender retur

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-06-02 16:26

"2mmy" <2mmy.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:4tKL8.39431$4f4.1524797@news000.worldonline.dk...
> Jeg har købt en ny harddisk ved ITButikken A/S på 82GB.
>
> BIOS kan udmærket finde harddisken og skriver da også, at den er på 82GB
> - det kan begge de computere jeg har haft den i. Så skriver jeg "fdisk"
> i DOS, for at gøre harddisken parat, men så nægter den, at lave en
> primær DOS-partition på over 13GB.
> Hvad kan der være galt?
>
> En BIOS-update burde ikke være nødvendig, den finder jo harddisken
> korrekt. Kan det være fdisk, der ikke kan finde ud af det?
>
brug pqmagic.

Morten

Kommentar
Fra : 2mmy

Dato : 06-06-02 18:26

"brug pqmagic."
Hvor findes dette?

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 06-06-02 18:53

Ifølge Microsoft :

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q310525

Er der en ny version af fdisk med windows NT, som skulle understøtte op til 2 TB

Kommentar
Fra : 2mmy

Dato : 06-06-02 18:59

Hvad skal jeg gøre for, at få den version af FAT32?

Kommentar
Fra : 2mmy

Dato : 06-06-02 19:42

zonker >> Jeg fik fat i en version af Partition Magic (en gammel version, der fulgte med firmacomputeren) - men den virker. Den kunne også se, at der var 82GB og lavede en partition, men når jeg så kommer ud til fdisk viser den, at den partition på 82GB jeg lige har lavet kun er på 13GB.

Kommentar
Fra : Dysmorf

Dato : 06-06-02 21:03

Det er ikke ligemeget hvilken version af dit os du bruger... Bliver du spurgt om du vil aktivere brug af store partitioner ved start af fdisk? Hvis ikke, er det derfor. Du skal sørge for at have en version af fdisk som kan håndtere de store diske...

Hvis din bios registrerer at disken er på 82GB, kan man jo næsten regne ud at det er et software problem...

/Dysmorf

Kommentar
Fra : Dysmorf

Dato : 06-06-02 22:14

hvis du har windows xp kan du bare boote fra cd'en og fdiske derfra... så er du sikker på at du har partitioneret korrekt og så kan du bare glemme fdisk...

Windows 98SE og opefter understøtter store diske...

/Dysmorf

Godkendelse af svar
Fra : 2mmy

Dato : 06-06-02 22:31

Tak for svaret viskinge. Det var lidt svært at bestemme hvem, der skal accepteres, men Viskinge var faktisk inde på noget af det rigtige. Win98SE hjalp ikke
Og XP voldte bare problemer.

Kommentar
Fra : 2mmy

Dato : 06-06-02 22:32

Jeg ville gerne have fordelte pointene til alle, der forsøgte at hjælpe, men det er jo desværre ikke muligt.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 06-06-02 22:52

Det var jo nøjagtig det jeg skrev, men fulgte bare op på svaret ....................