/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Neo's Pludrer/4 takter
Fra : chinabox
Vist : 661 gange
30 point
Dato : 31-05-04 12:57

Har lige skiftet min ene simmering ved variomatic'en, da min scooter havde svært ved at starte og på et tidspunkt gik den bare ud og så var der ikke mere vacum! Men fik så skiftet min simmering.
Følgende er på min scooter: Polini Evo 47.6 70ccm med en 21mm dellorto, Polini Evo membran, 21mm studs, TP Nardo og mange andre dele.
Nu til problemet! Den tager ikke gassen ordenligt, den pludrer eller 4 takter, som om at den drukner! Inden jeg opdagede at min simmering var ved at være færdig, sad der en #102 dyse i min kab, men da jeg havde skiftet min simmering, virker det som om at min dyse er ALT for stor! Skiftede til en #98 dyse, det hjalp lidt! Er det ikke fordi at der er kommet meget mere "sug" efter jeg fik en ny simmering? Altså at den suger meget mere benzin igennem end før med en dårlig simmering?

Kommentar
Fra : chinabox

Dato : 31-05-04 13:18

Den starter fint nok, 1 gang. Men det må da være en alt for stor dyse som gør at den ikke tager gassen ordenligt ik?!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 31-05-04 13:33

Jo det har du ganske ret i. Når en simmerring er utæt pumpes der luft ud og ind der, og derfor kommer der ikke så meget luft og benzin ind gennem karburatoren. Derfor skulle du have stor dyse i dengang, for bare at have nogenlunde gang i maskinen.
Så det kan godt passe du skal have mindre dyse i nu, også mindre end 98 hvis den firtakter ved bundgas.
Hvis den ikke firtakter ved bundgas, men kun pludrer ved tomgang, skal karburatorens tomgangsdyse stilles.
Det gør du ved at stille den til lav tomgang (Varm motor)med den store fingerskrue(Hvis der er en sådan), og hvis der er en mindre skrue til blandingen for tomgang, skrues den i bund, og derefter 1 1/2 omg ud. Det er grundindstillingen.
Nu skal den finindstilles, med max 1/2 omg ud eller ind, samtidig med du jævnligt ser om den tager gassen, og vil gå ned igen i omdr.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : chinabox

Dato : 31-05-04 13:40

Den tager ikke altid gassen ordenligt når den står i tomgang eller hvis jeg kører med 1/3 gas og så giver fuld gas. Har lige købt en ny membran, Polini Evo det hjalp ogs lidt. Har prøvet at indstille min kab, min lille skrue står et sted mellem 1 1/2 og 2 omgange ud, så det er vist bare en alt for stor dyse! Palle, ved du om de dyser thansen har passer til en dellorto? Mener en dellorto bruger 5 mm gevind!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 31-05-04 14:33

Jeg ved ikke om de passer, Delorto har også haft forskellige standarder, men du kan måle udv. på gevindet med en skydelære, eller sætte gevindet ned i en borholder hvor hullet passer på et 5 mm bor. Gevindet på en 5mm er ca 4,9 mm.
NB: En nem måde at tjekke om dysen er for stor eller lille er, hvis den kører bedre uden luftfilter, så er dysen for stor(Eller dit luftfilter for tæt eller beskidt)
Og omvendt, hvis den kører dårligere uden luftfilter, så er dysen for lille.(Eller passer)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-07-04 23:20

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede afgivet og mistet pointene, nu skal du bare vælge den der skal have dem, og du kan kun vælge en.
Du lukker spørgsmålet ved at klikke på accepter ude til højre for det svar du syntes.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-10-04 12:11

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at klikke på accepter ude til højre for det svar du syntes.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-02-05 08:56

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at klikke på accepter ude til højre for det svar du syntes.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen