/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Flash / Spørgsmål
10  Dr.Disco 500
Filstørrelse
Fra : jep
Vist : 517 gange
22 point
Dato : 06-06-02 13:49

Jeg har udarbejdet et komplet website i Flash.
Hvor meget må filen max. fylde, for at websitet skal være hurtigt for brugeren at loade?
Er det SWF-filens størrelse, som jeg skal tage udgangspunkt i?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-06-02 12:56

> Jeg har udarbejdet et komplet website i Flash.
> Hvor meget må filen max. fylde, for at websitet skal være hurtigt for
> brugeren at loade?

Det er jo et spørgsmål som er meget omdiskuteret blandt webdesignere. Der er
forskellige overvejelser der skal gøres; bl.a. hvem er målgruppen til dit
site. Hvis det primært er unge mennesker i DK, så kan man godt forvente at
de har høje hastigheder til nettet, hvorimod hvis du udgiver med henblik på
brugere i Indonesien, så skal sitet nok ikke være så tungt at danse med.
Test evt. på venner og bekendte ved forskellige hastigheder.

> Er det SWF-filens størrelse, som jeg skal tage udgangspunkt i?

Når du tester din flash-film ( ctrl + enter ) og trykker ctrl + B så får du
en bandwidth profiler der bla. giver dig oplysninger om hvor hurtigt dit
site er om at loade ved forskellige modem-hastigheder, samt hvor meget den
samlede filstørrelse er. Da du ikke skriver noget om hvorledes filen loades,
og om der henvises til eksterne filer, så må jeg gå ud fra at hele sitet
ligger i een swf-fil, så de oplysninger der kan findes der skulle kunne
hjælpe dig.

Prøv evt. selv at være lidt kritisk og sæt dig i brugerens sted. Hvor længe
ville du selv vente på at sitet åbner?!

Med venlig hilsen
Ricki

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-06-02 22:14

> Jeg har udarbejdet et komplet website i Flash.
> Hvor meget må filen max. fylde, for at websitet skal være hurtigt for
> brugeren at loade?

En gylden fingerregel er, at de færreste gider vente mere end 10 sekunder på
en side. Det vil sige, at din swf må fylde 40 KB, hvis du også vil have et
hurtigt site for dem med et 56K modem.

/Brian

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-06-02 23:03

>En gylden fingerregel er, at de færreste gider vente mere end 10 sekunder på
>en side. Det vil sige, at din swf må fylde 40 KB, hvis du også vil have et
>hurtigt site for dem med et 56K modem.

Husk på, at ventetiden kan blødes lidt op med bare en simpel
preloader, der f.eks. viser antal bytes loadet i forhold til totalen.

10 sek. med en blank skærm er en evighed for de fleste brugere, mens
15 eller endda 20 sek. med en preloader kan være acceptabelt, fordi
brugeren føler, at der "sker noget", så det ikke er spildtid...

mikkel

Kommentar
Fra : jep

Dato : 07-06-02 08:01

Hvor lang tid vil det tage brugere med et 56K modem at loade en fil på 210 KB. Min beregning siger 3,75 sek., men det kan da vist ikke passe :0)

Accepteret svar
Fra : kropsi

Modtaget 22 point
Dato : 11-06-02 01:58

>Hvor lang tid vil det tage brugere med et 56K modem at loade en fil på 210 KB. Min beregning siger 3,75 sek., men det kan da vist ikke passe :0)

Det vil være ca. 37,5 sek. i stedet for 3,75 sek. Dog skal du huske at brugeren bliver stresset faktisk efter 1 sek. han/hun venter på at der sker noget.

>Husk på, at ventetiden kan blødes lidt op med bare en simpel
preloader, der f.eks. viser antal bytes loadet i forhold til totalen.

Og hvis der er lidt tekst i din preloader, so vil brugeren også være lidt mere beskæftiget imens han/hun venter at siden blev loadet.

med venlig hilsen kropsi