/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Nedfryse ost?
Fra : Perege
Vist : 12966 gange
50 point
Dato : 30-05-04 11:45

Hej.

Jeg starter med at være i tvivl om det her er det rigtige sted at spørge. Men jeg prøver:
Kan man ikke nedfryse en skære-ost uden at den (når man tager den op af fryseren igen) næsten smuldrer fra hinanden?

Er der en med en god ide?

Ege

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-05-04 11:51

Frysning af ost
Det kan som hovedregel ikke anbefales at fryse ost. De fleste oste kan imidlertid godt fryses, men ostenes udvikling går i stå, og frysningen vil medføre en ofte betydelig kvalitetsforringelse. Endvidere risikerer man, at ostene kan smuldre efter optøning. Hvis man vælger at fryse ost, bør det ske i små stykker, og optøning skal ske langsomt, helst i køleskab

fra denne side http://www.ostehandlerne.dk/?id=80

Jeg tror ikke der er en god ide.

mvh ans

Kommentar
Fra : Hondaen

Dato : 30-05-04 13:18

Jeg synes, det virker ok at rive osten, fryse den og bruge den til gratinering mm - måske du kan gøre det i stedet, hvis det er fordi din ost er tæt på sidste holdbarhedsdato - jeg vil give ans ret i, at kvaliteten ellers forringes.

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 30-05-04 15:42

Hejsa

Om du kan fryse en ost, og så genbruge den afhænger af hvilken type ost der er tale om.

Skæreoste der max indeholder 20% fedt vil du normalt kunne fryse i op til 6 måneder og så genbruge uden problemer. Hvis der er mere end 20% fedt i, skal du ikke fryse den i mere end 3 måneder. Fede ost kan godt blive lidt kedelige af at blive frosset ned, hvor jeg vil anbefale at det du fryser ned, kan bruges til f.eks. burgere, pasta eller pizza, hvor det ikke kan smages overhovedet om osten har været frosset ned.

mvh
Henning

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 30-05-04 19:59

Hej du kan sagtens nedfryse oste, det være sig både skæreoste, som skimmeloste- Jeg har erfaring med at det er en god ide at fryse oste, som f.eks. skal sendes til export - har sendt flere hold oste til Grønland
Hvidskimmel oste klarer også fint nedfrysning - klart osten går i " stå ", men du undgår at smide god mad ud
mvh
krakgt

Kommentar
Fra : alexberg

Dato : 03-08-04 23:18

Jeg har set/hørt at man kan pakke osten ind i et fugtigt viskestykke inden nedfrysning. Kan det være rigtigt eller har jeg misforstået noget?

Alex
www.max30.dk

Kommentar
Fra : dragen_80

Dato : 25-02-05 11:52

Jeg er udannet slagter og har en del erfaring med ost hvis ost skal frysses ned så skør den i skiver og læg mellemlægspapir i mellem skiverne osten skal helst være en mellem lageret ost da det er fedet i osten der bliver ødelagt for højt fedt jo ringere kvalitet efter frysning HUsk at du kun Skal opbevare osten i fryseren i ca 14 dage for ellers bliver det som at tykke i et stykke knækbrød og det er jo ikke så læggert når det skal være blød

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 27-03-05 20:50

jeg fryser ofte ost, skær det i skiver, og tø dem op i køleskabet, så kan du ikke smaGE, DET HAR VÆRET FROSSET.