/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Grenformering af roser hvordan gør jeg?
Fra : Madsby
Vist : 2406 gange
100 point
Dato : 30-05-04 09:49

Vi er lidt "rose-gale". Og eksperimetrer med grenformering af roser. Nogle gange lykkes det at få dem til at slå rod, men bestemt ikke altid. Er der nogen som har en sikker metode?
det er ikke okulering, og heller ikke stiklingeformering vi mangler svar på.
Mvh Madsby

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 30-05-04 10:01

Jeg har også i fordums dage prøvet at grenformere roser - uden held. Siden har jeg fået at vide, at roseformering som ikke er okuleret på eks. en hybenrod, giver en alt for svagelig plante. Måske er der andre med bedre erfaring.

God søndag
anyway

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 110 point
Dato : 30-05-04 10:59

På denne side finder du den relevante information om formering : http://www.aigis.dk/mix/plntfrmrng.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 30-05-04 13:22

Jeg vil først tilstå at jeg ikke ved hvad forskellen er på stiklingsformering og grenformering?
Resten kender du selv-siger du. Så kender du vel også den eneste sikre metode til at formere roser? Det er jo rodformering, man tager ca 20 cm af roden og stikker i en poræs jord i oktober måned, det slår ikke fejl - den metode er da kun brugbar, til "rodægte" roser.Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 30-05-04 13:46

Godt link,molokyle.
Hilsen Keldd.

Godkendelse af svar
Fra : Madsby

Dato : 31-05-04 20:26

Tak for svaret molokyle. Der er en meget grundig information om mange ting i dit links. jeg havde måske håbet på nogle posetive erfaringer også.
mvh
madsby