/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvem kender en stor fed ulækker larve?
Fra : Madsby
Vist : 971 gange
100 point
Dato : 29-05-04 20:38

Jeg har sidste år lagt et lag barkflis ud i mit rosenbed. Nu er der nogle store fede bleggrå larver, ca. 5 -6 cm lange og ca. 1 cm. tykke som lever i flisen. Er der nogen som ved hvad det kan være. og som ved om de er farlige eller gør skade?
Mvh Madsby

Accepteret svar
Fra : Franksp

Modtaget 110 point
Dato : 29-05-04 20:55

Hej Madsby

Umiddelbart vil jeg tro det er oldenborrens larve. Dem har også selv i haven.

Ser de sådan ud?:

http://www.fugleognatur.dk/forum/show_message.asp?MessageID=1706&ForumID=10

Med venlig hilsen og god pinse

Franksp

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 29-05-04 21:01

Efter størrelsen at dømme kan det være ligustersværmerens larver, De gør sjældent stor skade, jeg ved ikke meget om dem. De må da leve af andet end liguster, jeg har set dem i ret stort tal, men de har aldrig gjort skade på min hæk. Vi må håbe at du er ligeså heldig!!
Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 29-05-04 21:09

Hej valde

Nej, nej, nej. En ligusterlarve er meget større. Grøn og efter min mening meget køn. Den lever ikke i jorden, men kun på ligusterplantens blade.

For en god ordens skyld, vil jeg vise dit et billed her. Gå lidt ned af siden, så kan du se den. Er den ikke køn?

http://www.kanonfotografen.dk/Dyre%20fotos.html

Mvh
Franksp

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-05-04 21:12
Kommentar
Fra : valde.

Dato : 29-05-04 21:21

Hej! franks.
Du har ret - den er enda meget køn og kålgrøn, jeg ved ikke hvad farve striberne på siden er, men køn er den da - den har jeg så ikke set i stort tal som jeg skrev!
Nyt forslag: Gåsebillelarver dem hører man da meget om i græsplæner! ?

Kommentar
Fra : Madsby

Dato : 29-05-04 21:26

Hej Franksp Tak for din respons.
Jeg tror også det er en oldenborrelarve når jeg har set billedet af den.
Det er i hvert fald ikke en ligusterlarve da den jo er grøn og helt anderledes.

Godkendelse af svar
Fra : Madsby

Dato : 29-05-04 21:28

Tak for svaret Franksp.
Du får point for svaret

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 29-05-04 21:32

Hej Valde

Striberne på siderne er lilla/violette. Derfor synes jeg den er køn. Jeg har selv ligusterhække på 2 sider af min grund, og har derfor altid ligustersværmerens larver.
mvh
Franksp