/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Tændrør dyre eller bilige, hvad vælger j~
Fra : Bragesvej
Vist : 2355 gange
50 point
Dato : 29-05-04 15:00

Hej, jeg skal købe tændrørtil min Previa du kan få nogen til 30 kr stk eller 100kr stk, men de kan så også køre 100000km
hvad er det der får dem til at holde så lang tid?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-05-04 15:04

Previa bruger de dyre, det er ikke så let at skifte tændrør i den bil.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-05-04 16:37

Du kan rolig købe de billige, feks. ved www.thansen.dk eller i et supermarked, blot skal de have den varmegrad der er foreskrevet til din motor.
VH Palle Hansen
NB: Tændrør i dag har en langt længere levetid end man sagde førhen.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 29-05-04 17:41

Hmm..Der må da være en forskel, når prisen svinger fra en 20 30 kr til over 100 ?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-05-04 18:05

Ja en lille forskel, de dyre kaldes platintændrør, og kan "måske" leve lidt længere, men når du kommer til service, udskiftes de jo alligevel, og for det andet er det jo ikke sikkert du beholder din bil, de næste 100000km, den kan brænde i morgen, eller blive stjålet, eller flække i motorblokken.
Og de andre kan også holde 100000km, men ser måske lidt mere "dårlige ud."
Og de dyre er ikke bedre end at en af dem kan stå af lige pludseligt.
Jeg syntes ikke de er mere værd. Og ingen tændrørsfabrikant vil levere noget der ikke dur, uanset hvor de købes.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-05-04 19:37

I din indstruktionsbog står præcis hvilke type tændrør din bil skal bruge.
Køb dem og lad prisen komme i anden række.
Læg mærke til at der kan være forskel på kørselsmønster (ræs/høj fart) og derfor
foreskrives måske to typer tændrør.
Emesen.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 29-05-04 20:40

Hej Bragesvej

Jeg kører selv med de dyre tændrør. De er anbefalet af mit værksted (Toyota) som jeg har meget tiltro til. Jeg tror ikke på, at de billige tændrør, er lige så gode som de dyre, og heller ikke på, at de kan køre 100.000 km.
Jeg har lige fået skiftet mine, for første gang, ved 110.000 km service. Ifølge værkføreren, fejlede di gamle ikke noget, men de skiftede dem, da det vil gi' en bedre kørselsøkonomi.

Mvh
Franksp

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 29-05-04 22:02

I min Toyota manauel står der: N.D. PKR 16R11 / NGK BKR 5EP 11

Er det to forskelige typer tændrør?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-05-04 23:24

Hvis de står som alternativ for hinanden er de ens.
Men står de ud for forskellige kørselsmønstre er det ene "varmt" og det andet "koldt"
Men da det ikke er samme mærke, er det svært at se.
Emesen.

Accepteret svar
Fra : reiffenstein

Modtaget 50 point
Dato : 30-05-04 00:06

Hej Brage.
Til en moderne højtydende motor kan det ikke anbefales at montere tændrør som ikke opfylder fabrikantens
specifikationer. Men det er jo ingen betingelse at du køber dem hos toyota det er sansynligvis der de er dyrest.

N.D. (Nippon Denso) forhandles f.eks. af ftz. Du kan udmærket vælge et andet fabrikat,det kræver blot at man
sammenligner i en tabel så man er sikker på at specifik. er de samme. Du kan jo også spørge hos Højer, men
medbring instruktionsbog så du får de rigtige.
hilsen Reiffenstein.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 30-05-04 11:43

Ok, men prisen på 35 eller 100kr deter lige meget, bare det er den type tændrør jeg skal bruge til min bil?

Kommentar
Fra : reiffenstein

Dato : 30-05-04 14:24

Hej
Det er det , bare specific. er de samme.

Reiffenstein

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 30-05-04 15:51

Tak for svaret reiffenstein.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 12-06-04 12:46

Ja det var så det, bilige eller dyre tændrør, motoren skal ud ved skift af tændrør, siger min ven som er udlært på toyota