/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Musemarkør
Fra : tej1957
Vist : 15793 gange
100 point
Dato : 29-05-04 13:00

Jeg har set en meget flot musemarkør, der når man flytter rundt med markøren på skrivebordet, er det et ur der kører i forskellige farver, hvor finder jeg en sådan på nettet?
tej1957

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-05-04 14:04

Det er indbygget i musesoftwaren, hvor du kan gå ind og lave forskellige markører og effekter, men det sluger en del resurser og kraft fra computeren, og anbefales normalt ikke.
En del spil, kan også være opsat, så "dit ur" altid er der, når spillet bruger markør/ur.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 29-05-04 17:34

Hej tej1957.
Her er et link hvor du gratis kan downloade et væld of forskellige musemarkører:
http://www.cursors.com/
...... der er mange sjove, men som Palle skriver, så vær klar over at det bruger en del resurser at lege med sådanne animerede sager.

mvh Benny

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-05-04 19:43

Spørg </molokyle> han har sådan en.
http://home20.inet.tele.dk/friheden/index_dk.html
Måske ved han hvor den kommer fra.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-05-04 19:47

På min comp vises ca. 60% (450 mhz)
Emesen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-05-04 21:03

Iexplorer viser 30% når den side er indlæst, og hvis jeg ryster musen stiger den til 60%, men det viser jo også man skal holde sig langt væk fra sjove musemarkører, ja for den sags skyld også så mange andre "sjove" ting.
Jeg vil i hvertfald ikke have brugt mine dyre prossesorkræfter til den slags ting.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 29-05-04 23:33

Man kan skifte markør f.eks. vha. CSS : http://www.w3schools.com/css/tryit.asp?filename=trycss_cursor

Cursor's finder man i Google ved at søge på *.cur filer.

Kildekode til uret ? ...kommer her :

Gem dette som en tekst fil og kald den "mousewatch.js" (Mærk koden af, kopiér og indsæt den i f.eks. notesblok = notepad.exe og gem som...) :

Kode
<!--
dCol='C0C0C0';//date colour.
fCol='C0C0C0';//face colour.
sCol='C0C0C0';//seconds colour.
mCol='C0C0C0';//minutes colour.
hCol='C0C0C0';//hours colour.
ClockHeight=40;
ClockWidth=40;
ClockFromMouseY=0;
ClockFromMouseX=100;
//Alter nothing below! Alignments will be lost!
d=new Array("SØNDAG","MANDAG","TIRSDAG","ONSDAG","TORSDAG","FREDAG","LØRDAG");
m=new Array("JANUAR","FEBRUAR","MARTS","APRIL","MAJ","JUNI","JULI","AUGUST","SEP TEMBER","OKTOBER","NOVEMBER","DECEMBER");
date=new Date();
day=date.getDate();
year=date.getYear();
if (year < 2000) year=year+1900;
TodaysDate=" "+d[date.getDay()]+" "+day+" "+m[date.getMonth()]+" "+year;
D=TodaysDate.split('');
H='...';
H=H.split('');
M='....';
M=M.split('');
S='.....';
S=S.split('');
Face='1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12';
font='Arial';
size=1;
speed=0.6;
ns=(document.layers);
ie=(document.all);
Face=Face.split(' ');
n=Face.length;
a=size*10;
ymouse=0;
xmouse=0;
scrll=0;
props="<font face="+font+" size="+size+" color="+fCol+"><B>";
props2="<font face="+font+" size="+size+" color="+dCol+"><B>";
Split=360/n;
Dsplit=360/D.length;
HandHeight=ClockHeight/4.5
HandWidth=ClockWidth/4.5
HandY=-7;
HandX=-2.5;
scrll=0;
step=0.06;
currStep=0;
y=new Array();x=new Array();Y=new Array();X=new Array();
for (i=0; i < n; i++){y[i]=0;x[i]=0;Y[i]=0;X[i]=0}
Dy=new Array();Dx=new Array();DY=new Array();DX=new Array();
for (i=0; i < D.length; i++){Dy[i]=0;Dx[i]=0;DY[i]=0;DX[i]=0}
if (ns){
for (i=0; i < D.length; i++)
document.write('<layer name="nsDate'+i+'" top=0 left=0 height='+a+' width='+a+'><center>'+props2+D[i]+'</font></center></layer>');
for (i=0; i < n; i++)
document.write('<layer name="nsFace'+i+'" top=0 left=0 height='+a+' width='+a+'><center>'+props+Face[i]+'</font></center></layer>');
for (i=0; i < S.length; i++)
document.write('<layer name=nsSeconds'+i+' top=0 left=0 width=15 height=15><font face=Arial size=3 color='+sCol+'><center><b>'+S[i]+'</b></center></font></layer>');
for (i=0; i < M.length; i++)
document.write('<layer name=nsMinutes'+i+' top=0 left=0 width=15 height=15><font face=Arial size=3 color='+mCol+'><center><b>'+M[i]+'</b></center></font></layer>');
for (i=0; i < H.length; i++)
document.write('<layer name=nsHours'+i+' top=0 left=0 width=15 height=15><font face=Arial size=3 color='+hCol+'><center><b>'+H[i]+'</b></center></font></layer>');
}
if (ie){
document.write('<div id="Od" style="position:absolute;top:0px;left:0px"><div style="position:relative">');
for (i=0; i < D.length; i++)
document.write('<div id="ieDate" style="position:absolute;top:0px;left:0;height:'+a+';width:'+a+';text-alig n:center">'+props2+D[i]+'</B></font></div>');
document.write('</div></div>');
document.write('<div id="Of" style="position:absolute;top:0px;left:0px"><div style="position:relative">');
for (i=0; i < n; i++)
document.write('<div id="ieFace" style="position:absolute;top:0px;left:0;height:'+a+';width:'+a+';text-alig n:center">'+props+Face[i]+'</B></font></div>');
document.write('</div></div>');
document.write('<div id="Oh" style="position:absolute;top:0px;left:0px"><div style="position:relative">');
for (i=0; i < H.length; i++)
document.write('<div id="ieHours" style="position:absolute;width:16px;height:16px;font-family:Arial;font-siz e:16px;color:'+hCol+';text-align:center;font-weight:bold">'+H[i]+'</div>') ;
document.write('</div></div>');
document.write('<div id="Om" style="position:absolute;top:0px;left:0px"><div style="position:relative">');
for (i=0; i < M.length; i++)
document.write('<div id="ieMinutes" style="position:absolute;width:16px;height:16px;font-family:Arial;font-siz e:16px;color:'+mCol+';text-align:center;font-weight:bold">'+M[i]+'</div>') ;
document.write('</div></div>')
document.write('<div id="Os" style="position:absolute;top:0px;left:0px"><div style="position:relative">');
for (i=0; i < S.length; i++)
document.write('<div id="ieSeconds" style="position:absolute;width:16px;height:16px;font-family:Arial;font-siz e:16px;color:'+sCol+';text-align:center;font-weight:bold">'+S[i]+'</div>') ;
document.write('</div></div>')
}
(ns)?window.captureEvents(Event.MOUSEMOVE):0;
function Mouse(evnt){
ymouse = (ns)?evnt.pageY+ClockFromMouseY-(window.pageYOffset):event.y+ClockFromMous eY;
xmouse = (ns)?evnt.pageX+ClockFromMouseX:event.x+ClockFromMouseX;
}
(ns)?window.onMouseMove=Mouse:document.onmousemove=Mouse;
function ClockAndAssign(){
time = new Date ();
secs = time.getSeconds();
sec = -1.57 + Math.PI * secs/30;
mins = time.getMinutes();
min = -1.57 + Math.PI * mins/30;
hr = time.getHours();
hrs = -1.575 + Math.PI * hr/6+Math.PI*parseInt(time.getMinutes())/360;
if (ie){
Od.style.top=window.document.body.scrollTop;
Of.style.top=window.document.body.scrollTop;
Oh.style.top=window.document.body.scrollTop;
Om.style.top=window.document.body.scrollTop;
Os.style.top=window.document.body.scrollTop;
}
for (i=0; i < n; i++){
var F=(ns)?document.layers['nsFace'+i]:ieFace[i].style;
F.top=y[i] + ClockHeight*Math.sin(-1.0471 + i*Split*Math.PI/180)+scrll;
F.left=x[i] + ClockWidth*Math.cos(-1.0471 + i*Split*Math.PI/180);
}
for (i=0; i < H.length; i++){
var HL=(ns)?document.layers['nsHours'+i]:ieHours[i].style;
HL.top=y[i]+HandY+(i*HandHeight)*Math.sin(hrs)+scrll;
HL.left=x[i]+HandX+(i*HandWidth)*Math.cos(hrs);
}
for (i=0; i < M.length; i++){
var ML=(ns)?document.layers['nsMinutes'+i]:ieMinutes[i].style;
ML.top=y[i]+HandY+(i*HandHeight)*Math.sin(min)+scrll;
ML.left=x[i]+HandX+(i*HandWidth)*Math.cos(min);
}
for (i=0; i < S.length; i++){
var SL=(ns)?document.layers['nsSeconds'+i]:ieSeconds[i].style;
SL.top=y[i]+HandY+(i*HandHeight)*Math.sin(sec)+scrll;
SL.left=x[i]+HandX+(i*HandWidth)*Math.cos(sec);
}
for (i=0; i < D.length; i++){
var DL=(ns)?document.layers['nsDate'+i]:ieDate[i].style;
DL.top=Dy[i] + ClockHeight*1.5*Math.sin(currStep+i*Dsplit*Math.PI/180)+scrll;
DL.left=Dx[i] + ClockWidth*1.5*Math.cos(currStep+i*Dsplit*Math.PI/180);
}
currStep-=step;
}
function Delay(){
scrll=(ns)?window.pageYOffset:0;
Dy[0]=Math.round(DY[0]+=((ymouse)-DY[0])*speed);
Dx[0]=Math.round(DX[0]+=((xmouse)-DX[0])*speed);
for (i=1; i < D.length; i++){
Dy[i]=Math.round(DY[i]+=(Dy[i-1]-DY[i])*speed);
Dx[i]=Math.round(DX[i]+=(Dx[i-1]-DX[i])*speed);
}
y[0]=Math.round(Y[0]+=((ymouse)-Y[0])*speed);
x[0]=Math.round(X[0]+=((xmouse)-X[0])*speed);
for (i=1; i < n; i++){
y[i]=Math.round(Y[i]+=(y[i-1]-Y[i])*speed);
x[i]=Math.round(X[i]+=(x[i-1]-X[i])*speed);
}
ClockAndAssign();
setTimeout('Delay()',20);
}
if (ns||ie)window.onload=Delay;
-->

...indkludér så "mousewatch.js" i html dokumentet's <body> ... <//body> således :

Kode
<script type="text/javascript" src="mousewatch.js"></script>

Fartverne ændrer du i linjerne i mousewatch.js :

Kode
dCol='C0C0C0';//date colour.
fCol='C0C0C0';//face colour.
sCol='C0C0C0';//seconds colour.
mCol='C0C0C0';//minutes colour.
hCol='C0C0C0';//hours colour

De 'web-sikre' farver kan du se her : http://www.w3schools.com/html/html_colors.asp

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tej1957

Dato : 30-05-04 08:09

Jamen hold da kælderdøren lukket for helbredets skyld, tak for alle jeres svar.
Jeg ville egentlig kun have min nysgerrighed stillet.
Så jeg sender jer alle hermed en stor tak for hjælpen.

tej1957

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-05-04 10:09

Hvis du mener du har fået svar, så skal du huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at klikke på accepter ude til højre for det svar du syntes.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : tej1957

Dato : 30-05-04 10:16

Tak for svaret molokyle.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-05-04 10:23

tej1957 -> Hvis du synes du har fået svar på dit spørgsmål bør du accepterer en af kommentarende som svar. Dette gør du ved at klikke på : [Accepter svar] til højre over den kommentar du fandt hjalp dig bedst på vej.

Mht. til CSS og cursor'e kræver det absolut ingen extra resurcer at skifte den ud med en anden type. Det er jo blot en handle til et stykke grafik. Man skifter cursor i et element ved at angive :

Kode
cursor: url(MIN_CURSOR.cur);

MIN_CURSOR.cur skal selvfølgelig være en gyldig *.cur fil.

Vil du f.eks skifte cursor hver gang du kører markøren over et <p> .. </p> element, kan du i din <head> ... </head> indstætte :

Kode
<style>
<!--
p.marker
{
cursor: url(MIN_CURSOR.cur)
}
-->
</style>

I det <p> element i <body> ... </body> hvor cursoren skal skifte skriver du :

Kode
<p class="marker">
.
</p>

Ovenstående kræver NUL ekstra resourcer

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-05-04 10:26

UPS... jeg sad og snøvlede meden du gav mig point ....undskyld

..men tak for dem

</MOLOKYLE>