/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Obligationer..Et godt råd?
Fra : OleP
Vist : 1687 gange
100 point
Dato : 28-05-04 21:52

Der står 30.000 på en konto..og de kan først hæves om 7 år...kan det betale sig at sætte dem i obligationer...og hvilke?..er der nogen der har nogle gode råd?...
Hilsen Michella 18 år

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 28-05-04 22:04

Man kan komme morderlig til skade, hvis man giver forkerte råd.

Jeg kan dog sige, at jeg har nogle obligationer i Nordea Invest, som gav en rente i år på 12%. Sidste år gav de ca. 10%, så det er med en sandsynlighed jeg kan anbefale dem.

Ingen ved dog hvad verden vil bringe, og om de holder de store renter, men hvis du måtte være interesseret, vil jeg gerne bringe dig nogle flere oplysninger, evt. via mail.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 28-05-04 22:22

undskyld jeg spørger - men hvis pengene først kan hæves om 7 år - så kan man vel heller ikke investere dem i obligationer nu - eller hva'?
jeg spørger kun af nysgerrighed.
mvh ahtn.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-05-04 22:24

At investere er ikke at hæve pengene.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-05-04 22:26

For min del er det kun aktier.

Kommentar
Fra : Timberlake

Dato : 28-05-04 22:29

Jeg kan kan anbefale dig at spille på odds, hvis du vil have udbytte

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 28-05-04 23:03

der er 3 typer obligationer:
- statsobligationer - lav risiko, lavt afkast
- realkreditobligatiner - mellem risiko, mellem afkast
- erhvervsobligationer - høj risiko, højt afkast

Erhvervsobligationer anbefales ikke til private investorer på grund af risikoen.
30.000 er for lidt til at investere i realkreditobligationer, da der vil være en masse besvær med re-investering af den kvartalsvise udtrækning.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 28-05-04 23:09

ahtn
Det kommer helt an på hvordan pengene er bundet.

Teil
Jeg ville som aktierne går op og ned, nok ikke anbefale aktier. I øvrigt er det kun meget få selskaber der giver et rimeligt udbytte, eksempelvis "Danske Bank".

Timberlake
Ja, hvis man er heldig. Så foretrækker jeg nu obligationerne til 10-12 % i stedet for.

ellebye

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 28-05-04 23:14

Paulus1

Du glemte lige investobligationerne, som er sammensat af forskellige typer netop for at sprede risikoen.

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 28-05-04 23:47

okay - lige lidt udenfor tråden - jeg har selv lidt på kistebunden som jeg godt vil investere på den sikreste måde.
men jeg opretter et spørgsmål om det senere.
mvh ahtn.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 29-05-04 00:10

Normalt er jeg imod investeringsforeninger, da for meget af afkastet går til administration.

Men i dit tilfælde ville jeg nok alligevel vælge en obligationsbaseret investeringsforening, som fx. Danske Invest Dannebrog.
Dermed slipper du for al administrationen ved geninvestering af udtrukne obligationer.

Et alternativ er selv at investere i aktier i stedet, men en sum på 30.000 er ikke nok til at opnå en ordentlig risikospredning, og kan derfor ikke anbefales.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 29-05-04 00:27

Er der noger der kan hamle op med sådan et afkast??

http://www.ellebyes.dk/prov1.htm

ellebye

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 29-05-04 00:46

udbetalt udbytte har som sådant intet at gøre med investeringens afkast.
afkastet er sammensat af udbytte+kursudvikling.

Ellebye, jeg tjekkede din Nordea Invest High Yield Bonds... det ser ud til at den har haft et enkelt godt år efter nogle dårlige år. Du kan ikke forvente et afkast i den størrelsesorden i en længere årrække.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 29-05-04 01:03

Så fortæl mig lige udbyttet fra sidste år??

Jeg ved det godt.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 29-05-04 01:26

Når Paulus1, har du fundet ud af afkastet sidste år ??

ellebye

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 29-05-04 11:21

Jeg var gået i seng, så jeg så ikke dit spørgsmål:

Nordea Invest High Yield Bonds:
afkast målt på indre værdi:
2003: 21,4%
2002: -2,2%
2001: -3,9%

Udbytte i DKK pr andel:

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 29-05-04 11:39

Helt i orden Paulus1, jeg er også noget af en "natteravn".

Ser man på afkastet over en 4-årig periode, så vil jeg nok påstulere en god forrentning af en investering.

Men rigtigt, jeg ønsker som jeg skrev i starten, ikke at råde direkte hvad spørgeren skal satse på, hertil er markedet for tiden alt for ustabilt, og hvad der kan være en "sandhed" i dag kan være forældet i morgen.

Jeg tror blot ikke på, at vi kommer op på rentesatser som i starten af 80-erne, med udlånrenter på op til 18-20 %, de tider er forbi. Så set med en kort horisont vil renten stige, måske mellem 1-3 % men aktieniveauet set indenfor en 7-årig periode, kan jeg slet ikke spå om.
Jo man kan tjene penge ved at handle online og meget kortfristet, men her skal man også være forsigtig og sætte sig grundig ind i alle markedsforhold, så kan man godt "tjene penge".

Men sluttelig, hvis man skal spille meget sikkert, så er det 30-årig real-obligationer, så kender man i det mindste sit afkast.

ellebye

Kommentar
Fra : Wizardz

Dato : 28-06-04 11:06

Hejsa..

Husk lige at der jo er udbytteskat på renterne !! så de 10-12 % holder ikke helt .. ihvertfald når der skal regnes med effektivt afkast.

hilsen

Wizards

Kommentar
Fra : s_v_u

Dato : 03-07-04 23:10

Hei

Jeg har et godt råd. Du skal gå til jyske bank og købe nogle oblikationer der hedder "nye oblikationer". Du kan bare spørge dernede. De er meget flinke til at hjælpe. Jeg har selv købt for 13000 kr oblikationer og jeg fik 1700 kr udbetalt på et år. Det du kan gøre for at regne det ud er at:
30000/145= 206,8966 145=kurs
206,8966*19,25= 3982,75 19,25=udbytte

Det vil sige at du kan få 3982,75 på et år.
Og det binder dig kun 3 år. Så kan du altid gøre noget andet bagefter hvis du vil det.

Hilsen s_v_u

Kommentar
Fra : OleP

Dato : 06-07-04 22:21

Hej
Det lyder fristende,det den sidste har skrevet,men jeg er ikke sikker på at det kan lade sig gøre..pengene står i Danske bank så jeg ved ikke om man kun kan købe gennem dem..(det undersøger jeg!)
Tak for alle jeres svar
Hilsen Michella

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 100 point
Dato : 06-07-04 23:19

Men husk lige at der skal betales skat af udbyttet.

Det vil nok være klogt, at tage en snak med en bankrådgiver, inden du kaster dig ud i noget. Som de obligationer jeg tidligere nævnte, er disse også konjektur-afhængig, hvilket vil sige, at udbyttet sagtens kan varierer fra år til år, så selv om de har givet et godt udbytte et år, er det absolut ikke sikkert de gør det næste år.

I øvrigt er renterne så småt på vej opad hvilket vil sige at kurserne er på vej nedad, og der er en potieltel risiko, at du vil miste penge den dag du sælger obligationerne.

Det er pokkers svært at give et entydigt råd, specielt med små investeringer, hvor man ikke har muligheden for at sprede risikoen ved at købe forskellige typer obligatione op.

mvh
ellebye

Godkendelse af svar
Fra : OleP

Dato : 13-09-04 22:13

Tak for svaret ellebye.