/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
CD-Rom problemer
Fra : cumano
Vist : 708 gange
100 point
Dato : 05-06-02 21:00

Jeg har et problem med mit CD-Rom drev. Når jeg prøver at læse filerne på en CD fra det kommer følgende fejlmeddelse:
"D:\ er ikke tilgængelig.
Forkert funktion."
Hvis jeg læser CD'en fra mit E-drev (Brænder) er der ingen problemer og jeg kan sagtens læse filerne på CD'en

Problemet opstår kun hvis jeg prøver at læse hvilke filer der er på CD'en. Jeg kan f.eks. godt spille spil med cd'en i D-drevet.

Jeg har Windows XP pro.

Hjælp!!

MVH
Cumano

Accepteret svar
Fra : zonker

Modtaget 110 point
Dato : 05-06-02 21:09

en fjernelse af CD-ROm drevet i enhedshåndteringen og genstart af maskinen burde løse dit problem....

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-06-02 20:16

"cumano" <cumano.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:m7tL8.18477$N46.851013@news010.worldonline.dk...
> Jeg har et problem med mit CD-Rom drev. Når jeg prøver at læse filerne
> på en CD fra det kommer følgende fejlmeddelse:
> "D:\ er ikke tilgængelig.
> Forkert funktion."
> Hvis jeg læser CD'en fra mit E-drev (Brænder) er der ingen problemer og
> jeg kan sagtens læse filerne på CD'en
>
> Problemet opstår kun hvis jeg prøver at læse hvilke filer der er på
> CD'en. Jeg kan f.eks. godt spille spil med cd'en i D-drevet.
>
> Jeg har Windows XP pro.
>
Prøv at brænde en kopi af cd.en og se så, om det andet drev kan læse dem.
Jeg har set brændte cd.er, som efter en lang årrække og megen brug,
pludselig ikke kunne læses i alm. cdrom drev, men brænderdrevet kunne godt,
hvorfor der blot blev lavet en ny kopi, som så igen kunne læses i alle drev.

Kurt

Kommentar
Fra : summer

Dato : 05-06-02 22:36

Så vidt jeg husker laver XP automatisk autodetect af de forskellige drev i Bios??
Sluk helt for din pc også strømtilførslen. Prøv så at tage IDE stikket ud af dit cd-rom drev og genstart. Sluk så igen og sæt IDE stikke i igen og genstart. Er der stadig ingen liv, kan det være dit drev eller IDE stik der er defekt. Du kan jo nemt konstatere om det er IDE stikket. Lån evt. midlertidig et IDE stik fra et af dine IDE-kabler, evt. fra din brænder hvis du ikke har nogen ledig. Så kan du få afklaret om det er stikket eller drevet.
mvh
summer

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 05-06-02 23:43

Jeg har af og til samme problem med mit CD-rom drev, men jeg har fundet ud af at det skyldes at jeg ikke har fået færdiglukket mine cd-ere, men kun har lukket den enkelte session.
Synes måske mærkeligt, men sådan fungerer mit gamle cd-rom drev.

mvh
Catbody

Kommentar
Fra : briani

Dato : 06-06-02 11:00

En tanke
Har lidt svært ved at se at det formodet svar fra Zonker
kan bruges til noget
det er jo ikke drevet der er noget galt med
da den jo godt kan bruges til spil
prøv istedet at lave en kopi af cd
så tror jeg den virker i begge drev
MVH Brian

Kommentar
Fra : summer

Dato : 06-06-02 12:21

Ups, havde ikke set han kunne spille spil :(

Kommentar
Fra : cumano

Dato : 08-06-02 22:11

zonkers svar var faktisk svaret!!!
så nu virker det perfekt..