/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hendrich/Henrik von Achen
Fra : aagg
Vist : 839 gange
200 point
Dato : 05-06-02 20:07

Hendrich von Achen, guldsmed, gift i Roskilde Domsogn 13.12.1743 med Anna Hansdatter Ballerup og far til Henrik Michael Achen, sognepræst i Odense. Her går jeg i stå med denne linie for begges vedkommende. Ligger nogen inde med oplysninger om disse to, vil jeg være meget glad for at få dem. Der er vel formentligt forbindelse til von Achen familien i Aalborg mm i Jylland, som også havde guldsmede i familien. venlig hilsen i spændt forventning -
Aage Gjøe Geleff

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 200 point
Dato : 11-06-02 12:28

> Hendrich von Achen, guldsmed,

Så hudt jeg visker er der små biografier over guld- og sølvsmede i
opslagsbogen om mesterstempler. Spørg på biblioteket.

> gift i Roskilde Domsogn 13.12.1743 med
> Anna Hansdatter Ballerup og far til Henrik Michael Achen, sognepræst i
> Odense.

Hun kunne måske være datter af en præst der hedder Hans Ballerup? Prøv
at slå op i Wiberg og se om der findes sådan een.

Er der mon ikke en borgerskabsprotokol for Roskilde, hvor du kan se
hvornår han tog borgerskab, og evt hvor han kom fra? Spørg Roskildes
lokalarkiv.

> Der er vel formentligt forbindelse til von Achen familien i
> Aalborg mm i Jylland, som også havde guldsmede i familien.

Er von Achen en adelsslægt? Hvis de er naturaliseret (optaget i dansk
adel) kan de findes i Danmarks Adels Aarbog. Hvis ikke kan de evt være
i bogen 'Den ikke-naturaliserede adel'

De bedste hilsner
Steen Thomsen

=============================================================
Steen Thomsen http://www.danbbs.dk/~stst/
Frederikssundsvej 128 H st-th
DK 2700 Brønshøj
Danmark
Tlf: +45 3880 0202 steenthomsen@danbbs.dk
=============================================================

Kommentar
Fra : Carlslund

Dato : 14-06-02 10:57

Henrich von Achen.......von er jo en gammel betegnelse for "fra" men lad det hvile. jeg har på DDA fundet en Henrich Edvard Achen FT 1845 som 33 år født i Bogense boende i Saaby sogn, Voldborg herrede, Roskilde amt. nærmere betegnet på skolen i Vester Saaby. Det kunne tænkes at det var efterkommere efter din Henrich von Achen, da navne tit går igen i familien og hvis det er ud af en præsteslægt tit falder over på en skolelærer. Moderen til Henrich E. Achen er Kirstine Marie Røring H??? Achen født Plaem??? i Tømmerby sogn, Thisted amt, hun er i 1845 54 år og skolelærerenke.....Måske kunne dette hjælpe dig. der er ialt 7 træf på DDA i Roskilde amt, så kik evt. der forbi.

Godkendelse af svar
Fra : aagg

Dato : 15-06-02 01:01

Tak for svaret Steen Thomsen.
Tak for dine rigtigt gode forslag, som jeg så vil prøve at forfølge. Der skulle nok være noget at hente der. Nybegynder i kunsten, som jeg er, tager det jo nok lidt tid at blive dreven.
Venlig hilsen
Aage Gjøe Geleff

Kommentar
Fra : Johnm

Dato : 02-11-02 21:51

Jeg kan desværre ikke hjælpe med oplysninger om guldsmeden, men sønnen Henrich Michael Achen blev ifølge mine notater født 15. januar 1745 i Roskilde og døde som sognepræst i Odense (Hans) 13. december 1798 - men det var vel ikke en nyhed? Han blev gift 17. juni 1778 med Lovise Margrethe Neuspitzer, født 1. februar 1759, død 12. maj 1837 (datter af Christian Neuspitzer og Maria Margrethe Regelsen). De havde i hvert fald en datter Anna Margrethe Achen, født 6. februar 1784 i Odense, død 2. maj 1822, som 28. august 1805 blev gift med læge Henrik Smith, født 23. september 1779, død 19. december 1842 (søn af Henrik Smith og Anna Elisabeth Jensen).

Venlig hilsen
John Møller