/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Informationer til 9 kl afgangsprøve
Fra : bilfeldt
Vist : 492 gange
100 point
Dato : 27-05-04 22:08

Hej.

Jeg skal snart til afgangsprøve (9 kl) i fysik/kemi. Få at få gode karaktere er det en god idé at have nogle informationer som vi ikke har lært i skolen. Jeg søger selv lidt rundt på nette, og er da også kommet på nogle få ting, men jeg søger - delvist desperat - efter flere nyttinge informationer.

De skal gerne omhandle:

Magnetisme
El
Syrer, baser og salte
Atomfysik

mange tak...

Mvh
Anders

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-05-04 22:10

Hvad Anders, dine skolebøger. At læse dem eller her.
Kan det ikke være lige fedt.
Tænk hvis du får nogle forkerte oplysninger her.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 27-05-04 22:11

Nu ved vi jo ikke hvilke informationer du har fået i skolen

Kommentar
Fra : bilfeldt

Dato : 27-05-04 22:16

He he, det er klart.. Nej, jeg er igang med bøgerne, men informationer, som er nyere end bøger fra 88-92 ville hjælpe.. Det er bare ting som man ikke lige normalt lærer i folkeskolen..

Tak..

Kommentar
Fra : SonjaAS

Dato : 27-05-04 22:25

Prøv at kigge på denne side, om ikke der er noget du kan bruge her:

http://www.duda.dk/Grundfag/Fysik___kemi/fysik___kemi.html

er også god til andre fag, se her:

http://www.duda.dk/

mvh
Sonja

Kommentar
Fra : Hexia

Dato : 27-05-04 22:33

Når en brusetablet som f. eks. Treo (mod hovedpine) kommes i vand, sker der en syre/basereaktion. Det samme gælder når man kommer bagepulver i dej. Begge indeholder natriumhydrogencarbonat (NaHCO3) og en fast syre.

HA(aq)+HCO3-(aq) "giver" A-(aq)+H2CO3 (aq) (HA er en syre)

H2CO3 er et ustabilt stof og vil spaltes til vand og kulsyre:

H2CO3 (aq) "giver" H2O (l) + CO2 (aq)

Det er den dannede kulsyre, der giver bruset samt får dej til at hæve.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 27-05-04 22:39

Nu er det jo ikke sådan at de fysiske love har ændret sig nævneværdigt

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 28-05-04 08:57

Helt enig med Better H20SCO er stadig en vandcykel

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 28-05-04 08:58

NB: og for den skarpsindige, så skulle det være H2OSCO

Kommentar
Fra : bilfeldt

Dato : 28-05-04 16:23

He he, humor

Men faktisk har fysikkens love ændret sig. Jeg har lige skrevt årsopgave om tidsrejse og rumtiden. og der er noget der har ændret sig!

Men kom nu, er der ikke nogle der har nogle gode ting? Jeg skal op på onsdag!

Mange tak..

Kommentar
Fra : Deigaard

Dato : 01-06-04 17:00

Hej Anders...

Jeg er virkelig skod til fysik, jeg har faktisk aldrig hørt efter i en eneste time... men i Fredags var jeg oppe, og jeg gik derfra med et 9-tal... en pæn karakter, efter at jeg aldrig har hørt efter.... Det jeg vil sige er bare, at hvis du har fulgt bare sådan lidt med, skulle det ikke være helt umuligt at få over mig... men held og lykke ihvertfald