/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
hjælp til rifle og jagtgrunde
Fra : tom34
Vist : 1065 gange
400 point
Dato : 27-05-04 20:47

Hejsa
som ny (grøn) jæger vil jeg bede i andre jæger som har en del års erfaring inde for det område om jeres hjælp,
og hjæpen er jeres mening om et vald til en rifle. For jeg kan ikke rigtig finde hovde og hale i hvad der er best til sådan en kal som mig, jeg har været rundt omkring i nogle jagtbutiker for at for et udvald, det var også fint nok men hvad skal jeg gå efter, skal det være sako - sauer - remington- schultz & larsen - tikka osv eller hvad sider i som har forstand på det og som gå med en eller andre mærker på skulleren når i er på jagt. Og skal det være kaliber 6,5 X 55 eller 30,06- 308, har jeg ret i af hvis jeg tager en 30,06 så er man dækket ind til det meste rifle jagt på store dyr så som krondyr og vidtsvin mm.
Hvor er der så til at finde jagtrunde til en rimelig pris omkring vejle Amt eller måske ardre steder, de steder jeg har set på er for det første meget dyre op til 50000 og mere enda nå så okey nogle er så knap så vilde ca 12000 til 15000 men de er så laaaangt væk fra Horsens,
Håber meget at i vil hjælpe sådan en ny jæger med mod på næsten alt men som bare er i tvivl om nogle ting
MVH Tom34
Alle forslag er velkommen bare de er vel ment

Kommentar
Fra : Rexon

Dato : 27-05-04 21:01

kan du ikke bare købe verdens kraftigste sniper (barret) også se hvor meget kanin der er tilbage:D hehe ej sorry kunne ikke lade vær :P

>>Rexon<<

Accepteret svar
Fra : SEPPE

Modtaget 410 point
Dato : 27-05-04 21:28

Hej Tom.

Her er lidt at kigge på:

I det følgende finder Du 12 gode råd , der ruster Dig til køb af riffel.
1.- Gør Dig klart, hvad riflen må koste, men husk at Du
---.får hvad Du betaler for.
2. -Det er meget vigtigt at vælge en kikkert af god
---.kvalitet. Det er som regel, fugt der ødelægger en
---.kikkert og ikke slag og stød, derfor skal kikkerten
---.være vandtæt. Det er vigtigt, at der er en lang
---.garantiperiode på kikkerten, mindst 10 år.
---.Du kan med fordel købe en brugt tysk eller østrigsk
---.kikkert.
3.- En velegnet kikkert til danske forhold kan være
---.1,5-6 x 42. Denne vil også kunne anvendes til det
---.meste jagt i udlandet.
4. -Kikkertmontagen skal være af god kvalitet.
---.Ved skudafgivelse bliver montagen udsat for meget
---.hårde belastninger. De fleste problemer med
---.præcisionen under indskydning skyldes fejl ved
---.montagen.
5. -Det er ikke alle montager, der er lige lette at
---.montere. Du skal derfor sikre Dig, at det er en
---.bøssemager, der har monteret kikkert og montage og
---.ikke ekspedienten, der har skruet den på ude i
---.baglokalet.
6. -Når kikkerten er monteret, skal den sidde lige.
---.Afstanden fra øjet til kikkerten finder Du ved lægge
---.riflen til kinden. Når Du har fuldt syn gennem
---.kikkerten uden at flytte hovedet, er afstanden
---.korrekt.
7. -De fleste rifler kan med den rette ammunition sætte
---.tre skud indenfor en femkrone.
8. -Når du står i forretningen - eller hvor Du nu handler -
---.skal Du prøve aftrækket på riflen. Det skal gå jævnt
---.og ikke i ryk, hvis ikke skal det udbedres inden Du
---.køber riflen.
9. -Sikringen skal være lydløs og kunne betjenes, når Du
---.har hånden på pistolskæftet.
10. Bundstykket skal gå jævnt, og kunne fører patronen
---.(også den sidste) op i kammeret hver gang.
11. Du skal sikre dig at længden på skæftet passer til dig.
12. Du kan med fordel købe en brugt riffel af god
---.kvalitet, frem for en ny af tvivlsom oprindelse.

Kommentar
Fra : SEPPE

Dato : 27-05-04 21:40

Tag til Østjydsk Våbenhandel i Hedensted, der kan de hjælpe med at finde den rigtige riffel til dig, brugt eller ny. Med hensyn til jagt, kan du evt. indrykke annoncer i enten jagtbladet eller lokalposten, gulgratis, dba mv. Ellers kan du køre rundt til diverse gårde i dit lokalområde, og spørge om du kan leje noget jord af dem, sikkert bare ikke så nemt som sagt.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 28-05-04 07:36

Hej Tom
Jamen te'løk' med jagtegnet
Seppe's 12 bud er slet ikke så tosset, men pengepungen bestemmer vel også en del. En jagtriffel og et godt kikkertsigte (wide-wing) er en investering, men det er en smagssag. Selv havde jeg en Sako 308 og det var en god all-around riffel.
Du må ind og snakke med forhandlerne, men få dig nu et stykke jagt først, ellers har du ikke noget at bruge en jagtriffel til.
* http://www.huntershouse.dk/ direkte til jagt http://www.huntershouse.dk/vaaben/index.htm
* http://www.dba.dk/asp/Soegning/soegning.asp?RubrikId=341
* http://www.bossemageren.dk/
* http://www.vildt-jagt.dk/
* http://www.jaegerforbundet.dk/1
* http://www.skovognatur.dk/forside/
Hygge...
Søren

Godkendelse af svar
Fra : tom34

Dato : 30-05-04 11:23

Tak for svaret SEPPE.
fik talt med Jens fra østjysk en rar fyr med men et rigtig godt kenskab til våben, har nok ikke haft biksen siden 1977 for ingen ting, der fik han en ny kunde
MVH Tom34

Kommentar
Fra : SEPPE

Dato : 30-05-04 12:13

Det var godt, selv tak og held og lykke