/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
XT550 mister trækkraft over 5000 rpm
Fra : bne
Vist : 632 gange
300 point
Dato : 27-05-04 18:09

Hvad gør man ved en XT550 (årgang 83), der mister trækkraft over 5000 omdrejninger ?
Den har fået ny CDI-box, tændrør er ok, karburator er ok, 'tændingssensorer' (de 2 spoler til at avancere tændinge) er målt ok..........

Kommentar
Fra : xt600e

Dato : 27-05-04 20:15

Hvad med åndedrættet ?
Luftfilterkasse og udstødning - er det det originale ?
Hvis ikke - skal du måske dysse om?
Se på farven på tændrøret .- om den får luft og benz. i rette blanding.
Xt600e

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 27-05-04 22:09

Det er muligt du har fået målt karb til at være ok, men det lyder umiskendeligt til at den får for lidt benzin. Hvis den accellererer fint op til de 5000 og så ikke vil mere er det et tegn på at din hoveddyse giver for lidt. Det passer med at du ca. når op i karb'ens sidste fjerdedel af ydelse ved disse omdr. Jeg har lige haft det samme "fænomen" på min gamle Bonneville 650. Nye hoveddyser hjalp så den ydede normalt igen. Nu har din jo kun en karb så prøv dette i første omgang.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : bne

Dato : 12-07-04 09:19

Mit spørgsmål blev stillet efter en prøvetur - og på trods af problemet blev maskinen købt............
Så nu har jeg haft lidt mere tid til at forskei problemet - det er nærmere 'udsættere' maskinen laver, end det er decideret nedgang i trækkraft ;-(

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 12-07-04 11:21

Hvis du har fået fat i en (værksteds)manual så læs hvad netop din model kan have at "nøkker" på det punkt. Når den laver udsættere kan det sagtens være et udslag af for "lidt føde". Når din CDI box er skiftet burde det ikke være på det punkt fejlen skal findes?!

Mvh
palle

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 12-07-04 17:06

Har du kontroleret benzinfilteret/filtrene? Er det "papirfilter" kunne du prøve at skifte det, for noget tyder på, at der nok er gennemløb, men altså for lidt til høje omdrejninger. Husk, at der i reglen også er ét i selve tanken i forbindelse med benzinhanen.

Held og lykke

H-J

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-07-04 12:08

hjkofoed, jeg kan godt lide din kommentar, der viser,at man ikke altid tænker over at sådan en dum ting som et filter i benzinhanen kan være skyld i problemet.
Jeg har en anden teori, som nogen også nok vil more sig over, men da jeg selv har haft problemet med min Suzuki ved jeg det er muligt. Det var simpelthen dækslet på tanken, der lukkede så tæt, at når motoren rigtig skulle arbejde,ja så kunne benzinen ikke følge med på grund af det lille vacuum der blev i tanken.

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 300 point
Dato : 13-07-04 12:38

Ja dova den har jeg også prøvet engang vi skulle på træf i Norge. Den kørte fint de første 50 km og døde så. Det viste sig at min tanktaske "lukkede" for det lille hul ned til tanken så den sugede vakum og dermed ingen benzin ned til karb'sene.

Til bne: jeg tror det måske kan være din karb. som jo er en dobbeltkarb på din model. Når du åbner for for det næste spjæld i karb'en passer det jo så med at den ikke leverer den mængde benzin den skal have over 5000 omdr./min. men den kan godt køre alligevel på det ene spjæld. Prøv at afmont. karb'en og check/rens den godt igennem på begge spjæld....især dyserne skal have en "tur for lopper"

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 14-07-04 03:17

Tak dova, tænkte på det, men gik fra det igen, da det reagerer langsommere og ikke forsvinder så snart omdr, kommer ned igen, men mon ikke det er Palle, der rammer plet med sin dobbeltkarb.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 01-09-04 17:28

hej bne, hvad med at lukke spørgsmålet

Godkendelse af svar
Fra : bne

Dato : 20-11-04 00:42

Tak for svaret pallenoc.
Jeg har skiftet BATTERI !! Og nu trækker den rent op til de famøse 4.500 - 5.000 rpm, men vil så ikke mere.
Nu nærmer vinteren sig med raske skridt, så mon ikke der bliver en stund til eftersyn af karburatorer ?

Kommentar
Fra : moselund5

Dato : 01-02-08 20:41

Det kunne lyde som om du mangler en plastic slange på ånderøret på karburatoren. havde selv samme problem og prøvede næsten alt, og så var det bare sådan en lille ting. Det ændrer sig formentligt også en smule når du kører i stærk sidevind. der skal altså være en slange der kommer ud mellem de to karb. du kan ikke umildbart se studsen når karb. sidder på cyklen uden et lille spejl eller lign. har du yderligere spørgsmål er du velkommen til at kontakte mig...