/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Mini / Morris Mascot ?
Fra : ibenkh
Vist : 2029 gange
100 point
Dato : 27-05-04 11:42

Jeg har ikke så meget forstand på biler, men er helt vild med den lille engelske bil, som bl.a. Mr. Bean kører i.

Mit spørgsmål går på om den hedder Mini, Morris Mascot eller er det en og samme sag?

Derudover vil jeg gerne vide, hvem der lavede den (altså mærket). Jeg ved at der er nogle der kalder dem
'Rover Mini Cooper' - betyder det at det er Rover, der lavede dem, eller lavede de bare nogle af dem?
Jeg ved godt, at det er BMW, der har rettighederne nu og har lavet de nye versioner.

Er det iøvrigt dumt at anskaffe sig en af de gamle brugte, hvis man ikke har forstand på at reperere biler, eller holder de godt, så der ikke skal laves så meget?

På forhånd tak
Iben

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 27-05-04 12:12

Den oprindelige hed Morris Mascot og blev produceret af den samme som bla. producerede Moris Minor. Senere købte Rover rettighederne til at producere den, derefter kom den til at hedde Mini.
Cooper-modellen er den tunede udgave.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-05-04 12:15

Her er bilens historie http://www.klassiskebiler.dk/museum/indhold/england/morris/mini/mascot.htm

Hvis du ikke har forstand på at reparere biler så skal du regne med udgifter til værksted.

Morris Mini og Morris Mascot er samme bil. I Danmark blev den kaldt for Morris Mascot.

mvh ans

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 110 point
Dato : 27-05-04 12:24

Morris Mascot blev produceret af BMC (British Motor Corporation), der senere blev til British Leyland.
Det er en morsom lille bi, der blev betegnet som kvik i dens unge dage, men med en tophastighed på max. 130 km/t er det ikke imonerende i dag.
Mascotten blev produceret med henholdsvis 850 ccm motor og 1000 ccm motor medens den kvikke Cooper blev produceret med en 1275 ccm motor.
I starten fandtes der en fætter der hed Austin Partner, men da BMC blev fusioneret til British Leyland lavede man efterfølgende kun en model nemlig Morris Mini, og Morris Mini Cooper. Austin havde på et tidspunkt en pendant til Cooperen, der hed Clubman og som havde en mere "smart" forende.

Jeg har ejet nogle stykker i min tid og har repareret rigtigt mange og bortset fra den specielle konstrukion med gearkasse og differentialebygget ind under motoren (fælles olie) så er den nem at reparere på.

Ønsk dig aldrig, at køre galt med sådan en den skilles ad og ville aldrig kunne godkendes i dag.

God fornøjelse

Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 27-05-04 14:31

Det som er/var et ømt punkt på dem var det spinkle transmision/trækaksler. Kolbøtteakslen i differentialen kunne ofte ved for meget gasgivning i kurver (særligt ved start) knække/gå i stykker og i værste fald slå hul i bundkaret som bjarneD påpeger er bygget sammen med gearkassen. Det er nogle ret taknemmelige biler hvor du skifter hele motoren på under 4 timer. Du vil dog hurtigt opleve at dine arme ser ud som du har haft dem igennem en stikkelsbærbusk...især hvis du f.eks. skal skifte speedometerkabel.
De krøller ganske rigtigt sammen som en tom øldåse ved sammenstød pga det selvbærende karosseri.
Men ellers er det en charmerende dejlig lille bil som ved så mange andre køretøjer fra England "har en sjæl".

Rigtig god fornøjelse!!!

Vær kritisk
kør britisk!

Mvh
Palle jensen

Godkendelse af svar
Fra : ibenkh

Dato : 03-06-04 12:51

Tak for alle svar...