/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Havemøbler i teak-træ
Fra : jko
Vist : 5293 gange
100 point
Dato : 27-05-04 10:00

Hej .....
Vi har lige købt nye teaktræ's havemøbler - men hvad er bedst at behandle dem med - en blanding af linolie+terpentin eller SKAL man købe den "ægte" teaktræ's olie ???
Er der mon overhovedet nogen forskel ???

Mvh
jko

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 27-05-04 10:03

Hejsa

Det er ligegyldigt om du bruger teakolie eller linolieblandingen. Vær opmærksom på at klude der har været brugt til linolie efter brug skal brændes, da de kan selvantænde.

mvh
Henning Borchert

Kommentar
Fra : LARS.ANDERSEN

Dato : 27-05-04 10:06

Hej

Jeg har købt noget Grundingsolie (baseret på linolie) hos Københavns Farvehandel. Det er relativt billigt og så giver det et godt resultat. Inden du behandler havemøblerne skal du huske at rense dem. Enten med noget rensemiddel til teaktræ eller brunsæbe.

Venlig hilsen
Lars

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 27-05-04 10:08

Hej igen

Når der er tale om nye møbler skal de ikke afrenses. Det vil være spild af både penge og kræfter.

mvh
Henning Borchert

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 27-05-04 10:10

En rigtig god olie til teaktræ er OWATROL 1 som kan købes i diverse marineudstyrsforretninger. Den er lidt dyrere end andre træolier men er til gengæld MEGET BEDRE. Der findes også en OWATROL 2 men den vil jeg ikke anbefale til at bruge på havemøbler idet den bliver meget blank og danner en glat overflade som jeg personligt ikke mener passer til havemøbler.

God fornøjelse!!!
Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 27-05-04 13:12

hejsa..

forskellen mellem linolie med terpentin og teakolie, er at teakolie giver en noget dybere glød, hvilket en del faktisk bedre kan lide. men derudover er det en smagssag.

Med hensyn til linolieklude, er den korrekte måde til afskaffelse, at du putter dem i en affaldspose og lukker tæt, og putter så denne pose i en anden pose, og lukker tæt, og så aflevere den på din nærmeste genbrugsstation.

mvh. Melander (snedker)

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 27-05-04 13:16

Hej Melander

Det er godt nok det der med at komme af med linolieklude på din beskevne måde, men da vi stadig hvert år har over 40 brande i DK fra linolieklude, så er det mere sikkert at fortælle folk, at man bare kan sætte en tændstik til dem. Det er komplet udskadeligt.

mvh
Henning

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 27-05-04 14:54

Hej,

Jeg vil da lige pippe med...

Jeg har selv haft teaktræsmøbler.. vel og mærke HAVE-møbler.. jeg behandlede dem med Rentolin... husk!!! RENTOLIN ER GIFTIGT.. så ALT der kan tænkes at komme i kontakt med mad.. må du ikke behandle med det... Rentolin er KUN til udendørs-brug, men holder!! mine møbler fik den gyldne teak-glød.. og stod ude i 2 år.. uden at falme (ok ok. vintertid.. stod de da inde i garagen ) Rå linolie er også godt, men holder knap så længe, men husk lige at den OGSÅ frarådes til brug ved ting der kan komme i kontakt med mad (så vidt jeg husker, så er den dømt giftig også..)

men personlig... så ville jeg bruge Rentolin til stolene, og linolie til bordet. Du får en flot glød i træet af det. Husk lige at hvis træet IKKE er behandlet før, så kan det blive nødvendigt at slibe det let efter den første gang med behandlingen, da træet KAN rejse sig og blive ru som sandpapir.

Mvh
Bent

Kommentar
Fra : Blocha

Dato : 28-05-04 09:10

Jeg har søgt lidt på det at blande linolie med terpentin-generelt anbefales det ikke, da terpentinen er et opløsningsmiddel som udtørrer træet. Man skal om ikke andet reducere det til et minimum.
http://www.linolie123.dk/shop/default.asp?ProductID=97
Det, der er ved de "færdige" olier, som du kan købe er, at de netop kan være tilsat farvepigmenter, så dine teakmøbler kan beholde farven. Derudover siges det om disse olier (?) at de er udviklet til at trænge dybere ind i træet end alm. linolie og yde beskyttelse mod svamp. Pigmenter har også den effekt at de beskytter mod UV-stråler, som har en nedbrydende effekt på træet.

Mvh.
Blocha

Kommentar
Fra : nusa

Dato : 31-05-04 11:52

Jeg vil mene, at du overhovedet ikke skal behandle dem. Hvis de står ude hele sommeren får de den flotte sølvgrå farve. Næste forår kan du skrubbe dem med en skuresvamp og sæbevand med brun sæbe, så er de flotte igen.
mvh nusa

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 21-04-05 09:12

hejsa,

Hvis du HAR fået behandlet dine teak-havemøbler, kan du så ikke lade os det vide? evt ved at lukke spørgsmålet?

Mvh
BigDane_dk