/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Lyddæmpning i lejlighed
Fra : simonsh
Vist : 4260 gange
50 point
Dato : 26-05-04 23:04

Jeg har nogle irreterende naboer som råber meget, og selvom der er betonvæg imellem lejlighederne, så er der meget lydt i boligen.

Jeg har overvejet om det ville være muligt at sætte en ekstra gipsvæg op, og isolere med et lyddæmpende materiale.

Hvor tyk skal sådan en isolering være for at det får effekt, og hvilket materiale skal man bruge til dette? Det skal vel være noget med en ujævn overflade?

og ja, jeg kunne også bare bede naboerne holde kæft, men det er nogle udlændinge som hverken kan forstå eller har lyst til at forstå noget som helst.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 26-05-04 23:08

Du kunne også klage tilpas mange gange til boligselskabet, den anden løsning vil dels være kostbar, og muligvis er den ´heller ikke tilladt, der skal du lige finde ud af hvad du må i den læjlighed du bor i med hensyn til ændringer

Kommentar
Fra : fiskenivan

Dato : 26-05-04 23:14

Du skal lave en gipsvæg af 45 mm stålskinner med filt på og 2 lag 13 mm gips med forskudte samlinger. Der skal rockwool imellem skinnerne og det første lag gips sættes op med et lille mellemrum i mellem pladerne, gulv, loft og væggene. Derefter fuges alle samlingerne med akrylmasse, det skal være tæt, og så sættes det andet lag på. Stålskinnerne sættes op ca. 1-2 cm fra betonvæggen, husk at der skal være filt på top og bundskinnerne.
VH Ivan

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 50 point
Dato : 27-05-04 08:59

Et skelet, perforerede plader (dem med huller i så lyden kan komme ind i isoleringen )Isolering imellem dampspærer (ikke for at spærrer for damp men isostøv ) og perforerede plade igen så har du en fulstændig lyddød væg
Ps. filt mellem skelet og væg der larmer sæføli
Mvh Sune
Ps sådan laver man lydbafler til luftanlæg/ lofter i instutioner og sportshaller for at æde lyden

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-05-04 09:02

Ups jeg glemte lige at lydstudier også bruger denne metode Og det er lidt underligt hvis det er på alle vægge da du dårligt kan hører hvad der bliver sagt på få meters afstand
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-05-04 09:23

Citat
og selvom der er betonvæg imellem lejlighederne, så er der meget lydt i boligen.

Betonvæg isolerer ikke en dyt.
Så isolering er nødvendig, min. 50 mm.

Kommentar
Fra : maly01

Dato : 27-05-04 10:52
Godkendelse af svar
Fra : simonsh

Dato : 03-06-04 15:19

Takker alle