/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
forskel på optisk og digital zoom
Fra : ajohansen
Vist : 773 gange
50 point
Dato : 26-05-04 12:02

Hej
er der en der kan fortælle mig hvad forskellen på optisk og digital zoom er? eller der kan henvise til en side hvor det bliver skåret ud i pap? jeg har et Nikon coolpix x2500 kamera med 3xzoom.
behøver jeg at sige at jeg ikke har ret meget begreb om foto nej vel.

//anne

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 26-05-04 12:11

Digital zoom er INTET værd! Det svarer til når du forstørrer et billede på din pc-skærm... Det bliver grimt og kornet....

Optisk zoom er hvad du skal gå efter.....

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 26-05-04 12:12

Ved optisk zoom er det linsen der zoomer, hvor ved digital zoom er det en chip der gør det....
Gå efter så høj optisk zoom som muligt, og glem alt om digital zoom - det kan du gøre på din pc...

Accepteret svar
Fra : rolf01

Modtaget 60 point
Dato : 26-05-04 12:20

Tobsters kommetarer er korrekte. Optisk zoom giver ikke billedforringelse, det forstørrer blot motivet på dit billede. Digital zoom forstørrer i princippet ikke størrelsen af motivet på dit billede, det zoomer digitalt i billedet som hvis du selv zommer i f.eks. et pdf dokument. Som følge heraf vil du kunne zoome med din digitale zoom, men kun med det resultat at dit billede bliver tilsvarende mere grovkornet, idet du som udgangspunkt kun har det samme antal pixels som med den optiske zoom, men når du zoomer digitalt mister du i princippet pixels i dit billede.
Du skal derfor slå din digitale zoom fra på dit kamera, det er en fup-funktion som kameraproducenterne putter i kameraet for at få det til at lyde bedre. Download f.eks. et gratis program fra internettet til billedbehandling og beskær efterfølgende dine billeder på computeren hvis der er behov for det.
Det skulle vidst være skåret ud i pap som du bad om

-Rolf

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 26-05-04 12:26

På godt dansk:

Optisk zoom forstørrer dit billede ved fotograferingen
Digital zoom bruges kun til at tage et mindre udsnit af det billede, du kan se, når du tager billedet.

Som Tobster siger: det kan du gøre, når du behandler billedet på din pc.

hilsen
Camillasmoster

Godkendelse af svar
Fra : ajohansen

Dato : 26-05-04 12:54

Tak for svaret rolf01. det var et rigtigt godt svar
//anne