/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Miljøvenligt farvel til bladlus på roser~
Fra : jkrjk2
Vist : 2060 gange
50 point
Dato : 05-06-02 10:43

Hvordan slipper jeg nemt af med bladlusene ?
Jeannie

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 05-06-02 11:13

Hvor meget brun sæbe/liter?
Jeannie

Accepteret svar
Fra : briani

Modtaget 60 point
Dato : 05-06-02 11:23

Hej igen
når jeg gør det på mine roser
så tager jeg min 10L vandkande og kommer 2DL brun sæbe i og rører godt rundt
hvis det er særlig slemt-så kom bare noget mere brun sæbe i-planten tager ikke skade af det
men bladlusene forsvinder eller dør da de ikke kan lide brun sæbe
PS_jeg bruger varmt vand
MVH Brian

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 05-06-02 19:47

Jeg kan supplere Brian, jeg bruger næsten den samme løsning; men bruger også opvaskemiddel hvis jeg ikke lige har brun sæbe. Jeg vander ikke med en vandkande; men bruger mindre mængder med stort set samme forhold opløst i lunkent vand i en sprøjteflaske, hvor jeg så sprøjter direkte på lusene og de angrebne planter.

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 09-06-02 21:51

hej ! mht. lus i roserne har jeg en anden go' ide , den er fra gamle dage men virker stadig - så persille rundt om hver rose ( om du kan lide det ) det skal nok holde utøjet væk mvh Karin 42.

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 09-06-02 21:53

hej igen - du kan også stikke nogle hvidløg i jorden under roserne , den duft er der ingen lus der kan døje !! mange hilsner karin 42

Godkendelse af svar
Fra : jkrjk2

Dato : 09-06-02 22:12

Tak for svaret briani.

Kommentar
Fra : marienborg

Dato : 18-06-02 10:40

DER SKULLE FINDES NOGLE LARVER DER ÆDER BLADLUS, NÅR JEG HAR FUNDET UD AF HVILKE OG HVOR DE KAN KØBES KOMMER JEG TILBAGE MED SVARET. HILSEN MARIENBORG

Kommentar
Fra : gitte58

Dato : 20-06-02 23:19

Et gamle råd om at bruge opvaskemiddel og sprit, opløses med lunket vand i en sprøjteflaske, hvor jeg så sprøjter direkte på lusene og de angrebne planter. Det hjalp godt.
En ting til mere. lavendlerplanter plantes omkring roserne mod lus. Det ser ud flotte farve omkring lavenderblomster og roserne.