/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
Fyret i ferieperioden
Fra : jysch
Vist : 715 gange
100 point
Dato : 26-05-04 04:59

En af mine venner er blevet fyret i 2 måneder i sommer!

Forstået på den måde at vedkommende har fået en fyreseddel til 15 juni og lovet genansættelse pr. 15 august. I perioden skal holdes 3 ugers ferie.

Hvordan stiller han sig til det? og fagforeningen? Kan han komme i klemme på nogen måde?

Mvh. Jysch

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 26-05-04 07:27

Hejsa

Det er da lidt skodbehandling at få, men det skal ikke afholde mig fra at svare dig.

Når en medarbejder er fyret, så bestemmer han selv om han i ledighedsperioden vil afholde ferie eller ej. Hvis han vælger at holde ferie kan han naturligvis ikke få noget fra fagforeningen mens han holder ferie.

Der vil ikke være noget problem med at få understøttelse fra fagforeningen for hele den tid han går ledig, dog bortset fra de første ledighedsdage som arbejdsgiveren skal betale for.

Arbejdsgiveren kan naturligvis ikke bestemme om der skal holdes ferie, det er helt op til din ven.

mvh
Henning

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-05-04 08:13

Og han skal være aktivt søgende. D.v.s. bliver han tilbudt
et andet arbejde kan han ikke sige nej tak med begrundelsen
- jeg begynder igen på mit gamle job i august.
Arbejdsgiveren skal betale for to G-dage som Henning siger.
Du skal have en opsigelse med begrundelse til A-kassen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 26-05-04 09:32

Skal lige tilføje, at ferieloven siger, at man skal holde sin hovedferie, 3 uger, hvoraf man har krav på 14 sammenhængende dage, inden 30 september, så der er ingen der kan "tvinge" ham til at tage ferie i ledigshedsperioden.
Men det er noget af det første han skal tænke på, når han starter med at arbejde igen.
Så er det blot hvad arbejdsgiveren siger til det.

mvh
ellebye

Accepteret svar
Fra : jesper6

Modtaget 100 point
Dato : 26-05-04 12:11

Det er rigtigt hvad de andre skriver. Ville dog bare ligge et udklip fra ferieloven med i fuld ordlyd for at undebygge de forriges svar.

"Ferie når du er blevet sagt op
Hvis du bliver sagt op af din arbejdsgiver, kan dine tre ugers hovedferie kun placeres i opsigelsesperioden, hvis ét af følgende tre krav er opfyldt:

Du er selv inforstået med det
Dit opsigelsesvarsel er på mere end tre måneder
Dit opsigelsesvarsel bliver forlænget med antallet af feriedage
Overenskomsten giver din arbejdsgiver ret til det
Din arbejdsgiver har ret til at placere restferien i din opsigelsesperiode, hvis han/hun varsler det mindst en måned før, ferien skal begynde.
Hvis du er fritstillet i opsigelsesperioden betragtes restferien som afholdt.

Din arbejdsgiver skal indbetale dine feriepenge til feriekonto senest den 10. i den måned, hvor du fratræder, i januar måned dog først den 17."

Kommentar
Fra : mortenfn

Dato : 26-05-04 18:17

Der er 3 ting i dit spørgsmål.

1. Ja din arbejdsgiver kan fyre dig, han skal selvfølgelig overholde reglerne herfor.

2. Han kan godt love at ansætte dig igen, men du skal stadig stå tilrådighed for et fultidsarbejde og du må ikke forbeholde dig din arbejdskraft til ham.

3. Din arbejdsgiver kan ikke bestemme at du skal holde freie i den periode, men du kan sige til A-kassen at du ønsker at holde ferie i den periode, så kan du ikke få understøttelse. Du skal have feriepenge (hivs du har optjent) ellers feriedagpenge (igen hvis du har optjent)

Ferieloven har intet med dit spørgsmål at gøre, hvordan dine opsigelsesvarsler er afhænger af overneskomst, eller hvis du er ansat efter funktionærloven - ja så gælder den.

Der er fra de andre skrevet noget der ikke i alle tilfælde passer helt, det kommer and på hvad du laver og hvor du arbejder.

Hilsen Morten - kender (meget) til ferieloven og ansættelsret.

Godkendelse af svar
Fra : jysch

Dato : 12-06-04 10:57

Tak for svaret jesper6.