/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / AutoCAD / Spørgsmål
10  fame 280
Script til cameraflytning
Fra : PanicAttack
Vist : 445 gange
200 point
Dato : 25-05-04 15:59

Er der nogen der ville være i stand til at forklare, om / hvordan man kan lave et script, der kan:

1) Lave et render billede, som fil, gemme det som 001.tiff (f.eks.)
2) Flytte cameraet og target lidt, efter en skjult linie
3) Lave et nyt billede, og gå til 2) så længe der er en linie at følge...

Har brug for dette for at lave en mindre animation, af et produkt i AutoCAD 2000i ...

Kommentar
Fra : CADmageren

Dato : 25-05-04 17:02

Hej PanicAttack

Har lige siddet og leget lidt med din opgave. Det kan godt lade sig gøre, men kræver lidt mere programmering.
Her har du (og andre) hvad jeg har lavet indtil nu:

1. Opret et nyt layer kaldet "cam", og gør det current.
2. Brug Divide kommandoen på den line / spline, som du ønsker cameraet skal følge. (antal=sekvenser)
3. Slet linien. Nu har du en række points
4. Kør min lille vba rutine:
Sub MoveCam()
Dim oEntity As AcadEntity
Dim oPoint As AcadPoint
Dim iCount As Integer
Dim vTargetPoint As Variant
Dim x As Single, y As Single, z As Single
Dim xc As Single, yc As Single, zc As Single
Dim vCamPoint As Variant
vTargetPoint = ThisDrawing.Utility.GetPoint(, "Angiv targetpoint")
xc = vTargetPoint(0)
yc = vTargetPoint(1)
zc = vTargetPoint(2)

ThisDrawing.Layers("cam").LayerOn = False

For Each oEntity In ThisDrawing.ModelSpace
If oEntity.ObjectName = "AcDbPoint" And oEntity.Layer = "cam" Then
Set oPoint = oEntity
x = oPoint.Coordinates(0)
y = oPoint.Coordinates(1)
z = oPoint.Coordinates(1)
ThisDrawing.SendCommand "camera " & x & "," & y & "," & z & " " & _
xc & "," & yc & "," & zc & " "
ThisDrawing.SendCommand "render" & " "
End If
Next
ThisDrawing.Layers("cam").LayerOn = False
End Sub

Problemet er at Render funktionen tilsyneladende ikke give mulighed for at angive et filnavn fra kommandolinien.
Derfor skal der bruges noget med Sendkey... <filnavn>

Men nu er klokken blevet mange. Fortsættelse følger måske en anden god dag.

mvh
www.cadmageren.dk

Michael Christoffersen

Kommentar
Fra : PanicAttack

Dato : 25-05-04 17:44

Hejsa Michael

Under en søgning på AutoDesks eget diskussions forum fandt jeg noget med dit filnavn problem:
http://discussion.autodesk.com/thread.jspa?messageID=1177830

Er aldrig kommet så langt at jeg er begyndt at lær vba endnu ... men det er dog lykkes mig at få den kopieret ind og kørt, på forhåndsvis kort tid. Dog kommer den lige med fejlen: "Compile error: Syntax error", det ser ud til at være linien "End If Next" den er galt med. Håber du kan løse problemet.

Lige en stor tak for den hjælp du har givet indtil nu.

Hilsen

Thomas

Kommentar
Fra : PanicAttack

Dato : 25-05-04 21:19

Prøvede at indsætte ny linie imellem if og next ...

Ser også ud til at der er et problem med cameraets position, synes det virker som om at der er brugt "," som decimalkomma, hvorimod autocad jo bruger det engelsk betegnelse "."

Håber du kan få det fixet i morgen ;)