/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
Jeg vil gerne flytte sammen med min kære~
Fra : TheRipley
Vist : 3261 gange
200 point
Dato : 25-05-04 13:00

I forbindelse med min mands fraflytning af vores fælles hus og efterfølgende hurtig skilsmisse pga. utroskab fra hans side blev det aftalt at min søn og jeg blev boende i huset mod at betale alle forbrugsudgifter + forsikring, kreditforening, ejendomsskat m.v., huset skulle samtidig sættes til salg. Vi forventede nok et hurtigt salg, min økonomi som eneforsørger rækker kun lige med nød og næppe til at betale og vedligeholdelse af huset er der slet ikke til. Det har vi desværre kikset at få lavet en aftale om.
Jeg har nu fundet en sød kæreste og vi har aftalt at flytte sammen, og som situationen er kan det jo kun blive i det hus jeg bor i, selv om det er en uholdbar situation at bo i et hus der er sat til salg - det skal siges at min kæreste er gået på tvangsauktion med et hus for 2 år siden og derfor ikke har mulighed for at købe min eksmands halvdel og at min økonomi desværre heller ikke rækker til at købe ham ud, så huset er stadig til salg og så må vi jo flytte når det bliver solgt.
Og efter en lang forklaring kommer så det, jeg er mest i tvivl om, kan min eksmand blande sig i om jeg flytter sammen med min kæreste i et hus som han er medejer af? Jeg skal selvfølgelig have fortalt ham det, men jeg har brug for at vide mere før jeg gør det! Og hvad med vedligeholdelse af huset, hvordan står min eksmand i forhold til det, de ting jeg betaler nu dækker vel som en lidt for dyr husleje, men der er ikke til ex. nye vinduer!
Håber nogen kan hjælpe mig med at få styr på "rodet"

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 25-05-04 13:46

du kan leje den ene halvdel ud til din nye kæreste, og derved få kreditværdihed til at købe din gamle kæreste ud....prøv at snakke med din bank om hvor meget din nye kæreste skal "betale" til dig før de vil låne dig pegene...!

mvh.

og nej han skal ikke blande sig i hvem du bor sammen med (moralsk)
men han kan/må blade sig (juridisk)

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 25-05-04 13:56

Tak for hjælpen Zomp, men jeg er stadig lige meget i tvivl.
Hvis min eksmand juridisk kan blande sig i hvem jeg bor sammen med, så kan han jo også blande sig i, om jeg lejer den ene halvdel af huset ud - og det skal jeg vel gøre før kreditforeningen evt. vil låne mig penge!
Forstår heller ikke helt at han juridisk kan blande sig, når jeg har den fulde brugsret over huset - min eksmand har faktisk skrevet under på at han kun må komme her efter forudgående telefonisk aftale. - Jeg er ikke ude på at snyde ham på nogen måde, men føler mig lidt i klemme fordi huset nu snart har været til salg i et år og jeg har stavnsbundet mig selv med den aftale vi har lavet.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 25-05-04 14:09

hvis du lejer huset ud, er det en juridisk bindende udlejningsaftale, også i det tilfælde at dit forhold til din kæreste ikke holder. han vil derfor i den situation kunne forlange at blive boende, uanset din holdning.

hvis en ejendom er udlejet, medfører det normalt en meget lavere salgsprisen for den pågældende ejendom. derfor har din eks en reel interesse i, at huset ikke udlejes. Det kunne jo risikere at påvirke ham.

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 25-05-04 14:17

Jeg ville snakke med banken/kreditforeningen, og høre hvad de kan gøre for dig! hvis du er sikker på det holder med den nye kæreste må du også kunne lave en aftale/kontrakt på at han vil betale husleje hos dig. Med denne aftale i hånden er jeg sikker på at banken/kreditforeningen godt vil låne dig penge til at købe din eks ud.

Ellers gør det at du FØRST går ned i en anden kreditforening og får et skriftligt tilbud, tag dette tilbud med ned i din nuværende bank/kreditforening og hentyd at du overvejer at flytte dit lån, så bliver de så dejligt nemme at snakke med, og alt muligt kan pludselig lade sig gøre..!

Hvis du har en skriftelig aftale/kontrakt med din eks om huset er det jo ret svært at sige hvad der gælder juridisk!! er der en advokat der har kigget på den kontrakt, om den overhovedet er gyldig?

mvh

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 25-05-04 14:17

Ja, men hvis jeg laver en lejeaftale med min kæreste vil det jo som Zomp foreslår være med henblik på at kunne få et kreditforeningslån og købe huset selv; men ellers er vores planer lige nu kun at min kæreste flytter ind og at huset fortsat er til salg og det vil jo ikke kunne påvirke prisen, snarere tværtimod gøre det nemmere at sælge. Min kæreste er lidt mere fiks på fingrene end jeg er og vil gerne være med til at fikse et gammelt hus op. Noget min eksmand jo egentlig burde have deltaget i løbende, netop med henblik på at få solgt huset.

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 25-05-04 14:28

Hvem er nogensinde 100% sikker, men så sikker som man kan blive, ja. Men skulle det ikke holde, så klarer jeg jo altså også lige præsist at betale enhver sit lige nu. Ved egentlig ikke om aftalen med min exmand er juridisk gyldig, men vi har begge to skrevet under på den, så det er den nu nok - det vigtigste for ham var på det tidspunkt at han ikke skulle betale noget og for mig at han ikke kunne komme og true mig, så vi fik jo begge to vores vilje. Heldigvis er det hele faldet mere til ro nu, men det lyder som om han alligevel har lov til at bestemme hvad jeg gør, kan det passe?

Accepteret svar
Fra : zomp

Modtaget 210 point
Dato : 25-05-04 14:53

jeg tror ikke på at den aftale i har holder i retten!!

men hvis han stadig har den indstilling til det hele, er han jo nok ret ligeglad med om din nye kæreste flytter ind!

Hvis du er på talefod med ham kan du jo snakke med ham om det??

Jeg er sikker på at han stadigvæk JURIDISK godt kan modsætte sig at du har en anden mand boende i HANS hus!

Men på den anden side, det kan jo være den aftale du har med ham holder....? (har du mulighed for at få nogen til at kigge på den? evt. retshjælp)

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 25-05-04 15:56

Hejsa

Jeg har kun skimmet de andre svar, men meget kort for at få hoved og hale på det hele.

I forbindelse med at du lejer huset ( det er faktisk det du gør ) når din eks ejer halvdelen af det, så lejer du i realiteten den ene halvdel af ham. At lejen så er lig med udgifter har ingen praktisk betydning. Du bestemmer som lejer selv hvem du vil have boende, og om du får noget tilskud til det eller ej er for så vidt ligegyldigt.

Hvis din eks skulle brokke sig kan du tage den helt med ro.

mvh
Henning

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 25-05-04 15:57

Hej så fik jeg lige læst dem alle.

Du må endelig ikke lave en lejeaftale med din kæreste, for så gælder reglerne for fremleje, og så kan der opstå problemer. Men din kæreste må gerne give dig tilskud til udgifter.

mvh
Henning

Kommentar
Fra : Chamira

Dato : 25-05-04 16:16

Hejsa

Vær lige opmærksom på, at hvis din kæreste ikke har adresse i huset, men opholder sig der i betydeligt omfang og også spæder til udgifterne, kan du miste (og evt. blive pålagt at tilbagebetale) eventuelt forhøjet børnebidrag og boligsikring.

Mht. hvorvidt du kan leje ud til din kæreste eller om han kan flytte ind hos dig med adresse osv. ved jeg ikke... der må eksperter til.

Mvh/mira

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 25-05-04 16:24

Henning: Lyder rigtig godt, men det lyder på svarene som om der er lidt tvivl om det, jeg håber du har ret.
Og Chamira, har kun et hjemmeboende barn, der bliver 18 til august og da jeg jo ejer halvdelen af huset får jeg heller ikke boligsikring, så i forhold til kommunen skulle der ikke være nogen problemer
Tak til alle fordi I vil hjælpe.
Mvh Ripley

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 25-05-04 18:34

Jamen...
Glem alt om lejekontrakter. Når både du og din eksmand er ejere af huset, skal i begge underskrive en lejekontrakt, for at den er gyldig.
Fremlejeregler gælder kun for lejligheder, endda under visse betingelser. ( lov om leje, kapitel XII).
Din eneste mulighed er, at du kan få realkreditinstituttet samt banken til at acceptere dig som eneejer, og så købe din mand ud.
Hvorvidt det kan være behjælpelig, med din nye kærestes indkomstforhold, må du tale med banken og realkreditinstituttet om.
mvh
jms

Godkendelse af svar
Fra : TheRipley

Dato : 26-05-04 22:47

Tak for svaret zomp. Jeg har sideløbende med "Kandu" kontaktet familieadvokaten. dk og de siger som du gør, at jeg bør få en advokat til at gennemgå aftalen. Og lige nu er der sket det, at min kæreste som bor 90 km. fra mig har fået arbejde her, så nu flytter han ind, så må jeg tage tingene en af gangen
Tak for hjælpen også til alle andre