/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hvem kan finde det?
Fra : musenfryd
Vist : 483 gange
100 point
Dato : 25-05-04 02:28

Der MÅ eksistere en undersøgelse der går på om der er nogen sammenhæng mellem IQ og politisk overbevisning, men jeg kan ikke finde den!!
Jeg er ikke helt klar over hvad jeg skal bruge den til, men jeg har ledt efter den længe, og nu MÅ jeg altså finde den....
så.. point (og klapsalver) til den der først kommer med et brugbart link!
mausenfroh

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 25-05-04 02:36

Hvad er det der gør dig så overbevist om at den eksisterer? og hvilken form for IQ mener du er relevant i den sammenhæng?

Kommentar
Fra : musenfryd

Dato : 25-05-04 02:41

Jamen der laves jo undersøgelser om alt muligt, så sådan en MÅ der være nogle der har lavet, måske især nogle politisk aktive? Og hvis det ikke har passet den ene fløj at offentliggøre den, så har det nok passet den anden
Jeg er ikke sikker på at jeg mener at IQ i nogen form er relevant i den sammenhæng, er blot nysgerrig.
Jeg forestiller mig at det er den gængse IQ man har målt (Raven eller hvad pokker det hedder), men andre bud er også velkomne...

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 25-05-04 02:46

Problemet med den slags undersøgelser er, at enten er de udført i et specielt forum, som gør at den ikke er repræsentativ, eller også er den udført repræsentativt, men med et yderst usikkert resultat til følge.

Forestil dig at Gallup ringer rundt og siger:

Godaften, hvem stemmer du på?

Og hvad er din IQ?

Hvor mange brugbare svar tror du de vil få?

Med hensyn til IQ er der jo mange måder at måle det på, den mest gængse opfattelse af intelligens finder du nok i Gardners teorier, men der er den jo delt op i 7 forskellige ting

http://www.gentofte-hf.dk/sv/de_7_intelligenser.htm

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 25-05-04 06:28

Hejsa, og undskyld... men jeg ka' ik' la' vær'
Minder mig om en vits.
I en butik for brugte kropsdele (ja, ja... man kan jo få en nyre i Indien), ser man i vinduet:
1 øje = kr. 12.500,-
1 arm = kr. 14.300,-
og en hjerne på en rød plyspude = kr. 125.000,-
Indehaveren tilspørges omkring "udstillingen", og forklare: "øjet har tilhørt Lord Nelson derfor 12.500. Armen har tilhørt Tarzan derfor 14.300. Hjernen en Dansk statsminister (navnet valgfrit) 125.000, den høje pris skyldes, at den er som ny, den har aldrig været i brug.
Hygge... I har sikkert hørt den før - noget med at man tabte sutten af grin, første gang den blev fortalt
Søren (hjem fra jobbet i dag)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-05-04 07:19

Som at sammenligne æbler og pærer Hvor mange æbler er pærer ?

Jeg vil mene der ingen sammenhæng er overhovedet. Derfor vil du sikkert også kun finde meget tendentiøse undersøgelser 'derude' ...om nogen overhovedet.

Nu har du lavet din egen lille undersøgelse, så jeg håber du kan bruge resultatet af denne

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-05-04 07:27

Ps. Politik er noget med overbevisning/tro og forhandlingsstrategi; dannet på baggrund af kultur, normer og temperament/psyke. Intelligens er logik, evnen til at danne analogier, konceptuel forståelse, erkendelse, kreativitet, fantasi og hukommelse. Altså en helt anden boldgade. Jeg har svært ved at få øje på sammenhængen da alle kombinationer af disse egenskaber er mulige og til stede i alle mennesker. Samtidig er det en dynamisk proces der ændre sig med tiden hos det enkelte individ.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 25-05-04 08:02

Hejsa

Uagtet jeg er meget enig med de øvrige besvarelser omkring manglende sammenhæng imellem IQ og politisk overbevisning, så mener jeg dog at der er lavet flere undersøgelser der går ud på dette, men kan i øjeblikket kun komme i tanke om en tysk. Den kan du læse mere om på denne side http://www.volkmar-weiss.de/iq-falle.html

mvh

Henning Borchert

Kommentar
Fra : musenfryd

Dato : 25-05-04 08:21

Hmm, I lægger mig ord i munden...
jeg har da ikke sagt at der er en sammenhæng, eller hvis der er, om den så interessant? En sådan undersøgelse kan man dog vel nok lave? Og jeg er også godt klar over at der findes flere typer intelligens...
Kiggede ind på den tyske side, men da mit tysk kun lige rækker til "guten abend", "slagsahne" (guderne må vide hvorfor jeg kan det ord!!) og "guten heute leute", så kom jeg ikke langt...
Jeg venter lidt endnu..... og så må jeg jo ringe til Mensa hvis der ikke dukker noget op her...

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 25-05-04 08:36

Hvis du virkelig gerne vil vide det, og der ikke dukker noget op her, kunne du jo også gå i gang med din helt egen research. Men det havde du måske også tænkt dig, hvis dem fra mensa ikke kunne give et interessant svar? Husk at tilbagemelde din spændende resultater, hvis nogen.

Kommentar
Fra : musenfryd

Dato : 25-05-04 08:49

mulberry..
nej, dog ikke, hvis det skal være noget man kan bruge til bare en lilel bitte smule, så skal man jo have testet en hulens masse IQ'er, og det koster vel penge?
Næh.. jeg ville bare gerne vide om der ikke var lavet sådan en undersøgelse...

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 25-05-04 08:51

musenfryd

Hvis du lige læser første linie i dit oprindelige spørgsmål, så vil du bemærke at du rent faktisk siger der er sammenhæng, så der er vist ikke lagt dig noget i munden (eller tastaturet) i den forbindelse

Accepteret svar
Fra : henningborchert

Modtaget 100 point
Dato : 25-05-04 09:09

Så må jeg jo hellere finde lidt andet til dig.

Ved valget i USA i 2000 blev der efterfølgende lavet nogle undersøgelser om der var sammenhæng imellem hvem der vandt den enkelte stat og gennemsnits IQ. Problemet er dog at der også blev undersøgt gennemsnitlig indkomst og begge peger i samme retning, men du kan selv se undersøgelsen her http://www-unix.oit.umass.edu/~gcharter/iq.txt

mvh
Henning

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-05-04 10:03
Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-05-04 12:25

En undersøgelse af politikernes IQ ville da være mere relevant! Så ville folk jo have et alternativt sammenligningsgrundlag, når der skal stemmes!

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 25-05-04 12:38

Ja, en undersøgelse af politikerernes IQ i DK til en start, og det må da kunne lade sig gøre at få en sponsor på¨banen, da der altid nogen der mangler noget at skrive om, omend så bare for underholdningens skyld, -så skal du bare overtale politikerne til at være med.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-05-04 13:16

Politiker IQ ? Ja, så kunne vi jo selv bestemme om vi ville sætte kryds ved de kloge eller de dumme, sådan som vi allerede gør

</PROFESSER VRØVL> ....Bevar Christiania

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-05-04 13:19

Per Stig Møller har vist en høj IQ, det nok derfor Anders ikke kan døje ham

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 25-05-04 16:33

Ja for så er der nemlig noget han ikke har MAGT over og det ka han ikke li´

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-05-04 21:46

Politikere har et højt intelligens niveau, og en god hukommelse.
Ellers kunne de ikke tage os så grueligt ved næsen.
Emesen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-05-04 22:21

emesen -> Man behøjer ikke være intelligent for at komme med usandheder, samt løbe fra ord og ansvar. Det er blot u-intelligent at stemme på sådanne personager.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : musenfryd

Dato : 26-05-04 01:48

Tak for svaret henningborchert.

det var måske ikke heeelt det jeg var ude efter, men meget tæt på, i øvrigt sjovt som der jo åbenbart er en sammenhæng. Det ville være interessant at kende nogle flere detaljer omkring den undersøgelse, men ok, nu fik jeg i hvert fald noget af det jeg ledte efter