/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Lån til byggegrund
Fra : psimon
Vist : 2486 gange
50 point
Dato : 24-05-04 22:07

Vi har netop købt en byggegrund til overtagelse pr. 1/9-2004.
Prisen er kr. 400.000.
Vi regner med at få bygget hus på grunden til næste år.
Hvordan kan man billigst finansere købet af grunden. Boliglån/Obligationslån ??
Hvad skal man betale i rente ??

Kommentar
Fra : Julemanden121

Dato : 24-05-04 22:15

Hej

Det er helt afhængigt af hvad du skal bruge grunden til og hvornår du eventuel ønsker at bygge på grunden.

Dog vil jeg sige at det nok vil være smartest at vælge et ganske alm. banklån til en begyndelse, så kan man altid optage et realkreditlån nl år drømmehuset er færdigt. Til renten vil jeg sige at det naturligvis afhænger at dine personlige forhold og de givne sikkerhedsstillelser, men en rente på 5-6% vil ikke være usandsynlig

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 25-05-04 07:44

Hejsa

Hvis du allerede nu har planer om at bygge til næste år, så tag en snak med banken om et byggelån allerede nu. I dag er det muligt at få endog meget billige byggelån i de fleste pengeinstitutter. Fordelen ved at lave byggelånet nu er at du så sparer en del omkostninger ved først at tage et andet lån, og så senere skal omfinansiere det hele.

mvh
Henning Borchert

Accepteret svar
Fra : kaskott

Modtaget 50 point
Dato : 04-07-04 08:13

Hvis du vil udnytte det nuværende lave renteniveau - som rigtigt mange har forventninger om at vi ikke har om 1-2 år - så kan du allerede nu tage et forhåndslån hjem fra et realkreditinstitut til det forventede husprojekt. Du må have forhåndslånet i 2 år inden huset skal være færdigt.
Dermed kender du din kommende husleje allerede nu og det må være en fordel for dig/jer og kan måske give ro i sindet. Ulempen er, at en bank skal garantere realkreditinstituttet for at husprojektet bliver færdigt og det koster en garantiprovision for dig, og at du har et rentetab på de penge du får hjem nu men først bygger for om 1 år.
Hvis du ikke er nervøs for eventuelle rentestigninger inden I bliver færdige, kan du tage en byggekredit i en bank, hvor du så kun får det lånebeløb, du har brug for nu.

Godkendelse af svar
Fra : psimon

Dato : 08-07-04 17:31

Tak for svaret kaskott.
Hvad vil du mene man skal betale i rente på en byggekredit. Vi har nu
en kontant udbetaling på ca. 125000 og senere friværdi i vores
andelslejlighed på ca. 500000 når denne bliver solgt ???
Mvh

Kommentar
Fra : kaskott

Dato : 08-07-04 18:41

Renten på en byggekredit ligger fra 5-7½% vil jeg tro. Med dine kapitalforhold bør du absolut kunne komme i den laveste ende af skalaen. Hvis du bor i det Syd-/Sønderjydske område kan du endda komme helt ned på 2½% i resten af dette år hos Frøs Herreds Sparekasse.