/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Chkdsk-værktøj
Fra : elfyrp
Vist : 2923 gange
40 point
Dato : 24-05-04 21:25

Hvad er Chkdsk-værktøj, og hvordan anvends det?

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 50 point
Dato : 24-05-04 21:33

Det bruges til at finde de fejl der evt. mårtte være opstået i data på din harddisk.

Du kan gå i Start->Kør... og i tekstfeltet skrive [chkdsk c:] så får du scannet dit c: drev for fejl.

Programmet virker som Scandisk.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : alstroem

Dato : 24-05-04 21:35

Chkdsk (som står for Checkdisk) er et stykke program, som følger med enhver Windows, som går ned og kontrollere din harddisk for fejl og dårlige sektorer. Samtidig kan den også markere sektorene som "syge", så din Windows ikke skriver i den igen.
Hvis du ønsker at sætte din maskine til at scanne harddisken, så skal du gøre følgende:
- Gå ned i Start-menuen
- Vælg Run (eller Kør på en dansk version af Windows)
- Skriv cmd
- Når du nu får en DOS-prompt op, kan du skrive chkdsk /?
Du vil så få en oversigt op over, hvilke muligheder programmet giver dig og kan herefter tilpasse brugen af det, så det passer dig bedst.

Alt efter hvor mange fejl (hvis der er nogle) der er på disken, så kan det være en god ide at boote op i DOS via en win98 bootdisk (kan findes på www.bootdisk.com) og kører chkdsk derfra istedet for.

Godkendelse af svar
Fra : elfyrp

Dato : 25-05-04 11:09

Tak for svaret molokyle.
Det virkede bare med det samme.