/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Arveafgift efter bedstemor
Fra : Soenne
Vist : 1031 gange
50 point
Dato : 24-05-04 20:42

Min bedstemor har efterladt sig nogle penge som jeg skal dele med hendes børn. Da jeg ingen forældre har, er spørgmålet så, hvordan med arveafgift.

Kommentar
Fra : Rexon

Dato : 24-05-04 20:45

har din mor andre søskende ?

Kommentar
Fra : Rexon

Dato : 24-05-04 20:49

hvis din mor ikke har andre søskende....så skal du og dine søskende dele arven....men hvis du ikke har nogen så går den KUN til dig....:D

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-05-04 20:52

Her er lidt om arveafgift

Arveafgift (boafgift)
Af arvebeholdningen skal der betales arveafgift (boafgift):
Der skal ikke betales arveafgift (boafgift) af den efterlevende ægtefælles arveandel11).

Der skal betales 15% i arveafgift (boafgift) af arv til arvinger i den nærmeste familie, som overstiger et bundfradrag på (2004: 231.800 kr.; 2003: 224.600 kr.)12). Til den nærmeste familie henregnes afdødes børn, stedbørn og disse afkom; afdødes forældre; afdødes barns eller stedbarns ikke fraseparerede ægtefælle, uanset om barnet eller stedbarnet lever eller er afgået ved døden; personer, der har haft fælles bopæl med afdøde i de sidste 2 år før dødsfaldet, og personer, der tidligere har haft fælles bopæl med afdøde i en sammenhængende periode på mindst 2 år, når den fælles bopæl er ophørt alene på grund af institutionsanbringelse, herunder i en ældrebolig; afdødes fraseparerede eller fraskilte ægtefælle samt plejebørn, der har haft bopæl hos afdøde i en sammenhængende periode på mindst 5 år, når opholdet er begyndt, inden plejebarnet fyldte 15 år, og højst en af plejebarnets forældre har haft bopæl hos afdøde sammen med plejebarnet13).

Når arveafgift (boafgift) på 15% er fratrukket, skal boet derudover betale en tillægsarveafgift (tillægsboafgift) på 25% af arv til arvinger uden for den nærmeste familie14).

Ovenstående er fra denne side http://www.tax.dk/pjecer/arv.htm

Arveafgiften kommer an på arvens størrelse.

mvh ans

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 24-05-04 21:00

Ja, det er så min far, men det betyder nok ikke noget.

Der er tre andre søskende, altså børn efter min bedstemor, men da jeg ikke har nogle forældre, skal jeg dele med min 2 brødre.
Fordelingen bliver så 25-25-25-25%, dvs. de 25% som min far skulle have arvet, bliver så yderligere delt i tre, hvoraf jeg så får 1/3 af 1/4.

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 24-05-04 21:01

Jeg forventer at min andel bliver på ca. 20-25.000 kr

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 24-05-04 21:19

stadigvæk 15%

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 60 point
Dato : 24-05-04 21:21

Så vil den samlede arvebeholdning være ca. 200.000 kr. Af mit tidligere link fremgår det at der er et bundfradrag på
231.000 kr. i 2004. Der skulle således ikke betales arveafgift. Er der ikke en bobestyrer, der kan give dig et konkret svar mht. arvens størrelse og evt. arveafgift?

mvh ans

Godkendelse af svar
Fra : Soenne

Dato : 24-05-04 21:25

Tak for svaret ans.