/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hjælp
Fra : snusi
Vist : 491 gange
150 point
Dato : 24-05-04 20:09

Hej

Jeg har en cairn på næsten 4 år som har været i løbetid i februar og var derefter "falsk drægtig" i april måned, det er ikke første gang. Der gik faktisk kun tre uger, før hun havde det fint igen. Vi har derefter ikke mærket noget, hun har været glad som hun plejer at være, og hun tog også meget godt imod den hvalp vi købte i marts måned.

Nu er hun pludselig igen "falsk drægtig" og er MEGET agressiv både overfor os og for hvalpen. Hun plejer at være noget nervøs, lidt agressiv og pibende når hun er "falsk drægtig", hvilket hun også var første gang her i april måned.

Vi har aldrig oplevet hende være "falsk drægtig" to gange lige efter hinanden, og slet ikke med den agressivitet som denne gang.

Her i eftermiddag var jeg nødt til at gå imellem hende og hvalpen, fordi hun blev ved med at bide hvalpen som selvfølgelig skreg.

Hvad sker der og hvordan skal jeg forholde mig.

Håber på hurtig svar.

Snusi

Kommentar
Fra : Rexon

Dato : 24-05-04 20:42

hmmm har du været ved dyrelæge ?

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 24-05-04 20:47

Der ingen vivl om at der er noget galt med hunden. jeg mener ligesom Rexon at du skal gå til dyrlæge med den. Det er ikke naturlig adfærd...
vh Bvh..

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 24-05-04 20:59

Hej

Jeg har været hos dyrlægen, som mente at den havde en irritation i maven. Den fik noget medicin som ikke har hjulpet.

Jeg mener så heller ikke det er maven der er noget i vejen med. Alle de tegn den viser er de samme som de andre gange den har været "falsk drægtig", bortset fra at det er anden gang efter løbetiden.

Den har jo også før været agressiv når den var "falsk drægtig", men ikke i den grad.

Jeg forstår heller ikke at den er så agressiv overfor hvalpen denne gang, det var den ikke første gang.

Måske skal jeg prøve en anden dyrlæge.

Snusi

Kommentar
Fra : Rexon

Dato : 24-05-04 21:02

hmmm ja...og hvis den er så vildt agressiv som du siger så har lægen sikkert noget beroligende ellers ved han ihvertifald hvad du skal gøre...men vi har en formel1 og den er heller ikke helt normal...for den har det også med at bide i folk....og med at bide alt muligt i stykker...

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 24-05-04 21:11

Irritation i maven?? (ses for det meste af afføringen eller vandladningen, hudlaget, pelsen osv..) Mon ikke nærmere det er hormonforstyrrelser, som er særligt udtalt hos din hund. Jeg ville godt kunne sige noget andet end Rexon, men mon ikke det mere er et spørgsmål om at få noget beroligende...
vh. bvh

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 24-05-04 21:32

Hej igen.

Lige nu ligger hun i en havestol udenfor, og jeg skal nu prøve om jeg kan få hende ind .

Hun ligger med to stykker legetøj, som hun vogter meget over.

Jeg er heller ikke i tvivl om at jeg må til dyrlægen med hende i morgen.

Jeg tror nu at jeg holder hende og hvalpen adskilt til jeg ved mere, især efter hun var så voldsom mod hvalpen her i eftermiddag.

Snusi

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 24-05-04 21:46

Men hunde kan jo være så forskellige. Vi havde engang en gravhund, der når vi fik killinger, fik mælk i patterne og lod dem patte (lidt ulækkert, syntes vi). En rød irsk sætter, der var så jaloux, at lige så snart vi talte med andre hunde, blev den agressiv, helt sort i øjnene og vi skulle passe på... Vi lærte selvfølgelig at leve med "skavankerne", men det var ikke naturlig adfærd..
I din situation skal du bestemt holde hundene adskildt. I schæferhundeklubben havde vi en schæfertæve, der dræbte en anden tæve en dag ejeren ikke var hjemme..
vh bvh..

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 24-05-04 22:13

Fjern legetøjet som den vogter over, det tyder nemlig på, at den har taget det til sig som sine små hunde babyer, gå nogle lange ture med dem begge to så de få afreageret, på et for dem (hundene) ikke kendt område, du skal passe på, at den ikke overtager hele styringen i dit hjem, det lyder ligesom, at det er tilfældet, beskæfige den så den kommer ud af den pyller trance den er i, den må ikke ligge og kede sig for så for den nykker.

Du er som du selv siger inde i anden face du kan se det på en anden måde,

første face er den tid hvor en hund er gravid,
anden face er den tid hvor den har hvalpe og
her er det så den har taget legetøjet til sig og vogter som en høg, det skal du stoppe og lege det væk, gå ture og sørge for, at den ikke keder sig, så det går ud over hvalpen som den lige nu ikke vil kendes ved hele tiden.

Ellers må du til en dyrlæge og få noget der kan dæmpe dens homonmønster i værstefald få den neutraliseret, hvis det bliver ved på denne måde.

Du skal have den flyttet ned af rangstien, på mig virker det som om den står øverst oppe på trappen, den skulle være nederst på trappen og du skulle være øverst, så det må du igang med at lave om.

Jeg håber for dig, at du finder den rigtige løsning, ellers tag en snak med Cairn Terrie "mutter" opdrætter, det kan være, de kan give dig, det rigtigste råd, de har jo haft dem i deres varetægt i mange år.
Forsat held og lykke og god arbejdslyst.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 25-05-04 09:19

Hej Snusi

Nu skal dette ikke være et sted, hvor man anbefaler dyrlæger mv., men jeg vil nu alligevel gøre det.
Bente Iversen er adfærdsbehandler OG dyrlæge. Hun vil helt sikkert kunne hjælpe dig og dine hunde. Nu ved jeg ikke hvor du bor, men Bente Iversen bor i Vanløse. Hun har en hjemmeside www.biodyr.dk. Prøv evt. at kontakte hende for hun kan helt sikkert hjælpe.

Med venlig hilsen MissXX

Accepteret svar
Fra : qfha

Modtaget 150 point
Dato : 25-05-04 14:44

Det kunne lyde som hormonel ubalance. Hvis du ikke vil have hvalpe på hende, vil det være en god ide at lade hende sterilisere.

På hvilken baggrund tror dyrlægen, at det er noget med maven. Har hun haft andre end de psykiske symptomer. Hvis den pågældende dyrlæge ikke har haft andet som baggrund for sin diagnose, vil jeg mene det vigtigt at skifte dyrlæge.

Hvis det er hormonelt vil det ikke forandre sig væsenligt set på baggrund af hendes alder. Havde hun f.eks været to år kunne man forvente, at det var forbigående, men ikke når du har oplevet det flere gange og hun er blevet fire år, så er det tid at handle.

Når det er sagt kan hun også blot være jaloux på den lille. Udfra det du fortæller har hun ikke været det før, så det er ikke så sandsynlig, men du skal selvfølgelig overveje om det "blot" er det. Du må ikke acceptere, at hun skader den lille, hverken fysisk eller psykisk. Som situationen er bliver du som fører også anspændt og det forværrer tilstanden mellen de to hunde. Det kan være svært at slappe af som fører i den situation. Du kan her købe en mundkurv af den bløde type, hvor hunden kan drikke og spise. De er ikke ubehagelige for hunden. Så kan den gamle ikke skade den lille, hvorved situationen afdramatiseres og vil gå ret hurtigt over.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-05-04 15:10

Hejsan, snusi.
Har hun gjort hvalpen fortræd??? Jeg tænker på, om der rent faktisk er gået hul?
For det kan altså være et led i den almindelige opdragelse af hvalpen. Det kan nemlig lyde meget drabeligt, med knur og piv, men det kan være nødvendigt for at opretholde det korrekte lederskab.
Og er hun også aggressiv overfor dig??

Min egen Silke er rigtig, rigtig god til helt små hvalpe. De får lov til at kravle på hende, og hun er aldrig voldsom med dem. Men når de bliver ældre, (4-5-6 mdr. efter hvor fræk hvalpen er) -så skifter hendes opdragelse karakter. Meget typisk kan hun finde på at tage en eller anden dims i munden og knurre af den lille hvalp. Hvis hvalpen så alligevel forsøger sig, så snerrer og snapper hun (for det meste med dimsen i munden, så hun reelt ikke KAN bide). Hvalpen får så lært, at man ikke skal tage ting fra voksne hunde, og det er jo en god lærdom at have med ud i livet. Når de hunde bliver ældre, så har de et fint, fint forhold til Silke. De kan lege og rende efter hinanden og vælte rundt og alt sådan noget. Og hvis Silke så på et tidspunkt ikke gider mere, så finder hun bare en pind eller en grankogle, og så lader de hende være i fred til hun selv kommer igen. Hun har ALDRIG gjort nogen fortræd. Men flere hvalpe har da pevet af forskrækkelse når hun har langet ud efter dem.

Hvis du er i samme situation og du så tager tingene fra den store, så forskyder du jo magtbalancen til den forkerte side, og det kan ende galt, for så er den store måske nødt til at bruge stærkere midler for at manifestere sig.
Jeg synes det kan være betænkeligt at gribe ind i to samlevende hundes adfærd overfor hinanden. Vel og mærke, hvis de ikke ligefrem forårsager bid og dyrlægeregninger.

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 25-05-04 20:08

Tak for svaret qfha.

Mange tak til de andre svar også.

Jeg har i dag været hos dyrlægen, ( en anden ) Han kom frem til at hun bestemt er "falsk drægtig". Hun har alle tegn (næsten). Mælk i patterne, urolig, nervøs, bygger rede, spiser ikke, er agressiv, ligger sig med "hvalpe" ( bolde, sokker, bamser o.l )
Hun vil meget gerne ud at gå, og det er der ellers mange der ikke vil når de er "falsk drægtig".

Jeg har fået medicin med hjem som hun skal have i fem dage, det stopper hendes falske drægtighed efter et par dage.

Vi har derefter aftalt at hun skal have p-sprøjten, indtil jeg har fundet ud af om jeg vil have hende steriliseret.

Denne situation vi er i nu er ikke til at holde ud, hverken for hende, hvalpen eller os.

Det eneste han synes var mærkelig, er at det er anden gang hun er falsk drægtig efter en løbetid, men han kunne ikke svare på hvorfor.

Snusi

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 25-05-04 21:29

Selv tak.

Det lyder som om I er på rette vej.