/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gulerødder.
Fra : Keldd
Vist : 665 gange
100 point
Dato : 24-05-04 19:38

Jeg kan godt lide helt friske gulerødder,men alle de gange jeg har forsøgt mig,er det ikke rigtigt lykkedes.
Hvad skal jeg bruge af frø (sort)? Hvad skal jordtemperaturen være,når de bliver lagt?Og sidst, men i særdeleshed
ikke mindst,jeres erfaringer.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 24-05-04 19:40

Husk at sætte løg mellem gulerødderne; gulerodsfluerne kan ikke udstå lugten.
Ellers er det helt ud ad landevejen.
Go' appetit

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 110 point
Dato : 24-05-04 20:12

Det er jo ikke altid lige ud af landevejen, sidste år satte jeg løg mellem rækkerne - altså hver anden række gulerødder og hver abden række løg, der kom alligevel angreb af gulerodsgluen, moderat ganske vist! nogen sætter hver anden røkke med tagetes - det ser pæmt ud - det skal også kunne forhindre angreb af gulerodsfluen. Nogen vander med en opløsning af hvidløgssaft, så holder gulerodsfluen sig væk! Det vigtigste - mener jeg - er kun at så vintergulerødder. de gange jeg har sået sommergulerødder , er hele afgrøden blevet ødelagt, Det er på tide at så sine gulerødder nu, men det kan sagtens nåes endnu. Held og lykke med det.
Mvh. Valde

Kommentar
Fra : birtheandersen

Dato : 24-05-04 20:32

Husk at tage gulerødderne op fra enden af rækken. Man skal ikke plukke ind imellem rækken, da fluerne kommer når der kommer hul i jorden.
Hilsen Birthe

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 24-05-04 20:46

Hej Keldd

Du nævner ikke præcist, hvor det går galt.

Hvis frøene de ikke spirer ret godt frem kan det skyldes kalkmangel.
Ved mangel på kalk vil en række rodsvampe trives godt på bekostning af
en del køkkenurter. En jordbundsanalyse med bestemmelse af
reaktiontallet (Rt) vil afsløre om det er tilfældet.
De små frø må ikke sås for dybt, man regner med jorddækning på ca. 3 gange
frøenes størrelse.
Sorten er underordnet.
Friede nævner gulerodsfluen og løg. Andre stoler på Tagetes.
I forsøg har de ikke vist nogen målelig virkning.
Gulerodsfluen kan man beskytte sig mod v.h.a. specielle net.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 24-05-04 20:58

2603ph,her hvor jeg bor er jeg lige flyttet til,så jeg ved ikke hvad der går galt her (endnu).
Må overveje en jordbundsanalyse.
Og valde,det er som du siger nok ikke lige ud ad landevejen,og især ikke hvis det er sommergulerødderne der trækker.
Foreløbig tak allesammen,jeg lader spørgsmålet stå lidt endnu.
Hilsen Keldd.

Godkendelse af svar
Fra : Keldd

Dato : 28-05-04 08:58

Tak for svaret valde..Og lad os så se om vi får nogen gulerødder i år.
Mine nye æbletræer har rådyrene forgrebet sig på,så det starter ikke godt.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-05-04 11:44

Selv tak! Rådyr kan også lide gulerødder!
Du må have et hegn op om den have. Pøj pøj!
mVH. vALDE.